گفتگوی ویژه

وزارت خارجه باید روحیه انقلابی ایران را به همه دنیا تفهیم کند

امریکا نسبت به برجام بدعهدی می‌کند و تحت فشار لابی صهیونیست‌ها و عربستان این هدف را دنبال کند که در پسابرجام وضعیت اقتصادیمان خوب نشود و زیر فشارها باقی بمانیم تا نفوذ و اقتدارمان را از دست بدهیم.
تلاش‌های آمریکا در نقض برجام با واکنش‌های متعددی مواجه شده است، اما رهبر معظم انقلاب اسلامی در در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی با اتخاذ مواضع روشن و هشدارهای لازم توطئه‌های دشمن را در این زمینه را خنثی کردند. خبرنگار هفته‌نامه شما با محمد کرمی‌راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره بیانات رهبری به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌‌خوانید.

چرا امریکا به دنبال نقض و نفی برجام است؟

در باره سیاست‌ها و اقدامات ترامپ باید بگویم ترامپ در مقابله با سیاست‌های اوباما طرح‌هایی را اجرا می‌کند که یکی پس از دیگری اقدامات اوباما را بی‌خاصیت کند. یکی از دستاوردهای دولت اوباما که وی خیلی روی آن مانور داد برجام است. ترامپ و تیمش بسیار می‌کوشند با موضع‌گیری‌های غیر دیپلماسی برجام را به هم بریزند. یک روز می‌گویند آن را پاره می‌کنیم، روز دیگر می‌گویند آن را دور می‌ریزیم. یا می‌گویند ایران را تحت فشار قرار می‌دهیم. از این طرف بخشی از نیروهای داخلی گاهی حرف‌های نامتناقضی می‌زنند، مثلاً رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که گفته بود اگر امریکا از برجام خارج شود ما کماکان به برجام پایبند هستیم یا صحبت‌های ظریف و عراقچی. از این طرف ولایتی محکم مباحثی را مطرح می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه هم در مورد بازدید از مراکز نظامی موضع خوبی گرفت. ترامپ می‌کوشد ایران را از این طریق منزوی کند. ترامپ معتقد است اوباما امتیازات زیادی به ایران داد و باید این امتیازات را کم کنیم.

مقام معظم رهبری فرمودند هر حرکت غلط در برجام با عکس‌العمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد. تبیین شما از این فرمایش چیست؟

ایشان آب پاکی را روی دست همه ریختند و حرف اول و آخر را در این باره زدند. ایران اسلامی با اقتدار ایستاده است. ما یک پیمان بین‌المللی بسته‌ایم. درست است امریکایی‌ها طرف اصلی مذاکره بودند، اما طرف دیگر در مورد برجام 1+5 است. امریکا نسبت به برجام بدعهدی می‌کند و تحت فشار لابی صهیونیست‌ها و عربستان این هدف را دنبال کند که در پسابرجام وضعیت اقتصادیمان خوب نشود و زیر فشارها باقی بمانیم تا نفوذ و اقتدارمان را از دست بدهیم. در حالی که در قضیه مقاومت، سوریه و عراق تمامی کسانی که با حمایت امریکا می‌خواستند چند روزه بشار اسد را جا به جا و حکومت دلخواهشان را برپا کنند شکست خوردند.

حالا به نظر شما عکس‌العمل ایران در مقابل آنها چه باید باشد؟

اگر آنها بخواهند در زمینه نظامی کاری کنند نمی‌توانند از این لحاظ با جمهوری اسلامی ایران در بیفتند. در ادامه تحریم‌ها مثل تحریم هواپیماهای مسافربری که در کنگره مطرح کردند و تحریم شخصیت‌های دیگرو در موضوعات سیاسی و اقتصادی دیپلماسی سیاسی و اقتصادیمان نباید بی‌تفاوت باشد و باید فعالانه عمل کند. نیروهای مسلح ما در شرایط مقتدرانه‌ای به سر می‌برند. امنیت کشورمان دستاورد آمادگی دفاعی و رزمی نیروهای مسلح است. امریکایی‌ها دریافته‌اند اگر بخواهند گزینه نظامی را مطرح کنند نقاط ضعف زیادی دارند که در همان لحظات اول دچار آسیب شدید می‌شوند. آنها پی به قدرت سیستم دفاعی، به‌خصوص موشکی ما برده‌اند. مقام معظم رهبری با پیش‌دستی مسائلی را مطرح کردند که جا داشت سایرین مسائل را با اقتدار بازگو کنند تا هم در داخل و هم خارج ایشان حرف اول و آخر را بزنند. ملت هم به عنوان پشتوانه عظیمی برای رهبر معظم انقلاب حضور فعالی خواهند داشت.

آقا می‌فرمایند اگر کوتاه بیاییم دشمن جلوتر خواهد آمد. برجام را ببینید. امریکا هر روز جلوه‌ای از شرارت را از خود نشان می‌دهد. به جلوه‌هایی از این شرارت اشاره بفرمایید.

در روزهایی که مذاکره انجام می‌شد آقا می‌فرمودند امریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. چون برجام دستاورد اوباما محسوب می‌شد تیم ترامپ می‌کوشد به نحوی برجام را به نفع خودشان مصادره و فشارها را بر ما سنگین و کاری کنند که مجبور شویم زیر بار مذاکره دیگری برویم. بنابراین یکی دیگر از شقوق قضیه که مقام معظم رهبری بدان خط بطلان کشیدند همین است که مسئولین نباید زیر بار خارج از برجام بروند و مذاکره دیگری کنند. باید بتوانیم از موضع اقتدار دیپلماسی فعال با کشورهای عضو برجام و سایر کشورها، مخصوصاً کشورهایی که باید متوجه جنایات و بدعهدی‌های امریکا در زیاده‌خواهی‌هایش شوند برخورد کنیم.

طبق نظر رهبری که مسئولان باید اثبات کنند که مردم به خودشان متکی هستند و ملت ایران به برکت اسلام زیر بار زور نمی‌رود، وزارت خارجه چگونه باید این مهم را اثبات کند؟

ما در آستانه دفاع مقدس هستیم. از هشت سال جنگ تحمیلی که شرق و غرب علیه ما به راه انداختند نتیجه‌ای نگرفتند. توطئه‌های فراوانی را هم برای براندازی انجام دادند، اما به نتیجه نرسیدند. امروز این اقتدار فرهنگ مقاومت را ایجاد کرده است. ملت ما در سال 1357 بیداری اسلامی را شروع کرد و در سال‌های اخیر در کشورهای منطقه دنبال شد و امریکا، اسرائیل و انگلیس برای مقابله با آن نقشه چیدند و خواستند بین مسلمان‌ها تفرقه بیندازند. پیروزی در عراق و سوریه نشئت گرفته از روح مقاومت و ایستادگی ملت ماست. بنابراین نشان دادن این روحیه انقلابی ملت ایران و مدافعین حرمی همچون شهید محسن حججی که چنین غوغایی را به راه می‌اندازد لازم و ضروری است. وزارت خارجه ما هم باید این روحیه انقلابی را به همه دنیا تفهیم کند. گرچه خیلی‌ها متوجه آن هستند، اما وزارت خارجه باید در موضع دیپلماسی و برخورد با قدرت‌ها و کشورهای زیاده‌طلب روحیه انقلابی ملت ما را به اقتدار با رخشان بکشاند تا خواب خیالی برای جمهوری اسلامی ایران نبینند و بدانند تعبیرش قطعاً به ضررشان خواهد شد. دستگاه دیپلماسی ما باید از موضع اقتدار در مسائل مختلف پویا و فعال ورود کند و بی‌تفاوت نباشد. متأسفانه در برخی موارد بی‌تفاوت عمل می‌کنند مثل جنایاتی که علیه شیعیان پاراچنار می‌شود یا در قضیه میانمار خیلی دیر وارد صحنه می‌شوند. مقام معظم رهبری هشدارها را می‌دهند و ملت ما زودتر از همه وارد صحنه می‌شوند، اما در بزنگاه‌ها دستگاه دیپلماسی با تأخیر ورود پیدا می‌کند. امیدوارم بتواند اینها را جبران کند.

https://shoma-weekly.ir/7lgP1t