گفتگوی ویژه

کاش طرح هدفمندی به درستی در کشور اجرا شده بود

توکلی بینا با بیان اینکه اصل اجرای طرح هدفمندی یارانه ها کار بسیار درستی بود، بسیاری از کشورها این طرح را عملیاتی کرده اند و کشور ما نیز باید این اقدام را انجام می داد گفت: اما متاسفانه نحوه اجرای آن درست نبود،تزریق نقدینگی در جامعه باعث می شود که عده ای هر نوع فعالیت برای کسب درآمد را رها کنند.
ستوده کاشانی - میزان تحقق شعار سال 91 را با کارشناسان مختلف بررسی کردیم؛ ابوالفضل توکلی بینا نیز از جمله کسانی است که در این باره با وی گفتگو و به جهت آشنایی توکلی بینا و حضور وی در سمت های اقتصادی در دوره های گذشته نکات دیگری را نیز با وی مطرح کردیم.

 
*  سال 91، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفته بود؛ ارزیابی شما از میزان تحقق این شعار در کشور چیست؟
شعار سال 91 یعنی "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" شعاری بسیار اصولی است اما باید اول زمینه تحقق آن فراهم شود؛ باید دولت دارای این تفکر باشد که در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد.

*  همه مسائل مربوط به دولت است یا اینکه کم کاری نهادهای دیگر مثل عدم حضور بخش خصوصی نیز در این زمینه موثر است؟
مسائل زیادی در این خصوص دخیل هستند، اما سهم دولت قطعا بیشتر خواهد بود چراکه اصول کار دست دولت است؛ مثلا مساله ارز نباید به چنین وضعیتی دچار می شد.
زمان آقای هاشمی رفسنجانی قیمت نفت، بشکه ای 7 تا 11 دلار بود که قیمت میانگین آن تقریبا 8 دلار می شد، با احتساب استهصال آن تنها 3 دلار عاید کشور می شد. ارز هم با قیمت 300 دلار در اختیار کشور قرار می گرفت.
من زمانی مشاور اقتصادی آقای هاشمی بودم، تیمی تقریبا 19 نفره از تجار ایرانی که به قطع می توان گفت ایران برای فعالیت آنها فضایی محدود به شمار می رود اما در واقع علاقمند به نظام جمهوری اسلامی بودند، هر هفته نظریاتی را در اختیار رئیس جمهور قرار می دادند که اکثرا مورد تایید ایشان قرار می گرفت.
راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور در برخی زمینه ها، فعال شدن بخش خصوصی است، یعنی در حقیقت بخش خصوصی باید اقتصاد را اداره کند؛ در این بخش هم افراد توانمندی وجود دارند که با حضور فعال آنها کشور به موفقیت های چشمگیری دست پیدا خواهد کرد.

*  به عنوان کسی که سابقه حضور در یک سمت مرتبط با مسائل اقتصادی را در کارنامه دارید، طرح هدفمندی یارانه ها را ارزیابی کنید از ارائه طرح هدفمندی توسط دولت تا نحوه اجرا.
اصل اجرای طرح هدفمندی یارانه ها کار بسیار درستی بود، بسیاری از کشورها این طرح را عملیاتی کرده اند و کشور ما نیز باید این اقدام را انجام می داد تا در مصرف انرژی رفتار صحیحی داشته باشیم.
اما نحوه اجرای آن درست نبود، اینکه نقدینگی به دست مردم برسد باعث می شود که عده ای هر نوع فعالیت برای کسب درآمد را رها کنند.
اگر این طرح به صورتی اجرا می شد که تزریق نقدینگی در جامعه وجود نداشته باشد و تورم ایجاد کند، مصرف انرژی در کشور به نحو مطلوبی هدایت می شد و بیش از وضع موجود از این طرح بهره برداری صورت می گرفت.


* حرف نگفته آقای توکلی بینا درباره سال 91 چیست؟
دغدغه ما در شرایط کنونی، رفع مشکلات اقتصادی مردم است، وقتی انسان با مردم عادی به ویژه حقوق بگیران کشور روبرو می شود و شاهد مشکلات آنها است تنها به رفع مشکلات اقتصادی مردم فکر می کند.

https://shoma-weekly.ir/as6hGb