گفتگوی ویژه

پرسش از شما،پاسخ از شما

یکی از دانشجویان مقطع دکترا، با طرح تعدادی سوال از دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، دیدگاه های وی را درباره شرایط سیاسی اجتماعی کشور جویا شد. از این شماره پرسش های این دانشجوی عزیز و پاسخ های دکتر بادامچیان تقدیم شما می شود

بنظر می رسد شما برای وحدت و همبستگی ملی در ایران، همانند سازی و بسیج سیاسی در نظام سیاسی

موثر تر است یا همگرایی و مشارکت سیاسی با رعایت حقوق همه اقلیت ها؟

وحدت با اتحاد با تعامل، با تفاهم، با توافق، هریک مفاهیم خود را دارند وحدت زمانی میسر می گردد که در جهان بینی، عقاید و اهداف و برنامه ها وحدت نظری و برنامه ای و عملی بین عده ای از اشخاص حقیقی یا حقوقی یا سازمان ها و احزاب حاصل شده باشد.

وحدت با بیان و شعار و سخنرانی پدید نمی آید اگر دلها باهم نباشند و نگرش و بینش واحد لرجمع حاکم نشده باشد.


همگرایی و مشارکت سیاسی و همبستگی با وحدت ملی پدید می آید ولی با همگرایی یا مشارکت سیاسی و همبستگی های سیاسی و قراردادی با وحدت حاصل نمی شود.
در یک نظام سیاسی سالم و جامع(وحدت) به مفهوم واقعی وحدت ، که همه ی افراد و شخصیت ها در آن نظام یک نظر واحد، عمل واحد و نتیجه خواهی واحد بخواهند بر مبنای فطرت و شاکله انسان ها برقرار نشده و نمی شود، مگر درصدی از وحدت یا درصدی از اعضاء آن نظام چنین وحدتی را بین خودشان به نهایت رسانده باشند.

بر اساس اصل 91 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،شورای نگهبان در قسمت قوه مقتته تعریف شده است و وظیفه ی آن پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها است. از سوی دیگر در اصل 99 نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری،مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی نیز بر عهده ی این شورا گذاشته شده است. بنظر شما آیا این موضوع با استقلال قوای سگانه که در اصل 57 بر آن تاکید شده است(قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه ی مقننه، قوه ی مجریه و قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه ی امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند)، مغایرت ندارد؟
شورای نگهبان یک نهاد مستقل از سه قوه و در مسئولیت ولی امر مسلمین و رهبری می باشد در همه کشورها مشابه چنین نهادی ولو بنام شورای عالی قضائی، برای احراز و تایید صلاحیت ها و حفاظت از قانون اساسی آن کشور، و موارد دیگر وجود دارد.
در نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی مترقی آن این شورا ترکیبی بسیار مهم دارد 6 فقیه جامع الشرایط که توسط ولی امر و رهبری انتخاب می شوند.

6فقیه حقوق دان که با معرفی قوه قضائیه توسط مجلس و نمایندگان ملت انتخاب میشوند و محورها و وظایف آن ها در قانون اساسی آمده است که طبق آن انجام وظیفه نمایند. آنها بر انتخابات ها نظارت دارند و اگر عملکرد شورای نگهبان با سایر دستگاه ها و موسسات مشابه به کشورهای دیگر مقایسه شود آنگاه اهمیت این ترکیب و مزایای این شورا آشکار خواهد شد.
تعریف استقلال درباره هر یک از سه قوه حاکم غیر از تعریف استقلال به مفهوم جدایی از یکدیگر است.
زیرا اگر سه قوه می خواهند یک کشور و ملت را اداره کنند که نمی توانند بدون هماهنگی آنها با یک دیگر کار کنند.
ضمن آنکه هماهنگی بین سه قوه بر عهده ولایت مطلقه امر و امامت امت گذاشته شده است و این هماهنگی مفید و لازمه ی استقلال قوای مذکور می باشد

https://shoma-weekly.ir/T0W0Bb