گفتگوی ویژه

پشت کردن به تعهدات؛ دلیل بی توجهی مسئولین به مطالبات رهبری

مهمترین دلیل غفلت و بی توجهی مسئولین به مطالبات مردم و رهبر معظم انقلاب، پشت کردن مسئولین به تعهدات، وظایف و مسئولیت ها است؛ کسی که با شعار مشخص، آرمان و هدف مشخص به میدان خدمت وارد شده باید بداند که کارکرد و عملکردش توسط مردم ارزیابی شده و آنها پای بندی مسئولین نسبت به تعهداتشان را با نگاهی دقیق می سنجند.
سمیه عظیمی - مقام معظم رهبری روز گذشته در بیانات بسیار مهمی وقوع برخی اتفاقات در کشور و برخورد خارج از عرف میان سران قوا را اتفاقی نامناسب و تاثر برانگیز دانستند.  اتفاقی که به بیان ایشان هیچگونه تناسب و سنخیتی با نظام اسلامی نداشت و باعث ناراحتی مردم شد.
مقام معظم رهبری به موضوع تقوا، صبر، جلوگیری از احساسات و ملاحظه مسائل کشور نیز اشاره داشتند و به مسئولین یادآور شدند که باید به فکر آرامش اخلاقی و روانی مردم باشند؛ تذکراتی که معظم له آنها را نصایح خود به مسئولین دانستند.
اینکه چرا در برخی موارد شاهد بی توجهی و یا نادیده گرفتن تذکرات مقام معظم رهبری از سوی مسئولین کشور هستیم مساله ای بود که با محمدکاظم انبارلوئی بررسی کردیم.
 
• مساله ای که در مجلس در زمان استیضاح وزیر کار رخ داد، به بیان مقام معظم رهبری بد اخلاقی سیاسی بود؛ مساله ای باعث ناراحتی و رنجش مردم و رهبر معظم انقلاب شد. و شاید عمده ترین دلیل آن بی توجهی در برآورده ساختن مطالبات رهبری درباره حل مشکلات مردم و حفظ آرامش روانی جامعه باشد. به نظر شما علت این بی توجهی ها چیست؟
امام و مقام معظم رهبری همواره در رهنمودهای خود، فضای سیاسی و افکار عمومی جامعه را آماده تحولات سیاسی در کشور می کنند؛ لذا هر یک از رهنمودهای رهبری و بیانات ایشان در مورد مسائل داخلی و خارجی آموزه هایی برای مردم، نخبگان و مسئولین دارد که باید از آنها بهره مند شوند.
اما گاهی اوقات مشاهده می شود که غفلت یا جهل نسبت به این تذکرات و رهنمودها باعث بی توجهی به آنها می شود؛ مساله ای که از دید مردم پنهان نمی ماند و موجب می شود که مردم در نگاه و داوری خود نسبت به مسئولین منتخب خود تجدید نظر کنند.
باید به این نکته توجه کرد که نظام ما یک نظام مردم سالار است؛ و مردم هراز چندی پای صندوق های رای حاضر می شوند و آرای خود را با توجه به کارکردها یا کارآمدی افراد به صندوق ها می اندازند.
لذا بی توجهی یا غفلت هرکدام از  مسئولین نسبت به مطالبات مردم و مقام معظم رهبری در ارزیابی مردم تاثیر خواهد داشت.
 
•  دلیل این گونه بی توجهی ها و یا غفلت ها را چه می دانید؟
مهمترین دلیل غفلت و بی توجهی مسئولین به مطالبات مردم و رهبر معظم انقلاب، پشت کردن مسئولین به تعهدات، وظایف و مسئولیت ها است؛ کسی که با شعار مشخص، آرمان و هدف مشخص به میدان خدمت وارد شده باید بداند که کارکرد و عملکردش توسط مردم ارزیابی شده و آنها پای بندی مسئولین نسبت به تعهداتشان را با نگاهی دقیق می سنجند.
و اگر به هر دلیلی یک مقام مسئول، قدرت اجرا کردن تعهدات و مسائلی که نسبت به آنها سوگند خورده را نداشته باشد مردم در تصمیم گیری های بعدی تجدید نظر خواهند کرد.

•برای اینکه شاهد وقوع چنین اتفاقاتی در کشور آن هم میان مسئولین ارشد نباشیم مطمئنا راه حلی وجود دارد.
 گاهی غفلت باعث بی تقوایی شده و به جای صبوری شاهد شتابزدگی در تصمیم گیری ها یا اعلام مواضع از سوی مسئولین هستیم؛ این نکته دقیقا نقطه چالش مساله است.
یعنی دقیقا همان جایی خطا می کنیم که تقوا رعایت نمی شود؛ یا صبوری برای انجام کار یا اعلام موضع صورت نمی گیرد. و البته طبیعی است که انسان از همین محل دچار آسیب می شود. راه خروج و برون رفت از این مساله تقوا و صبر است یعنی همان نکته ای که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشتند.

https://shoma-weekly.ir/gNfgpc