گفتگوی ویژه

«پارلمان در سایه» توهین به نمایندگان ملت است

می‌توانند از گروه‌های مطالعاتی استفاده کنند؛ اما این بحث‌هایی که می‌کنند، همه یک پیام دارد و آن اینکه ما می‌خواهیم شما نمایندگان را اداره کنیم، شما حق ندارید مستقل باشید و این نفی استقلال نمایندگان در عمل، نفی آزادی آنها در تصمیم‌گیری و کارکردن و فکرکردن و برنامه‌دادن، نفی لیاقت و شایستگی و کارآمدی آنها و نفی تخصص نمایندگان ملت است.
زین العابدین امیری - پارلمان در سایه! این طرحی بود که یکی از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب برای جبران بی‌تجربگی نمایندگان اصلاح‌طلب مطرح کرد. قبل و پس از او هم کسانی از اصولگرایان این طرح را مطرح کردند. نظر دکتر اسدالله بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی را در این باب در گفتگویی جویا شده‌ایم.

***

چرا اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس از چهره‌های سرشناس خود استفاده نکردند؟

بعد از جریان انتخابات مجلس در هفتم اسفند و دهم اردیبهشت و تشکیل مجلس دهم، اصلاح‌طلبان کسانی را برای نمایندگی مجلس معرفی کردند. آنها در حقیقت نمی‌خواستند چهره‌های برتر را معرفی نمایند، می‌خواستند گروهی را داشته باشند که در بست در اختیار جریان‌اصلاح‌طلب باشد و وقتی اینها وارد مجلس شدند، آنچه که این چند نفر که خود را سردمداران اصلاح‌طلبان می‌دادند، به آنان دیکته کرده و اجرا کنند. در نظام جمهوری اسلامی هر نماینده مجلس نماینده کل ملت است ولو اینکه از یک شهرستان دور افتاده رأی آورده باشد یا از مرکزیت کشور باشد، این نماینده کل ملت است و نماینده کل ملت دارای استقلال عمل و مصونیت‌های خاص مجلس است. اینکه این نماینده‌ها آمده‌اند و می‌خواهند کار کنند باید خودشان کار کنند، وقتی اینها احساس کردند حالا افرادی از آنها که به مجلس رفته‌اند مخصوصا جوانشان نمی‌خواهند زیر بار تحمیلات بیرون از مجلس باشند.

به همین علت نظریه‌پرداز آنان از پارلمان در سایه صحبت کرد؟

بله. کلمه «مجلس» هم نمی‌گوید، می‌گوید «پارلمان». نمی‌دانم چرا این قدر اصرار دارند که واژه‌های بیگانه و غربی را در ایران به کار ببرند. به جای مردم‌سالاری هم دموکراسی می‌گویند و حتما به جای نوگرایی، مدرنیته و مدرنیسم می‌گویند. اینها می‌خواهند واژه‌های غربی را راه بیندازند که مفهوم غربی هر واژه را در ایران جا بیندازند. من در مصاحبه‌ای هم گفتم اینها که پارلمان در سایه را شروع کردند توهین به نمایندگان ملت است. اینکه شما می‌گویید اینها تجربه ندارند، سابقه کار نمایندگی ندارند و نمی‌دانند که در مجلس باید چه کاری انجام دهند، در واقع به اینها می‌گویید که شما یک مشت آدم‌های دست و پا چلفتی هستید. درک لازم و فهم لازم و مدیریت لازم برای اداره مجلس و نمایندگی ملت را ندارید و ما که بیرون نشسته‌ایم، باید به شما خط دهیم و شما را اداره کنیم و ما قیم شما هستیم. این حرف توهین به نمایندگان ملت است. اگر اینها که انتخاب شده‌اند توانمندی نمایندگی را نداشتند پس چرا این افراد را نامزد کردید؟ اگر کسی برای مسئولیتی مثلا پزشکی، دانش و مدرک پزشکی دارد؛ اما تجربه کار پزشکی ندارد و شما او را مسئول کار پزشکی بگذارید آن وقت شما چه کار کرده‌اید؟ شما در جرم اینکه خودش هم پذیرفته که پزشکی کند مسئول‌اید و پزشکی که بدون اطلاع و اجازه هسته علمی دست به این کار بزند، شریک خون هر بیماری است که از دنیا برود. حال اینها حرف‌هایی می‌زنند که این نمایندگان نمی‌توانند، ما باید پارلمان در سایه داشته باشیم.

البته این طرح را عده‌ای از اصولگرایان هم مطرح کرده‌اند؟

این بحث را اتفاقا بعضی از دوستانمان هم به اشتباه گفته‌اند که ما هم پارلمان اصولگرایان در سایه داشته باشیم. پارلمان اصولگرایان گذاشته‌اند، اصولگرایانی که به مجلس رفته‌اند خودشان در مجلس هستند، اصولگرایان مجلس جمع می‌شوند و وظایفشان را انجام می‌دهند. یک موقع است که می‌خواهیم بگوییم از مشورت و کار کارشناسی و کار نظردهی و پیشنهادهای خارج از مجلس استفاده شود آن وقت که باید از همه ملت استفاده شود، نماینده همه ملت است، از آن طرف مجلس مرکز پژوهش‌ها دارد، دولت هم مرکز پژوهش‌ها دارد، از آنها بگیرند و اینکه یک گروهی بگوید ما می‌خواهیم در بیرون بنشینیم، چه اصولگرا باشد و چه اصلاح‌طلب باشد، ما می‌خواهیم جمعی را شکل دهیم، اینها هستند که پارلمان در سایه هستند یا پارلمان اصولگرایان هستند یا اینکه حالا به جای پارلمان بگوییم اینها گروه‌های خاصی هستند که بتوانند این افراد را اداره کنند، این توهین به نمایندگان ملت است. روشن است که اصولگرایان مجلس و حتی اصلاح‌طلبانش می‌توانند از مشورت‌های بیرونی استفاده کنند، از درون مجلس هم استفاده کنند؛ اما باید خودشان تصمیم بگیرند، باید خودشان انجام وظیفه نمایند و این نوع مسائل که دوباره باز در بعضی از نشریات اصلاح‌طلب و اعتدالی مطرح شده است، که به نظر من چند پیام با خود دارد. عیبی ندارد، می‌خواهند بگویند، بگویند. اسم آن را انتقال تجربه از بیرون به درون بهارستان بگذارند، پارلمان سایه بگذارند، پارلمان اصولگرایان بگذارند. گروه‌های فکری بیرون از مجلس بگذارند، اینها اتاق‌های فکر بیرون از مجلس هستند.

راه استفاده از فکرهای بیرون از مجلس چیست؟

می‌توانند از گروه‌های مطالعاتی استفاده کنند؛ اما این بحث‌هایی که می‌کنند، همه یک پیام دارد و آن اینکه ما می‌خواهیم شما نمایندگان را اداره کنیم، شما حق ندارید مستقل باشید و این نفی استقلال نمایندگان در عمل، نفی آزادی آنها در تصمیم‌گیری و کارکردن و فکرکردن و برنامه‌دادن، نفی لیاقت و شایستگی و کارآمدی آنها و نفی تخصص نمایندگان ملت است. اگر گروه اصلاح‌طلبان این‌طور هستند از نظر من قطعا اصولگرایان این چنین نیستند. به حمد و فضل الهی کسانی که از اصولگرایان به مجلس آمده‌اند از پختگی لازم برخوردارند، اصولگرایان از پشتوانه مردم ما حتی در مناطق گمنام برخوردارند. آنهایی که در ارتباط با حزب مؤتلفه اسلامی هستند از پشتوانه یک حزب و 52 سال سابقه برخوردارند، این حزب پشتیبان است، نظر مشورتی‌بده است. نه اینکه پارلمان در سایه است، اینکه چه می‌خواهد پارلمان اصولگرا باشد و چه اصلاح‌طلب باشد. بنابراین من فکر می‌کنم که خود نمایندگان مجلس باید جلوی این حرف‌ها را بگیرند و بگویند که ما نیازی نداریم، خودمان وارد هستیم، ان‌شاالله در مجلس دسته جمعی با رهنمودهای ولی امرمان و خواست‌های ملتمان و قانون اساسی مان که منشور اداره جامعه ما است، کار کرده و کشور را اداره می‌کنیم.

https://shoma-weekly.ir/ImMTne