گفتگوی ویژه

وحدت حوزه و دانشگاه مانع نفوذ انگلیسی ها شد

دو قرن انگلیسی ها بر کشور حاکم بودند، در این دو قرن انگلیسی ها به گونه ای مرموزانه کار کردند که بین حوزه و دانشگاه اختلاف ایجاد کنند و از این مسیر، بهره بیشتر از ذخایر کشور ببرند، از این رو حضرت امام (ه) بر این وحدت پای می فشرد.
بی شک شهید دکتر مفتح را باید پیشگام عرصه وحدت حوزه و دانشگاه قلمداد کرد که در انتها جان عزیز خود را در این راه، نثار ارزشهای متعالی اسلام کرد تا نگذارد دانشگاه و حوزه، جداگانه طی طریق کنند که با این گسستگی قطعا لطمات جبران نا پذیری بر پیکره هر دو وارد می شود، ابوالفضل توکلی بینا؛ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفتگو با نشریه شما، معتقد است دانشگاهیان در ابتدا باید دروس حوزوی را بیاموزند و جهان بینی نسبت به هستی پیدا کنند و بعد به دروس تخصصی رشته خود بپردازند.

به عنوان اولین سوال، لزوم وحدت حوزه و دانشگاه را در چه راستایی ارزیابی می کنید؟

شهید مفتح در مسجد قبا امام جماعت بود، یکی از حوزویانی که به مسائل روز اشراف کامل داشت و مبدع وحدت حوزه و دانشگاه بود، در دوران رژیم شاهنشاهی در دانشگاه اساتیدی حضور داشتند، که از تعالیم اسلامی برخوردار نبودند و امام (ره) برای اینکه این اساتید غربگرا را در مسیر انقلاب قرار دهد، ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرد. باید این دو طیف حوزوی و دانشگاهی با وحدت در زمینه های مختلف در جهت آینده کشور در کنار هم کار کنند، تا به هماهنگی برسند.

خطر تفکیک حوزه و دانشگاه را در چه زمینه هایی موثر
می دانید؟

وحدت حوزه و دانشگاه باعث پرورش جوانانی می شود که دارای تفکر اسلام ناب محمدی باشند، جوانانی که نسل آینده انقلاب مربوط به آنها است، امام (ره) تاکید داشتند که بین حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد کنند تا اگر در این عرصه دچار اختلافی هستند رفع شود، امام(ره) سمبل وحدت و یکپارچگی حوزه و دانشگاه بودکه بتواند مسیر جدا از هم آنها را به هم وصل کند.

ضرورت وحدت حوزویان و دانشگاهیان بر چه اساس است؟

ضرورت داشت که امام (ره) دانشگاهیان و حوزویان را به هم مرتبط کند تا از این نزدیک و همراه شدن بهتر بتوانند هماهنگ باشند و در روند درستی، از این دو طیف که برای آینده انقلاب اسلامی تلاش می کنند، در جهت اهداف انقلاب نهایت استفاده و بهره را ببرند.

امام (ره) از این دوگانگی بین حوزه و دانشگاه چه خطری احساس کرد که بر وحدت تاکید داشت؟

دو قرن انگلیسی ها بر کشور حاکم بودند، در این دو قرن انگلیسی ها به گونه ای مرموزانه کار کردند که بین حوزه و دانشگاه اختلاف ایجاد کنند و از این مسیر، بهره بیشتر از ذخایر کشور ببرند، از این رو حضرت امام (ه) بر این وحدت پای می فشرد.

به نظر شما دروس حوزوی فقهی و دروس دانشگاهی هم پوشانی دارند؟

تجار در گذشته اول فقه می خواندند و سپس وارد بازار کار می شدند، مسئولین هم باید اول علوم انسانی بخوانند، بعد در رشته فنی متخصص شوندبا خواندن علوم انسانی جایگاه انسان در این جهان معلوم و مسیرشان مشخص شود و بعد بروند دنبال رشته های مختلف صنعتی و دانشگاهی.

دروس دانشگاهی و فقهی قابل تلفیق نیست، چون دروس فقهی و دانشگاهی هر دو، زیر شاخه های متعددی دارد، مهم تنها این است که جهتشان درست اسلامی باشد و با انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشد.

شما بانی حرکت وحدت حوزه و دانشگاه را چه کسی می دانید؟

رهبر این حرکت حضرت امام (ره) بود، منتهی شهید مفتح که یک چهره دانشگاهی و حوزوی بود، پرچمدار این حرکت شدند و باید بگوییم تدریس حوزویان در دانشگاه مسبوق به سابقه است، ایشان و شهید مطهری در دانشگاه فلسفه تدریس می کردند، به علت این تدریس و حضور همزمان در حوزه و دانشگاه، سهم بزرگی در شروع این حرکت دارند.

به عنوان سوال پایانی مفهوم وحدت بین حوزه و دانشگاه شامل چه مواردی است؟

اینکه این وحدت می کوشد تا رشته های دانشگاهی و حوزوی جهتشان اسلام ناب محمدی و الهی باشد، هماهنگی بین حوزه و دانشگاه رخ دهد. رشته های دانشگاهی باید با هماهنگی بر اساس اسلام و اعتقادات پیش روند و اگر خلاف مشی اعتقاد الهی حرکت کنند، می شود همان دانشمندانی که بمب اتم ساختند و بر سر مردم ریخته شد.

https://shoma-weekly.ir/7C0jVI