گفتگوی ویژه

پرسش از شما پاسخ از شما

یکی از دانشجویان مقطع دکترا، با طرح تعدادی سوال از دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، دیدگاه های وی را درباره شرایط سیاسی اجتماعی کشور جویا شد. از این شماره پرسش های این دانشجوی عزیز و پاسخ های دکتر بادامچیان تقدیم شما می شود

بنظر شما آیا رقابت سیاسی احزاب و گروه های سیاسی توانسته است در کاهش نابرابری های اجتماعی و فاصله ی طبقاتی در ایران موثر باشد؟

رقابت های سیاسی، حلال مشکلات و نابرابری های اجتماعی و کاهش یا افزایش فاصله طبقاتی نیستند.

سیاست گذاری ها، برنامه ریزی های کارشناسی شده، نصب مدیران کارآمد و شایسته و شجاع و در خدمت ارزش ها و مردم و اجرای صحیح و هماهنگ در امور اجرایی و چگونگی استفاده از امکانات و موقعیت های هر کشور و ملت و نظام است که می تواند رفاه و بهره وری بهینه و رضایت و آرامش خاطر را فراهم آورد و در محور شدن عدالت و برابری حقوقی است که فاصله های طبقاتی و ناهنجاری های اجتماعی برطرف می شوند.

بنظر شما رقابت سیاسی احزاب و گروه های سیاسی بر ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران چه تاثیری داشته است؟

رقابت سیاسی احزاب و گروه های سیاسی در 40 سال گذشته در رابطه با تاثیرگذاری بر ثبات نظام نقش تعیین کننده ای نداشته است.

زیرا تاثیر گذاری احزاب یکسان نیست. حزب جمهوری اسلامی، حزب موتلفه اسلامی و امثال آنها در جهت مثبت با نظام و سازمان مجاهدین خلق و گروه های کمونیستی و حزب توده در جهت منفی، نقش یاری دهنده یا مزاحمت داشته اند. احزاب سیاسی مانند مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب مشارکت و امثال آنها نیز در سطح رو بنایی جامعه کارهای سیاسی مثبت یا منفی دارند و در نظام اثر اساسی نداشته و ندارند.

ولی حزب جمهوری اسلامی در سال های آغازین نظام جمهوری اسلامی ایران نقش موثر و تعیین کننده داشت که مربوط به اقتضاء آن مرحله بود.

https://shoma-weekly.ir/Wov6PX