
وی در طرح توجیهی خود هدفمندسازی یارانه ها، حذف گردش نقدی از چرخه مبادلات عرضه و تقاضا، شناسایی و تکمیل بانگ اطلاعات خانوارهای ایرانی بر حسب درآمدها و هزینه ها ، اختصاص یارانه به اقشار واجد شرایط و اجرای قانون و حذف اقشار غیر نیازمند، رونق تولید داخلی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، تقویت بخش خصوصی و تامین بخشی از منابع اعتباری، ایجاد تعامل چهارجانبه بین دولت، مردم، بانکها و بخش تولید و هدایت عرضه و تقاضا، پیشگیری از تورم ناشی از چرخش نقدینگی در جامعه ، هدایت تقاضا به سوی الگوی مصرف بهینه، بسترسازی برای بهینه نمودن سایر منابع نقدی در دست مردم، دولت، بانکها و بخش تولید، تشدید رقابت کمی و کیفی بین بخش های تولیدی با توجه به عرضه های شبکه تضمینی و فعال سازی بخش تولید در گستره جغرافیایی و کاهش هزینه ها را به عنوان اهداف این طرح مطرح کرده است.
چکیده این طرح در ادامه تقدیم می گردد:
مزایای طرح:
-با توجه به اینکه دامنه انتخاب کالای مورد تقاضا وسیع می باشد، محدودیت نقدی باعث هدایت به نیازهای ضروری می شود.
-اشتیاق بخش های تولیدی با توجه به تقاضای وسیع و مستمر افزایش می یابد.
--حذف نقدینگی از چرخه مبادلات باعث کنترل تورم و تسلط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به اجرا و اصلاح سیاست های مالی و پولی می شود.
-با تعامل دولت و بانکها موضوع تسریع و یا تاخیر تخصیص یارانه مستمر تسهیل و اصلاح می شود.
-با شرایط و تعهدات منعقده در قراردادها و توافق نامه های بانک ها بخش تولید، هدایت اعتباری منظور شده صرفاً در بخش تولید و تامین مواد اولیه و پرداخت اقساط و... خواهد بود و از انحراف منابع به سایر فعالیت های سودآور کاذب و مقطعی پیشگیری نهادینه شده می شود.
-با عقد قرارداد و توافق با بخش های تولیدی امکان خرید قسطی برای کالاهای جهیزیه ای و تشویق به امر ازدواج بین متقاضی مردمی و عرضه کننده تولیدی فراهم می شود.
-با نقش پذیری بانکها هدایت سرمایه ها فقط به سوی تولیدات داخلی و در موارد متعدد تامین واردات مواد اولیه برای تولید کالاهای داخلی بوده و از واردات بی رویه پیشگیری می شود.
-از آنجائیکه رغبت برای تولید عرضه کالای با کیفیت، وجود گسترده انتخاب نوع کالا، و نوع ترجیحات متقاضی در اولویت بندی تقاضا در کنار هم عملیاتی می شوند، استمرار تولید و کیفیت بهتر را به دنبال داشته و نقش واردات کم رنگ می شود.
اطلاعات پایه طرح عبارت است از:
-شناسایی دهک های درآمدی
-آرایش مشاغل در دهک های درآمدی و دهک های مشترک
-تعیین مستمر سطح هزینه ها و درآمد خانوارها در دهک های مورد نظر با توجه به مشاغل مشخص شده
-تطبیق نرخ تورم سالانه و نقطه ای با سبد درآمدها و هزینه ها
-شناسایی منابع تولیدی در بخش های صنعت و کشاورزی و حتی خدمات و تهیه بانک اطلاعات موثق در گستره جغرافیایی
-ارائه فهرستی از میزان و بهای کالاهای دسته بندی شده به ترتیب گروههای اولویت دار نظیر مواد خوراکی، پوشاکی، جهیزیه و سایر خدمات با اولویت های تعریف شده
-تعیین گروههای مشمول یارانه و سه دهک سطح دوم درآمدی و هزینه ای
-برآورد تقریبی نیازهای منطقه ای در سطوح مختلف تقاضا با توجه به سقف تعداد متقاضیان مشمول یارانه های اعتباری
-تطبیق کل عرضه مورد انتظار از کل بخش های تولیدی با توجه به عرضه های منطقه ای و جغرافیایی و توزیع تقاضا
-پیش بینی تعداد محدود بانکهای عامل با توجه به حضور شعب منطقه ای آنها و تعداد مراکز تولیدی در مناطق
-برآورد تقریبی نیازهای اولیه بخش های تولیدی برای راه اندازی و پاسخگویی به تقاضاهای اولیه با توجه به میزان اعتبار پیش بینی شده یارانه ها
-پیش بینی تعداد کارت های اعتباری یارانه های غیرنقدی با توجه به سایر بسترها و زیرساخت ها و امکانات شبکه ای لازم بین بخش های تولیدی و متقاضیان کارت دار و بانکها و سایر بخش های خدماتی
-سایر موارد پیش بینی نشده
نهادها و سازمان های مسئولیت پذیر عبارتند از:
-دولت به معنای اعم و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و یا وزارت کار و رفاه اجتماعی به طور اخص
-سایر نهادها و سازمانهای مسئول و مرتبط نظیر مرکز آمار ایران، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و..
-بانک مرکزی و بانکهای عامل و شورای پول و اعتبار
-نمایندگان بخشی از کمیسیونهای مرتبط مجلس شورای اسلامی
-نماینده قوه قضائیه و یا دادستان کل کشور
-سازمان بازرسی کل کشور
- اتاق بازگانی ایران و سایر اتاق های بازرگانی
-سازمان حمایت از مصرف کنندگان
-نمایندگان شورای عالی استانها
-شورای عالی اصناف
-سایر نهادها و سازمانهای مرتبط
تعامل قوای سه گانه:
از آنجائیکه اجرای این طرح ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تقویت بخش خصوصی دارد ستاد مرکزی تعیین شده از طریق سران سه قوه تعامل و نظارت لازم را برای اجرای این طرح خواهند داشت
زمان بندی طرح:
به نظر می رسد اصل طرح در هیئت دولت مطرح و در اسرع وقت و ارج از نوبت مسئولیت پیگیری و اجرای آن را مشخص و با توجه به نهادها و سازمانهای مذکور و مرتبط با اجرای طرح، برنامه تعامل و اجرایی و تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها تهیه و حداکثر سه ماه آنرا عملیاتی و مراحل اجرای نهایی بنا به بسترسازی ها و زمینه سازی های لازم در بخش های تولیدی و بانکها و... حداکثر نه ماهه عملیاتی شود. از نقطه نظر قانونی دولت توجهات لازم را برای نحوه عملیاتی سازی طرح هدفمندی یارانه ها را در اختیار دارد.
الزامات:
- دولت الزامات قانونی را برای نحوه اجرا در اختیار دارد
-حذف یارانه نقدی و تبدیل آن به یارانه اعتباری کارتی از جمله الزامات و از اختیارات دولت است
-حذف دهک های بالای درآمدی جامعه و شناسایی آنها از جمله اختیارات دولت می باشد
-پیش بینی می شود بخش های تولیدی استقبال مناسبی از طرح خواهند نمود
-بانکها به دلایل متعدد در عملیاتی شدن طرح ذینفع خواهند بود
-بسته اطلاعاتی مذکور از جمله الزامات اولیه اجرایی طرح است
-با حضور نمایندگان دو قوه مقننه و قضائیه سایر محدودیت های احتمالی در زمینه های مختلف برطرف خواهد شد.
-توجیه طرح در جلسات اولیه مدیریتی توسط طراح از جمله الزامات عملیاتی خواهد بود.
پیش بینی نیازهای صدور کارت یارانه اعتباری
تشکیل بانک اطلاعات مشاغل- هزینه ها- درآمدها