سیاسی

پیشنهادی برای هدفمندتر شدن یارانه‌ها

مهندس نصر عزیزی با ارائه طرح «تغییر روش پرداخت یارانه با چرخه اعتباری غیرنقدی به اقشار نیازمند جامعه» طرحی را برای کاهش تورم ناشی از افزایش نقدینگی در سطح جامعه و نیز هدمندتر شدن پرداخت یارانه مطرح کرده است.
مهندس نصر عزیزی با ارائه طرح «تغییر روش پرداخت یارانه با چرخه اعتباری غیرنقدی به اقشار نیازمند جامعه» طرحی را برای کاهش تورم ناشی از افزایش نقدینگی در سطح جامعه و نیز هدمندتر شدن پرداخت یارانه مطرح کرده است.

وی در طرح توجیهی خود هدفمندسازی یارانه ها، حذف گردش نقدی از چرخه مبادلات عرضه و تقاضا، شناسایی و تکمیل بانگ اطلاعات خانوارهای ایرانی بر حسب درآمدها و هزینه ها ، اختصاص یارانه به اقشار واجد شرایط و اجرای قانون و حذف اقشار غیر نیازمند، رونق تولید داخلی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، تقویت بخش خصوصی و تامین بخشی از منابع اعتباری، ایجاد تعامل چهارجانبه بین دولت، مردم، بانکها و بخش تولید و هدایت عرضه و تقاضا، پیشگیری از تورم ناشی از چرخش نقدینگی در جامعه ، هدایت تقاضا به سوی الگوی مصرف بهینه، بسترسازی برای بهینه نمودن سایر منابع نقدی در دست مردم، دولت، بانکها و بخش تولید، تشدید رقابت کمی و کیفی بین بخش های تولیدی با توجه به عرضه های شبکه تضمینی و فعال سازی بخش تولید در گستره جغرافیایی و کاهش هزینه ها را به عنوان اهداف این طرح مطرح کرده است.

چکیده این طرح در ادامه تقدیم می گردد:

مزایای طرح:

-با توجه به اینکه دامنه انتخاب کالای مورد تقاضا وسیع می باشد، محدودیت نقدی باعث هدایت به نیازهای ضروری می شود.

-اشتیاق بخش های تولیدی با توجه به تقاضای وسیع و مستمر افزایش می یابد.

--حذف نقدینگی از چرخه مبادلات باعث کنترل تورم و تسلط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به اجرا و اصلاح سیاست های مالی و پولی می شود.

-با تعامل دولت و بانکها موضوع تسریع و یا تاخیر تخصیص یارانه مستمر تسهیل و اصلاح می شود.

-با شرایط و تعهدات منعقده در قراردادها و توافق نامه های بانک ها بخش تولید، هدایت اعتباری منظور شده صرفاً در بخش تولید و تامین مواد اولیه و پرداخت اقساط و... خواهد بود و از انحراف منابع به سایر فعالیت های سودآور کاذب و مقطعی پیشگیری نهادینه شده می شود.

-با عقد قرارداد و توافق با بخش های تولیدی امکان خرید قسطی برای کالاهای جهیزیه ای و تشویق به امر ازدواج بین متقاضی مردمی و عرضه کننده تولیدی فراهم می شود.

-با نقش پذیری بانکها هدایت سرمایه ها فقط به سوی تولیدات داخلی و در موارد متعدد تامین واردات مواد اولیه برای تولید کالاهای داخلی بوده و از واردات بی رویه پیشگیری می شود.

-از آنجائیکه رغبت برای تولید عرضه کالای با کیفیت، وجود گسترده انتخاب نوع کالا، و نوع ترجیحات متقاضی در اولویت بندی تقاضا در کنار هم عملیاتی می شوند، استمرار تولید و کیفیت بهتر را به دنبال داشته و نقش واردات کم رنگ می شود.

اطلاعات پایه طرح عبارت است از:

-شناسایی دهک های درآمدی

-آرایش مشاغل در دهک های درآمدی و دهک های مشترک

-تعیین مستمر سطح هزینه ها و درآمد خانوارها در دهک های مورد نظر با توجه به مشاغل مشخص شده

-تطبیق نرخ تورم سالانه و نقطه ای با سبد درآمدها و هزینه ها

-شناسایی منابع تولیدی در بخش های صنعت و کشاورزی و حتی خدمات و تهیه بانک اطلاعات موثق در گستره جغرافیایی

-ارائه فهرستی از میزان و بهای کالاهای دسته بندی شده به ترتیب گروههای اولویت دار نظیر مواد خوراکی، پوشاکی، جهیزیه و سایر خدمات با اولویت های تعریف شده

-تعیین گروههای مشمول یارانه و سه دهک سطح دوم درآمدی و هزینه ای

-برآورد تقریبی نیازهای منطقه ای در سطوح مختلف تقاضا با توجه به سقف تعداد متقاضیان مشمول یارانه های اعتباری

-تطبیق کل عرضه مورد انتظار از کل بخش های تولیدی با توجه به عرضه های منطقه ای و جغرافیایی و توزیع تقاضا

-پیش بینی تعداد محدود بانکهای عامل با توجه به حضور شعب منطقه ای آنها و تعداد مراکز تولیدی در مناطق

-برآورد تقریبی نیازهای اولیه بخش های تولیدی برای راه اندازی و پاسخگویی به تقاضاهای اولیه با توجه به میزان اعتبار پیش بینی شده یارانه ها

-پیش بینی تعداد کارت های اعتباری یارانه های غیرنقدی با توجه به سایر بسترها و زیرساخت ها و امکانات شبکه ای لازم بین بخش های تولیدی و متقاضیان کارت دار و بانکها و سایر بخش های خدماتی

-سایر موارد پیش بینی نشده

نهادها و سازمان های مسئولیت پذیر عبارتند از:

-دولت به معنای اعم و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و یا وزارت کار و رفاه اجتماعی به طور اخص

-سایر نهادها و سازمانهای مسئول و مرتبط نظیر مرکز آمار ایران، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و..

-بانک مرکزی و بانکهای عامل و شورای پول و اعتبار

-نمایندگان بخشی از کمیسیونهای مرتبط مجلس شورای اسلامی

-نماینده قوه قضائیه و یا دادستان کل کشور

-سازمان بازرسی کل کشور

- اتاق بازگانی ایران و سایر اتاق های بازرگانی

-سازمان حمایت از مصرف کنندگان

-نمایندگان شورای عالی استانها

-شورای عالی اصناف

-سایر نهادها و سازمانهای مرتبط

تعامل قوای سه گانه:

از آنجائیکه اجرای این طرح ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تقویت بخش خصوصی دارد ستاد مرکزی تعیین شده از طریق سران سه قوه تعامل و نظارت لازم را برای اجرای این طرح خواهند داشت

زمان بندی طرح:

به نظر می رسد اصل طرح در هیئت دولت مطرح و در اسرع وقت و ارج از نوبت مسئولیت پیگیری و اجرای آن را مشخص و با توجه به نهادها و سازمانهای مذکور و مرتبط با اجرای طرح، برنامه تعامل و اجرایی و تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها تهیه و حداکثر سه ماه آنرا عملیاتی و مراحل اجرای نهایی بنا به بسترسازی ها و زمینه سازی های لازم در بخش های تولیدی و بانکها و... حداکثر نه ماهه عملیاتی شود. از نقطه نظر قانونی دولت توجهات لازم را برای نحوه عملیاتی سازی طرح هدفمندی یارانه ها را در اختیار دارد.

الزامات:

- دولت الزامات قانونی را برای نحوه اجرا در اختیار دارد

-حذف یارانه نقدی و تبدیل آن به یارانه اعتباری کارتی از جمله الزامات و از اختیارات دولت است

-حذف دهک های بالای درآمدی جامعه و شناسایی آنها از جمله اختیارات دولت می باشد

-پیش بینی می شود بخش های تولیدی استقبال مناسبی از طرح خواهند نمود

-بانکها به دلایل متعدد در عملیاتی شدن طرح ذینفع خواهند بود

-بسته اطلاعاتی مذکور از جمله الزامات اولیه اجرایی طرح است

-با حضور نمایندگان دو قوه مقننه و قضائیه سایر محدودیت های احتمالی در زمینه های مختلف برطرف خواهد شد.

-توجیه طرح در جلسات اولیه مدیریتی توسط طراح از جمله الزامات عملیاتی خواهد بود.

پیش بینی نیازهای صدور کارت یارانه اعتباری

تشکیل بانک اطلاعات مشاغل- هزینه ها- درآمدها




https://shoma-weekly.ir/dYfvKe