گفتگوی ویژه

وزارت صمت برای حل مشکلات اقتصادی کاری انجام نداده است/ کارآفرینی نباید ضد ارزش تلقی شود

ظام باید برای افرادی که اشتغال ایجاد می کنند و کارگران زیادی را به کار می گیرند ارزش قائل شد نه اینکه این به صورت یک ضد ارزش تلقی بشود و رسانه ملی از افرادی که این خدمات را به جامعه ارائه می دهند تقدیر کند تا به صورت یک فرهنگ در بیاید
سیدعلی میرمبین- مشکلات معیشتی مردم هنوز ادامه دارد و راه حل هایی یا اندیشیده نشده یا اینکه جوابگوی حل مشکلات نبوده است و از همه مهم تر این مشکلات متاسفانه بیشتر هم گریبان گیر طبقه ضعیف جامعه بوده است. دولت هم به جای پاسخگویی یا ارائه نقشه مناسب با حاشیه سازی و یا معطل ماندن در بحث برجام و انتظار کشیدن برای اروپا به کمک و یاری مردم نیامده است.

با توجه به سخنان رهبری پیرامون بحث اقتصاد در دیدار با دانش آموزان و مشکلات مردم با حاج احمد کریمی اصفهانی عضو هیات موسس حزب موتلفه اسلامی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن تقدیم علاقه مندان می شود:

تقریباً هشت ماه از سال رونق تولید می گذرد. آیا دولت توفیقی در این زمینه داشته و واحدهای تولیدی از عملکرد دولت رضایت دارند؟

در ۱۲ سال گذشته مقام معظم رهبری شعارهای هر سال را به شعارهای اقتصادی اختصاص دادند این به دلیل دور اندیشی و پیش‌بینی که ایشان از آینده داشتند، انجام شد. پیش بینی می کردند که دشمن بر روی مسائل اقتصادی متمرکز خواهد شد و در این رابطه کاری که دولت ها باید انجام می دادند تمرکز بر روی مسائل اقتصادی اقتصادی بود. باید تدارک می‌دیدند برای زمانی که تحریم ها این فشارها را دوچندان می کرد و ولی متاسفانه کاری در این زمینه صورت نگرفت. زمانی که دولت تمام تخم مرغهای خودش را در یک سبد قرار می دهد و حتی آب خوردن را منوط به مسئله برجام می کند این یک انحراف را در کار نشان می دهد. آنقدر که دولت به بیرون از مرزها توجه دارد اگر به داخل توجه می کرد قطعاً وضع بهتری بود. در حال حاضر بعضی از کارخانه های ما با ظرفیت بسیار پایین کار می کنند اگر چنانچه با تسهیلاتی که در اختیار این بنگاه‌های اقتصادی قرار می دادند حداقل آنها به ظرفیت اسمی خودشان می‌رسیدند.

وزیر صمت اعلام کرده اگر واحد تولیدی دچار مشکل شود و بخواهد تعطیل شود ما به سراغ آنها می‌رویم چقدر به این وعده عمل شده است؟

نه چنین چیزی صحت ندارد. متاسفانه بانک ها با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده مشکلات زیادی را برای بنگاه‌های اقتصادی پیش آوردند که خوشبختانه در این زمینه دستگاه قضایی وارد عمل شده و کار بسیار خوبی انجام داده است. قبلا اگر چنانچه بانک از بنگاه اقتصادی شکایت می کند برای این مجموعه مشکلاتی ایجاد می شد و مدیر واحد تولیدی مورد بازخواست قضایی قرار می‌گرفت و ممنوع الخروج می شد. با آمدن رئیس جدید قوه قضاییه تقریبا این مشکل به صورت قانونی حل شده است و این کمک بزرگی بود که به بنگاه های اقتصادی شد. به طور طبیعی وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیل کردن کار برای صادرات است که متاسفانه سال ها این مسئله از طرف ما دنبال شده ولی آنچنان که باید و شاید باشد کاری انجام نشده و مشکلات کماکان ادامه دارد. مسئله دیگری که برای بنگاه‌های اقتصادی مشکلاتی را به وجود آورده بیمه و همچنین قوانین مالیاتی است و کماکان بنگاه های اقتصادی با آن درگیر هستند. به طور کلی باید در کشور عزمی وجود داشته باشد تا مشکلات حل شود. به عنوان مثال مجلس باید در این زمینه وارد عمل بشود و همچنین دولت تا این مسائل حل بشود. از طرفی نظام باید برای افرادی که اشتغال ایجاد می کنند و کارگران زیادی را به کار می گیرند ارزش قائل شد نه اینکه این به صورت یک ضد ارزش تلقی بشود و رسانه ملی از افرادی که این خدمات را به جامعه ارائه می دهند تقدیر کند تا به صورت یک فرهنگ در بیاید در آن صورت انشاءالله رونق تولید شکل شکل خواهد گرفت.

به انتظار دولت آمریکا و یا دولت‌های اروپایی بودن برای حل مشکلات اقتصادی چه لطمه‌ای را به سرمایه گذار و تولید کننده وارد می کند؟

این بلاتکلیفی در کشور باعث می شود که به دیگر بخش ها نیز اثر بگذارد و سرمایه‌گذار هم با یک بلاتکلیفی مواجه شود. به نظر من ۷۰ الی ۸۰ درصد از مشکلات مربوط به تحریم های داخلی می باشد اگر چنانچه این مشکلات در داخل حل شود درصد باقی مانده یعنی ۲0 درصد که مربوط به تحریم های خارجی می باشند خیلی اثرگذار نخواهد بود و مشکلات حل خواهد شد. از طرفی دولت با بعضی از رفتارها و سخنان باعث ایجاد نگرانی در جامعه شده و این باعث نگرانی در سرمایه گذاری می شوند و نهایتاً تولید آسیب می بیند. بی ثباتی باعث لطمه زدن به کار سرمایه گذاری خواهد شد . به صورت طبیعی سرمایه‌گذاری در یک بستر آرام شکل می گیرد.

چگونه از واردات بی‌رویه و زائد جلوگیری شود تا به رونق تولید لطمه‌ای نخورد؟

زمانی واردات کم خواهد شد که ما بتوانیم تولید را بالا ببریم. تولید داخلی را از لحاظ کیفیت بالا ببریم و از لحاظ قیمت پایین بیاوریم. از طرفی تسهیلات گمرکی را برای وارداتی که مورد نیاز تولید است و در حقیقت مکمل تولید هست ایجاد کنیم و برای تولید تسهیلاتی قائل بشویم که قیمت تمام شده کالا بالا نرود . همچنین دولت کمک کند و نظارت داشته باشد تا کیفیت کالاها بهبود یابد. بنابراین اگر به تولید به صورت همه جانبه کمک شود هم کالای با کیفیت ساخته می شود و هم با قیمت پایین و قابل رقابت با مشابه خارجی تولید می شود. آن وقت این به صورت خودکار از واردات جلوگیری خواهد کرد و انشاءالله صادرات ما نیز به سوی تراز مثبت حرکت خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/eoYrhL