گفتگوی ویژه

کار تشکیلاتی شادابی جوانان را می خواهد

فعالیت های اجتماعی و سیاسی، شادابی می خواهد و طبیعی است که کسانی که سن شان بالا می رود، آن شادابی جوانها را ندارند. عقیده ایشان این بود که ما باید جوانانمان را تربیت کنیم و در این مسیر قرار دهیم و کارها را به آنها محول کنیم.
اشاره: فعالیت های اجتماعی و سیاسی، با حضور جوانان گره خورده است؛ شور و نشاط دوران جوانی، ایجاب می کند که این قشر در اینگونه عرصه ها حضور چشمگیر و فعالی داشته باشند. یکی از مظاهر فعالیت های سیاسی، حزب است. با توجه به نزدیک شدن به میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع)، خبرنگار هفته نامه «شما»، به سراغ سید اصغر رخ صفت؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته است تا وضعیت کادرسازی و جوانگرایی در این حزب را مورد بررسی قرار دهد. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه یکی از اقدامات ضروری احزاب، موضوع کادرسازی و جوانگرایی است، بفرمایید که احزاب در این خصوص چه اقداماتی را باید انجام دهند.

درخصوص کادرسازی، هر حزبی خودش باید تشخیص بدهد که چه کاری را انجام دهد، اما تشخیص ما، در حزب مؤتلفه اسلامی این است که کارها را به جوانها بسپاریم و هم آنها را راهنمایی کنیم و هم اینکه علاقه در آنها ایجاد کنیم. این موضوع حدود هفت هشت سالی است که در مؤتلفه مورد توجه جدی تری قرار گرفته است؛ مخصوصاً از زمانی که آقای عسگراولادی خودشان کنار کشیدند و به اصرار، آقای حبیبی را به عنوان دبیرکل قرار دادند. همانجا هم سفارش کردند که باید جوانان را جذب کنیم و کم کم کارها را به آنها بسپاریم. الحمدلله این کار در حزب صورت گرفته و به نظر من موفق هم بوده است. وضعیت جوانان در حزب خیلی خوب است و فعال هم هستند و به خوبی هم کار می کنند.

به نظر شما، احزاب برای ترغیب جوانان به حضور و فعالیت در حزب چه اقداماتی باید انجام دهند؟

به نظر من بهترین راه این است که مسن ترهای حزب که خود ما هم جزء آنها محسوب می شویم، به تدریج تجربایت خودمان را به جوانان منتقل کنیم و آنان را تشویق و ترغیب به حضور در حزب و فعالیت کنیم؛ که در حال انجام است. چون جامعه ما جامعه جوانی است و جوانان نیز در ابتدای زندگی قرار دارند و با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، باید آنها را ترغیب کرد که کارها را به دست بگیرند و بتوانند به خوبی از عهده آنها برآیند.

با توجه به اینکه پرچمدار جوانگرایی در حزب مؤتلفه اسلامی، مرحوم عسگراولادی بوده اند، بفرمایید که هدفی که ایشان از این موضوع دنبال می کردند چه بود و تا چه میزان محقق شده است؟

ایده آقای عسگراولادی این بود که ما مسن ترها کم کم باید از کار کنار برویم، و این امری طبیعی است؛ کسانی که سن شان بالا می رود دیگر نمی توانند برخی از کارها را انجام دهند. ایشان می گفتند که جوانان هم شور و نشاط بیشتری دارند و هم برای فعالیت های اجتماعی شادابی بیشتری دارند و به خوبی می توانند آن را انجام دهند. فعالیت های اجتماعی و سیاسی، شادابی می خواهد و طبیعی است که کسانی که سن شان بالا می رود، آن شادابی جوانها را ندارند. عقیده ایشان این بود که ما باید جوانانمان را تربیت کنیم و در این مسیر قرار دهیم و کارها را به آنها محول کنیم. بنای این کار را هم خود ایشان گذاشتند و پیگیری هم کردند. اکنون نیز آقای حبیبی و آقای بادامچیان و سایر برادران پیگیر این نظر هستند، چون نظر و ایده بسیار خوبی است.

نگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به جوانان، چگونه نگاهی است؟

ببینید، زمانی که ما و امثال ما اطراف حضرت امام جمع شده بودیم، همه جوان بودیم؛ پیر و فرسوده که نبودیم؛ یک مشت جوان بودیم که دور ایشان جمع شده بودیم و آقای عسگراولادی هم در دوران جوانی خود قرار داشت. این امری طبیعی است که جوانان ما اگر متدین باشند و در مسیر الهی قرار بگیرند، بهترین نیرو برای پیشبرد کارها هستند. حضرت امام همواره جوانان را تشویق می کردند و مقام معظم رهبری هم اینگونه هستند؛ شما می بینید که ایشان چگونه با جوانان و دانشجویان می نشینند بحث می کنند، حرف هایشان را گوش می کنند، پیشنهادهایشان را می شوند و به آنها اهمیت می دهند. بسیاری از پیشرفت هایی که ما اکنون شاهد آن هستیم، به دست جوانان ما صورت گرفته است؛ مثل همین فناوری انرژی هسته ای. اغلب دستاوردهای ما که دنیا را به خود جذب کرده، به دست جوانان ما صورت گرفته است.

https://shoma-weekly.ir/EOiPFW