گفتگوی ویژه

پرسش از شما پاسخ از شما

یکی از دانشجویان مقطع دکترا، با طرح تعدادی سوال از دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، دیدگاه های وی را درباره شرایط سیاسی اجتماعی کشور جویا شد. از این شماره پرسش های این دانشجوی عزیز و پاسخ های دکتر بادامچیان تقدیم شما می شود. به نظر شما پیش شرط های رقابت سیاسی (خود انگیخته،آزادانه، هدفمند و آگاهانه) برای مشارکت در ایران تا چه حد فراهم است؟

در اسلام و فرهنگ و تمدن ایران مانعی برای رقابت های سیاسی نیست و نمی باشد و در نظام جمهوری اسلامی ولایی هم زمینه برای طرح همه نوع افکار و سیاست ها و تفکرات سیاسی باز است مگر در آنجا که مسئله ی دروغ و فریب و حیله و آسیب های اجتماعی و تنازع و اغتشاش و زیان های اخلاقی و مردمی و یا جرائم قانونی و ممانعت از زندگانی پاک و امن و رفاه و سوء استفاده ها و غلبه مستبدان و فاسدان و آلودگان و فریب کاران باشد که طبق موازین عقلی و شرعی و وجدانی بر پلنگ تیز دندان و پشه مالاریا نمی توان ترحم کرد.

به نظر شما نبود رقابت سیاسی جدی در ایران مشارکت را با چه چالش هایی رو به رو می کند؟

رقابت سیاسی در اندازه های متفاوت و علنی یا مخفی، شفاف یا غیر شفاف، همواره در همه ی جوامع انسانی و حتی در خانواده هم بین اعضای یک خانواده وجود داشته و خواهد داشت.

مهم چگونگی رقابت های سیاسی است که در نوع رقابت های سیاسی سالم و ضابطه مند، مفید و در غیر آن مضر و آسیب آور است و خرد و دانش و فهم انسانی در برابر زیان و زیان آورها و زشت ها و زشت کاری ها بی تفاوت نمی باشد.

https://shoma-weekly.ir/IfLh3M