گفتگوی ویژه

کارنامه دولت در بهبود معیشت منفی است

دولت باید برای رکود کاری کند؛ رکود به اصطلاح یعنی کسادی و اینکه درآمد به اندازه‌ای نیست که پول کارگران را بدهیم؛ بانک‌ها هم قفل هستند؛ در این قسمت هم، دولت روحانی موفق نبوده است. تورم را به ظاهر پایین آورده؛ ولی مردم برای تأمین کالاهای مصرفی خود مشکل دارند. هر چقدر هم که دولت بگوید که تورم پایین آمده است اما مردم لمس نمی‌کنند؛ بنابراین، دولت در بهبود معیشت مردم در یکسال اخیر موفق نبوده است.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تشریح عملکرد دولت روحانی در تأمین معیشت مردم، گفت: اگرچه بهبود معیشت یکی از شعارهای اساسی رئیسجمهور در دوران انتخاباتی ریاست جمهوری بود؛ اما اکنون دولت یازدهم در کاهش تورم واقعی میلنگد. در واقع، رئیس جمهور و تیم اقتصادی در سال اول روی کار آمدنشان، با مردم صادقانه حرف زدند و مردم نیز از آنها حمایت کردند، ضمن اینکه تیم وزارت امور خارجه نیز برای پرونده هستهای وقت زیادی گذاشت.

اسدالله عسکراولادی در خصوص نتایج رفت و آمد خارجیها به بازار ایران بعد از تحریمها گفت: حرف فعالان اقتصادی این است که دولت هیئتهای خارجی را که صرفا برای فروش کالاهای خود به ایران میآیند، راه ندهد و تنها زمانی آنها را پذیرش کند که پیش از سفر اعلام کنند در این سفر چه مسائلی را دنبال کند، بنابراین اگر قرار است این هیئتها بیایند و ماشینآلات و کالاهای ساخته شده خود را بفروشند، باید از ورود آنها جلوگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: سؤال اینجاست که چرا ما باید شورولت آمریکایی را از طریق کرهجنوبی خریداری کنیم. این هیئتها به ایران میآیند که کالاهایشان را بفروشند، نمیآیند تا کالا از ایران بخرند یا سرمایهگذاری کنند، البته برخی از خارجیها با اطلاع از اوضاع اقتصادی ایران و نبود نقدینگی میخواهند کالا را به ایران به صورت نسیه بفروشند؛ در حالی که از بانک مرکزی ضمانتنامه طلب میکنند اما این راه به بیراهه میرود و اگر این پولها در سالهای بعد پرداخت نشود، ایران هم مثل یونان مقروض و بدهکار خواهد شد.

عسکراولادی تصریح کرد: رفت و آمد خارجیها از نظر روانی، سیاسی و بینالمللی خوب است و باعث بالارفتن درآمد هتلها، صرافیها و مشاغلی اینچنینی میشود، یعنی هر گردشگری که میآید با خود پول میآورد؛ اما هیئتها یا باید در مقابل فروش کالا، از ایران کالا بخرند یا به صورت مشترک با ما سرمایهگذاری کنند، یعنی در مقابل خرید تولیداتشان، ماشینآلات و خط تولید به ایران بیاورند، زمین و کارخانه هم از طرف ایرانی باشد، سپس تولید مشترک صورت گیرد و مازاد بر نیاز بازار داخلی ایران، صادرات صورت گیرد.

وی اظهار داشت: اگر فقط به ایران کالا بفروشند و ما پول نداشته باشیم و نسیه بخریم و بانک مرکزی آن را ضمانت کند، 10 سال دیگر ۱۰۰ میلیارد دلار بدهکار خواهیم بود و آنگاه خارجیها پا را روی گلوی ما میگذارند که گمرک و بانک خود را به ما بفروشید، همان کاری که با ونزوئلا کردند. او هم به این هشدارها گوش نکرد و هماکنون اقتصاد این کشور سکته مالی کرده است.

این کارشناس بازرگانی یادآور شد: روابط سرمایهگذاری ایران با دنیا باید دوطرفه باشد، یعنی نفت ما را بخرند، کالا به ما بفروشند و در ایران سرمایهگذاری کنند. اروپاییها اکنون میخواهند تحریمها را بردارند، اما مشکل آنها با بانکهای آمریکاست. دلیل اینکه فرانسه و ایتالیا هم از ایران نفت نمیخرند، همین است، پس دولت باید این مسائل را مدنظر داشته باشد و راهکارهای آن را اصلاح کند. اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری هم همین را میگوید که با اتکای کامل به خود، حرکت کنیم. اگر خوداتکا نشویم، بدبخت خواهیم شد و آنها ما را استثمار میکنند.

وی اظهار داشت: غربیها دلشان برای ما نمیسوزد. هیئتهای بی خودی را نباید راه دهیم و تنها آنهایی بیایند که با پروژه و برنامه سرمایهگذاری وارد کشور میشوند، این را به چینیها هم گفتهایم که اگر میخواهید با ایران کار کنید باید سرمایهگذاری در دستور کار باشد، آشتی با آمریکا به شرط احترام کامل متقابل مجاز است و ارتباط با غرب هم با حفظ ارزشها و استقلال مالی صورت گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در سال دوم فعالیت کابینه یازدهم، به دلیل اینکه دولت نتوانست به صورت واقعی، تورم را پایین بیاورد، به زور تورم را پایین نگه داشت و اعلام کرد که تورم تک رقمی شده در حالی که این اتفاق رخ نداده بود و اینجا بود که کار لنگید. مردم به طور محسوس کاهش تورم را حس نمیکنند؛ چراکه سال ۹۲ نان را میخریدند ۵۰۰ تومان، ولی اگرچه رئیسجمهور نرخ تورم را ۹ درصد اعلام کرد اما مردم نان را ۲۰۰۰ تومان میخرند. پس دولت آمار بیخود میدهد.

وی تصریح کرد: اعلام آمار تورم تک رقمی حاکی از این نیست که تورم کاهش یافته است، چراکه این فاکتور اقتصادی، پایه و اساس علمی دارد؛ بنابراین وقتی تورم اقلامی که سهم مهمی در سبد تورمی دارند، به صورت مصنوعی پایین نگاه داشته میشود و دولت برخی قیمتها مثل خودرو و مسکن را ثابت نگه داشته و قیمتها، ترقی نمیکنند؛ بر روی تورم اثر میگذارد در حالی که نوسان قیمت در سایر کالاهای مصرفی وجود دارد؛ پس تورم واقعی، بالای ۱۸ درصد یا شاید حتی ۲۰ درصد هم باشد، چراکه قیمت همه کالاها بالا رفته است.

عسکراولادی تصریح کرد: قیمت همه کالاها بالا رفته ولی نرخ اتومبیل ترقی نکرده و این عدم افزایش قیمت، بر کل تورم سایه انداخته است؛ در حالی که مظلومترین قشر، حقوقبگیرها هستند که از تورم اثر ذاتی میپذیرند. اگرچه دولت روحانی میگوید تورم کاهش یافته ولی هیچ حقوقبگیری نمیتواند برای خود خانه بخرد مگر از پدرش پول قرض بگیرد؛ پس تورم هست. اجاره خانهای که دو سال پیش مردم میپرداختهاند با اکنون یکی نیست. هیچ صاحبخانهای حاضر نیست بخشی از پول پیش خانهای را به مستاجرش برگرداند، چون تورم کاهش یافته است، چراکه مردم کاهش تورم را حس نمیکنند و کالاها را از بازار گران میخرند.

وی اظهار داشت: علیرغم همه اینها، دولت در مقابل افزایش قیمتها در بازار میگوید این تورم نیست در حالی که خواهش من از دولت این است که با مردم صادق باشد. مسائل را بشکافد و بگوید که تورم هر بخش چقدر است. اکنون مزد کارگر هم افزایش یافته و این خود تورم و گرانی به شمار میرود. اکنون گرانی بدی در بازار وجود دارد؛ تورم از نظر من پایین نیامده و همانطور که گفتم، بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

عسکراولادی با بیان اینکه کاهش شاخص تورم در مجموع مرتبط با پایینآمدن نرخ تورم در کالاهای بزرگ صنعتی مثل مس و فولاد و خودرو است، خاطرنشان کرد: دلیل این کاهش قیمت هم دلسوزی تولیدکنندگان نیست؛ بلکه قیمتهای بینالمللی کاهش یافته است. باید دید که مردم از تورم چه میبینند. بانک مرکزی ما تلاش دارد که ریال را حفظ کند، البته ما هم به این حفظکردن ارزش ریال معتقدیم ولی گاهی در دنیا اگر حفظ پول ملی باعث رکود شود، از آن صرفنظر میکنند.

وی گفت: دولت باید برای رکود کاری کند؛ رکود به اصطلاح یعنی کسادی و اینکه درآمد به اندازهای نیست که پول کارگران را بدهیم؛ بانکها هم قفل هستند؛ در این قسمت هم، دولت روحانی موفق نبوده است. تورم را به ظاهر پایین آورده؛ ولی مردم برای تأمین کالاهای مصرفی خود مشکل دارند. هر چقدر هم که دولت بگوید که تورم پایین آمده است اما مردم لمس نمیکنند؛ بنابراین، دولت در بهبود معیشت مردم در یکسال اخیر موفق نبوده است.

اسد الله عسکر اولادی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد برونگرایی و درونزایی گفت: در درونزایی باید به تولید داخل و خودکفایی داخلی نگاه شود که یکی از اهداف آن بالارفتن اشتغال است.

وی با بیان اینکه زمانی میتوانیم در زندگی رفاه داشته باشیم که خرجمان 19 و درآمدمان 20 باشد، اظهار داشت: این یعنی آن محصولی که در درون تولید میشود، به خارج از کشور فرستاده شود، زیرا باید دریافتی ارزی مان را بالا ببریم تا به دنیا تحکم کنیم نه اینکه به دنیا التماس کنیم.

ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین در بیان معنی افزونه برون گرا، بیان داشت: این واژه یعنی دیدمان را به خارج از کشور افزایش دهیم. این دید چهار مرحله دارد؛ دید سیاسی، دید فرهنگی، دید علمی و دید اقتصادی. از نظر اقتصادی باید به نوعی عمل کنیم که با دنیا مراوده خوب داشته باشیم و مراودهای که غبن فاحش در آن نداشته باشیم.

عسکر اولادی تأکید کرد: باید تولید داخل را تقویت کنیم و تعداد اشتغال را بالا ببریم و سپس این تولید را به خارج از کشور هدایت کنیم تا رفاه جامعه مان را افزایش دهیم. اگر نتوانیم در شرایط فعلی نسل جوان مان را به کار بگیریم، غبن فاحشی در آینده خواهیم داشت.

ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: نسل جوان مان ازدواج، لوازم زندگی، فرهنگ و خانه میخواهد و همه اینها در لباس شغلی که به او داده شود، حاصل میشود و راه دادن شغل، تولید داخلی است.

این فعال بخش خصوصی بالابردن تولید داخلی را ملزوم سرمایهگذاری دانست و عنوان داشت: باید منابع داخلی را برای سرمایهگذاری تجهیز کنیم تا تولیدات مان را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم. اگر این دو بخش را فعال کنیم، میتوانیم جامعهای را با رفاه کامل به مردم هدیه بدهیم.

وی خطاب به دولت یازدهم گفت: دولت باید دغدغه اشتغال را در سال جاری داشته باشد. اگر برنامه ششم بدون اشتغال باشد، توفیقی نخواهد داشت و همه کارمان باید بر این موضوع تمرکز داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/XjIvpa