گفتگوی ویژه

پیگیر مطالبات واقعی و حل مشکلات بانوان بود

ایشان مدتی که سمت معاونت اجتماعی کمیته امداد را داشتند در رسیدگی به افراد مستضعف در دوردست‌ترین نقاط کشور کولاک کردند.



با درگذشت جانسوز فاطمه رهبر نماینده منتخب مجلس یازدهم شورای اسلامی، خبرنگار ما پای صحبتهای سیده فاطمه فخر، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نشست و از ایشان در باره خصوصیات آن مرحومه در قامت نماینده مجلس و عضو فعال بخش بانوان حزب مؤتلفه اسلامی و شورای مرکزی این حزب جویا شد.

از ویژگیها و اقدامات مرحومه فاطمه رهبر به نکاتی چند اشاره بفرمایید.

تسلط ایشان بر قوانین مدنی و قوانین دینی و اسلامی باعث میشد در تصویب قوانین منطبق بر اسلام و مفید برای ایران، بهخصوص جامعه زنان بکوشند. خانم رهبر تا حد بالایی از ویژگیهایی که مقام معظم رهبری در باره نماینده مناسب مجلس شورای اسلامی برشمرده بودند یعنی ایمان، شجاعت و روحیه جهادی و انقلابی و عدالتخواهی برخوردار بودند. ایشان سهم بهسزایی در تصویب قوانینی داشتند که مطالبات واقعی زنان را پیگیری میکرد. ایشان در حوزه مسائل زنان و قوانین و مطالبات اصولی زنان بسیار کوشا بودند. به گفته خودشان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از اولویتهایشان پیگیری بیمه زنان خانهدار بود.

از خاطراتی که با ایشان داشتید برایمان بگویید.

یک سال همایشی در یکی از استانهای کشور به مناسبت دهه فجر برگزار شد که بنده سرپرست و رئیس همایش بودم. خانم رهبر نماینده وقت مجلس شورای اسلامی هم به عنوان یکی از سخنرانان دعوت شده بودند. عصر آن روز یکی از مؤسسات خیریه عده زیادی از افراد نیازمند را به جمعیت حاضر در همایش ملحق کرد. اکثراً دختران جوان از خانوادههای نیازمند بودند که هر کدامشان نامه کوچکی نوشته بودند و به آن همایش آمدند تا نامه را به دست مسؤولان برسانند. حدود 70 نامه دریافت کردم. در نامهها علاوه بر بیان نیازهایشان آدرس و نام و نام خانوادگیشان را برای پیگیری صحت موضوع قید کرده بودند. آخر همایش که با خانم رهبر نشستیم به ایشان گفتم: «خانم رهبر! این کار را به شما واگذار میکنم» و همه نامهها را به ایشان دادم.

آیا ایشان نامهها را خواندند و پیگیری کردند؟

عرض میکنم. تقریباً یک ماه گذشت. در جلسهای بحث سر این شد که بخش بانوان حزب مؤتلفه اسلامی امکانات زیادی برای برآوردن نیاز نیازمندان ندارد. میخواستیم امکانی را در این زمینه فراهم کنیم. همان جا به خانم رهبر اشاره کردم و گفتم: «خانم رهبر میدانند که در یک همایش حدود 70 نامه به ما داده شد و ما نمیتوانستیم کارشان را راه بیندازیم.» خانم رهبر گفتند: «اختیار دارید. من همه آن 70 نامه را بررسی کردم. ارجاع دادم با همه آنها تماس برقرار و در بارهشان تحقیق کردند و تا حد ممکن نیازهایشان را برآورده کردم.»

احسنت به ایشان!

ایشان مدتی که سمت معاونت اجتماعی کمیته امداد را داشتند در رسیدگی به افراد مستضعف در دوردستترین نقاط کشور کولاک کردند. ایشان شخصاً به مناطق محروم و دوردستی که کسی سراغشان را نمیگرفت میرفتند و مشکلات آنها را بررسی و مجدانه برای رفعشان پیگیری میکردند.

در این باره به مصداقی اشاره کنید.

خانم رهبر تعریف میکردند مرا به جایی بردند که چون مردم آنجا برای رفع تشنگی آب آشامیدنی و بهداشتی نداشتند دستمال تر میکردند و به صورت و شکمشان میمالیدند. ایشان میگفت من مصرانه ایستادم تا اینکه آب آشامیدنی و بهداشتی آوردند و جلوی روی خودم به همه ساکنان آنجا آب دادند و آب سالم و آشامیدنی به منزلشان هم بردند.

https://shoma-weekly.ir/e5sy30