گفتگوی ویژه

وزارت ارشاد عملاً هم به دغدغه‌های رهبری بپردازد

از نامه آقای جنتی تقدیر و تشکر می‌کنیم و این را نشانه خوبی برای توجه دولت به دغدغه‌های فرهنگی رهبری می‌دانیم و امیدواریم به دنبال این نامه وزارت ارشاد عملاً هم در جهت رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری اقدامات مناسبی را انجام بدهد و آنها را به‌طور مستمر به اطلاع عموم مردم برساند تا این دغدغه‌ها برطرف شوند.
گویا شعار اعتدال و تدبیر و امید در بخش فرهنگی جواب نداده و افرادی از این اعتدال زیادی! که منجر به آزادی های ظاهری برای فریب خوردگان فرهنگی شده، سوء استفاده کردند و کار را به آن جا رساندند که مقام معظم رهبری هم اظهار داشتند که نگران مسائل فرهنگی هستند. رییس جمهور هم به جای آن که ابهام زدایی کند، بر ابهامات موجود در زمینه فرهنگی اضافه کرد. آن جا که در اختتامیه جشنواره مطبوعات گفت که اجازه دهید هرچقدر که منتقدان دولت آزادند، موافقانش هم آزاد باشند. ولی به نظر می رسد جناب رییس جمهور توهین روزنامه های بهار و آسمان را نادیده گرفته و آن ها رسانه های طرفدار دولت می داند. پس جنابشان فراموش کردند که یا لثارات به چه دلیل توقیف شده و حسین قدیانی چرا احضار شده است؟ حمید رضا ترقی معاون امور بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی از ابهامات دولت در بخش فرهنگی می گوید.

جناب آقای رییس جمهور، در اختتامیه جشنواره مطبوعات صحبت هایی کردند که ابهاماتی داشت. نظر شما در مورد آن حرف ها چیست؟

از مطالب آقای رئیسجمهور این گونه استنباط میشود که هتک مقدسات و رد احکام اسلامی توسط مطبوعات با نقد دولت هموزن و یکسان هست و این انتظار را دارند که دستگاه قضایی با هر دو یکسان برخورد کند، در حالی که به نظر میرسد این نوع مقایسه با هیچ کدام از معیارهای اسلامی و قانونی منطبق نیست. در قانون در جایی نقد عملکرد دولت را به عنوان یک جرم نداریم، در حالی که اخلال در اسلام، قانون اساسی و اهانت به تقدس و مبانی دینی جزو تخلفات مسلم و مندرج در قانون است و دستگاه قضایی موظف به برخورد با آنهاست و این انتظار آقای رئیسجمهور که اگر با روزنامههای طرفدار دولت برخوردی میشود، با روزنامههای منتقد دولت هم باید همان گونه برخورد شود، مقایسه معالفارقی است و نمیتواند مبنای قانونی داشته باشد، بنابراین به نظر میرسد وقتی دولت شعار قانونگرایی میدهد باید خودش هم در تبعیت از قانون ولو این که به ضررش باشد و یا با سلیقه او همسانی نداشته باشد، مخالفت نکند و از قانون تبعیت کند. انتظاراتی که نوعاً در دولت مطرح میشود و مغایر با قوانین جزایی و قضایی کشور است، باید در چهارچوب قانون تعدیل شود.

نکته دیگر این است که قضاوت آقای رئیسجمهور در مورد مطالب بعضی از مطبوعات نشاندهنده این است که ایشان بهجای پاسخ دادن منطقی و اصولی به نقدها و نقطه نظراتی که از سوی مطبوعات مطرح میشوند، سعی در پاسخ تهدیدآمیز و پرخاشگری دارند. این روشی نیست که مورد قبول جامعه و مردم قرار بگیرد. ابهامات، سئوالات و تردیدهایی که نسبت به بعضی از عملکردهای دولت مطرح میشوند، اگر پاسخ منطقی و غیرتهدیدآمیز و غیرتخریبی دریافت کنند، قطعاً در جامعه پذیرش بهتری دارد و میتواند ذهن مخاطبان را اقناع سازد، در غیر این صورت، این نوع روشها باعث میشوند نظر نقادان در ذهن مردم بیشتر جا بگیرد.

آیا نگرانیهای مقام معظم رهبری در بخش فرهنگی در دوره اخیر به مطبوعات هم برمیگردد؟

قطعاً نگرانی مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ هم به رسانهها و مطبوعات برمیگردد و هم به سیاستهای فرهنگی دولت. این که دولت ادعا کند ما فقط بخشی از فرهنگ هستیم و در حوزههایی از لحاظ فرهنگی کارهایی صورت میگیرند که دولت بر آنها نظارت ندارد، به نظر نمیرسد در بخشهایی که دارد کار فرهنگی صورت میگیرد، تخلفی در باره آنچه که دغدغه و نگرانی مقام معظم رهبری است صورت گرفته باشد، چون دستگاهها و سازمانهای مشخصی هستند و آنچه که الان موجب نگرانی مقام معظم رهبری شده است مربوط به بخشهایی است که یا زیر نظر دولتاند و یا نظارت بر آنها به عهده دولت هست یا سرویسدهی مالی دولت در مورد آنها اعمال میشود یا حمایتهای معنوی دولت عامل تخلفات آنهاست و در اثر سیاستهای اخیر فرهنگی دولت جرئت پیدا کردهاند دست به اقداماتی بزنند که برای حوزه فرهنگی کشور تهدیدآمیز است.

آیا به نظر شما دولت این نگرانی آقا را دریافت کرده است؟ به نظر شما نامه آقای جنتی برای رفع این نگرانی کافی است یا دولت باید کاری را در این باره شروع کند؟

طبیعتاً از نامه آقای جنتی تقدیر و تشکر میکنیم و این را نشانه خوبی برای توجه دولت به دغدغههای فرهنگی رهبری میدانیم و امیدواریم به دنبال این نامه وزارت ارشاد عملاً هم در جهت رفع دغدغههای مقام معظم رهبری اقدامات مناسبی را انجام بدهد و آنها را بهطور مستمر به اطلاع عموم مردم برساند تا این دغدغهها برطرف شوند.

https://shoma-weekly.ir/YmuMYf