گفتگوی ویژه

وحدت امت اسلامی؛ آبی بر آتش اختلاف ها

امروز دوران حرکت های امید بخش بیداری در کشورهای اسلامی و خواست ملت ها برای ایجاد یک تمدن درخشان اسلامی، این مسئله حساس و حیاتی را در صدر مسائل جهان به ویژه امت اسلامی قرار داده است، تمدن اسلامی که به قول رهبر معظم انقلاب در چشم اندازی نه چندان دوردست برای امت اسلامی ، جهان و بشریت رقم خواهد خورد.

محمدرضا بخشی: بیداری اسلامی حیات دوباره مسلمانان را به ارمغان آورد. درست در زمانی که دخالت و زورگویی های غرب و حکام مرتجع عربی در منطقه تفکر اسلامی را به محاق برده و از صدر به ذیل کشیده بود. بیداری اسلامی چیزی فراتر از یک انقلاب بود ، یا به قول آن پیر فرزانه ‏ خمینی کبیر(ره) ، نور بود، نوری که سیاهی و تاریکی جهل و غضب را کنار زد و بشر را به بلندای روشنایی هدایت کرد. اسلام از حاشیه معادلات اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی جهان خارج شد و جایگاه برجسته و نمایان خود را یافت و نگاه تازه ای را در عرصه زندگی سیاسی و تحولات اجتماعی عرضه کرد.

امروز دوران حرکت های امید بخش بیداری در کشورهای اسلامی و خواست ملت ها برای ایجاد یک تمدن درخشان اسلامی، این مسئله حساس و حیاتی را در صدر مسائل جهان به ویژه امت اسلامی قرار داده است، تمدن اسلامی که به قول رهبر معظم انقلاب در چشم اندازی نه چندان دوردست برای امت اسلامی ، جهان و بشریت رقم خواهد خورد.

اگر از این مباحث مهم و حیاتی عبور کنیم ، مسئله مهم دیگری هست که شاید مهم ترین گام برای تحقق ایجاد تمدن اسلامی است، نخستین امواج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه است که به وسیله علما و مصلحان دینی آغاز شد. در مسیر رسیدن به امت واحد اسلامی و برای تحقق آرمان تمدن اسلامی تنها یک مسئله می تواند راهگشا باشد و آن این که علما اسلامی از هر فرقه و تیره ای که هستند در کنار هم بنشینند و با هم متحد باشند. نمونه این اتحاد را به واقع در اجلاس علماء و بیداری اسلامی که در تهران برگزار شد دیدیم ، علمایی که در روزگار اختلاف افکنی و تبدیل این انقلاب های منطقه به معارضه خونین فرقه ای ، مذهبی و قومی و ملی دو وجه مشترک داشتند اسلام و بیداری امت. مثل نمونه واضحی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده و فرمودند«جنگ ویرانگر در سوریه را نزاع شیعه و سنی وانمود می کنند.»

مسئله اختلاف های قومی و قبیله ای که این روزها گریبان دولت عراق را گرفته است از نگاه نخست وزیر سابق این کشور هم پنهان نماند. هر چند ابراهیم جعفری معتقد است ایجاد اختلاف قومی و دینی میان اقوام مختلف عراق در ابتدا به ضرر خود غربی ها تمام خواهد شد اما وحدت امت اسلامی را مثل آبی بر آتش اختلاف ها می داند.

وی در گفتگو با خبرنگار شما وضعیت سیاسی عراق با سوریه متفاوت دانست و گفت:هرچند عراق از استحکام بیشتری نسبت به سوریه برخوردار است و علیرغم این که معتقدم غرب در هیاهوی بحران سوریه شکست میخورد دولتمردان عراق این اجازه را به غرب نمی دهند تا کشورمان سرنوشت سوریه را پیدا کند.

نخست وزیر سابق عراق ، با اشاره به جنایت های آمریکا در کشور عراق ، گفت :نسخه ای که می تواند عراق را آرام کند ، پایان دادن به اختلاف های قومی است که طی سال های بعد از اشغال عراق توسط آمریکا به نفع امت اسلام در جریان بوده و به ضرر غرب تمام شده است.

جعفری با اشاره به وضعیت بحرانی در سوریه گفت:تروریست های وابسته به غرب و برخی سیاستمداران مرتجع عربی متأسفانه مردم سوریه را به ناحق می کشند و این اتفاق به نفع هیچ کدام از طرفین نیست هر چند امت اسلام را برای اتحاد بیشتر ترغیب می کند.

وی افزود: به نظر می رسد بحران سوریه علیرغم خسارت های زیادی که برای امنیت منطقه داشته است در انتها به ضرر غرب خاتمه می یابد اما این اتحاد و همدلی امت اسلام است که می تواند این مسئله را به درستی محقق کند.

نغمه های اسلامی در روسیه

نغمه های بیداری اسلامی و اتحاد در روسیه هم به گوش می رسد.سرزمینی که یک روز در میان چرخ دنده های تفکرات افیونی کمونیست ها و در هنگامه دین ستیزی و ماده گرایی آنها رنگ و بویی از اسلام نداشت.

طلعت تاج الدین ، مفتی اعظم منطقه مرکزی روسیه با تأکید بر اهمیت تفاهم و وحدت میان علمای اسلامی گفت: دین اسلام ادامه و کامل کننده سایر ادیان و پیامبر اسلام (ص) خاتم پیامبران است.

طلعت تاج الدین با انتقاد از دخالت آمریکا در بیداری اسلامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که از آن به عنوان بهار عربی یاد می شود افزود: راهبرد آمریکا در به انحراف کشاندن انقلاب کشورهای عربی سبب شک و نگرانی جدی علمای جهان اسلام است که پسامدهای خطرناکی خواهد داشت.

وی با دعوت همه امت اسلامی به صلح و دوستی گفت : بدون شک ایجاد و گسترش نفاق ، رویارویی ، نفرت و هرج و مرج در کشورهای اسلامی سیاستی شیطانی است که برای در امان ماندن جوامع اسلامی از آن ،علمای دینی نقش مهمی دارند.

رئیس اداره روحانیت مسلمان بخش مرکزی روسیه عمل به دستورات الهی را بهترین راهنمای ملت ها برای در امان ماندن از شیطان بیان کرد و گفت : برای همه مسلمانان صلح تفاهم و احیای اخلاق و معنویت در جوامع را خواستارم و امیدوارم امت اسلامی بهترین الگو و نمونه برای سایر ملل جهان باشند.

از سویی دمیر محی الدین اف معاون شورای مفتی های مسلمانان روسیه گفت : علمای جهان اسلام نیز باید صفوف خود را محکم کنند و با وحدت میان یکدیگر پیام حقیقت اسلام را به گوش جهانیان برسانند .

وی درباره دستاوردهای بیداری امت اسلامی گفت : مسلمانان باید هرچه بیشتر از این فرصت که بیداری جهان اسلام در اختیارشان قرارداده است استفاده کنند تا امت واحده اسلامی را به سمت آرمان ها و ارزش های عالی سوق دهند.معاون شورای مفتی های مسلمانان روسیه گفت: بیداری جهان اسلام فرصت مغتنمی برای نزدیکی دل ها و کنار گذاشتن کدورت ها و اتحاد مقابل دشمنان واقعی مسلمانان است . معاون شورای مفتی های مسلمانان روسیه بر وحدت میان امت اسلامی تاکید کرد.

از بیداری اسلامی تا سرزمین کفر

شاید نقطه عطف گردهمایی عظیم علمای جهان اسلام ، اظهارنظرهای شیخ محمد العاصی و عبدالعلیم موسی بود که به قول خودشان از دل سرزمین کفر یعنی آمریکا به تهران آمده بودند.آنجا که شیخ العاصی با اشاره به تحولات بیداری اسلامی در منطقه گفت رسانه ها از کشورهای مختلف همچون مصر و تونس سخن به میان آوردهاند اما میخواهم از سه کشوری نام ببرم که شاهد بیداری اسلامی و به تعبیر رسانه های غربی بهار عربی شدند اما آن رسانه ها و نیز رسانههای وابسته در منطقه اسمی از آن به میان نیاوردند. یکی الجزایر است که بیست سال قبل شاهد چنین تحولاتی بود و کشور بعدی عراق که چند سال قبل شاهد تحولات بود و کشور سوم، بحرین است اما رسانه ها تحولات بحرین را بایکوت کرده اند و نامی از آن به میان نمی آورند.

دکتر العاصی امام جمعه واشنگتن در حاشیه اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی در تهران به خبرنگار شما گفت: در گذشته دو محور شوروی و آمریکا با عنوان بلوک شرق و غرب در دنیا حاکم بودند، امروز شرایط تغییر کرده ولی همچنان دو محور داریم: یکی محور اسلام که مرکزش جمهوری اسلامی است و دیگری، محور صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه امروز بیداری از مرزهای کشورهای اسلامی نیز فراتر رفته است گفت: جهان در یک وضعیت بیداری به سر می بَرد و مردم جهان مشتاق عدالت اجتماعی هستند و این رویکرد در کشورهای ظاهراً پیشرفته نیز وجود دارد.علمای دینی مسولیت مهمی در شرایط و تحولات کنونی جهان اسلام به عهده دارند .قرآن کریم و رهنمودهای پیامبر اسلام (ص) بهترین راهنما برای علمای دین با هدف نقش آفرینی صحیح در بیداری امت اسلامی محسوب میشود .

این عالم برجسته آمریکایی با تاکید بر حرکت بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گفت : دین اسلام، دین تعلیم و تکامل انسان در هر شرایط زمانی است.العاصی ادامه داد : دین اسلام پاسخگوی همه مشکلات بویژه مسایل دوره کنونی در جهان از جمله گسترش فساد، شهوت ، خصومت و سایر آسیب هاست .وی با اشاره به اهمیت اتحاد امت اسلامی گفت : در دین اسلام گفته شده است که برادر مسلمان نباید علیه برادر مسلمان دیگر باشد .

رئیس اداره روحانیت مسلمان بخش آسیایی گفت : در قرآن کریم آمده است همه مسلمانان با یکدیگر برادر هستند و همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و به راههای متفرق نروید .امام جمعه واشنگتن افزود : این اصول باید در ارتباطات بین دولت های اسلامی نهادینه و تاکید شود که دین اسلام اجازه تجاوز را به پیروان خود نداده است .

از سویی عبدالعلیم موسی که از شهر تهران و پیشرفتهای آن متعجب شده بود نسبت به وظیفه خطیر علما و اندیشمندان جهان اسلام در شرایط کنونی هشدار داد و گفت :به راستی وظیفه علمایی که در کنار هم جمع شده اند تبیین ابعاد نظری و بنیان های قرآنی، روایی و فقهی بیداری اسلامی، اشاعه اهداف و آرمان های اصیل آن و مقابله با هر اندیشه افراطی و یا تفریط گرایانه ای است که در پی به انحراف کشاندن این حرکت مردمی است. این امر تنها در سایه اجتهاد و جهاد مستمر امکان پذیر خواهد بود.

وی گفت : علمای اسلامی باید ضمن مقابله با تحجر و سطحی نگری، به منظور تربیت نسل جدید و ایجاد روحیه خودباوری علمی و اعتماد به نفس در آنان و همچنین پاسخگویی به شبهات، نیازها و تقاضاهای جدید جوامع اسلامی، به ویژه نیازهای جوانان و زنان که نقش تعیین کننده و مؤثری در شکل گیری روند جنبش بیداری اسلامی داشته اند، توجه مضاعفی به تزکیه نفس و روزآمدسازی ظرفیت ها و توانمندی های علمی داشته باشند.

امام جماعت مسجدالاسلام واشنگتن ، بدون تردید وحدت رمز پیروزی و مایه رشد و تعالی و تفرقه مهمترین عامل شکست حرکت امت اسلامی است. رهبران مذاهب، فرق و جریان های اسلامی ضمن پذیرش اختلافات فکری و عقیدتی، که به نوبه خود می تواند عامل رشد جوامع اسلامی باشد، نباید اجازه دهند که این اختلافات به تعارضات سیاسی، جنگ و برادرکشی، که خواسته دشمنان دین است، تبدیل شود.

عبدالعلیم موسی پیش از این نیز صحبت های افشاگرانهای در این زمینه کرده بود ‏، او در وهله اول با نظر رهبر (آیتالله سید علی خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی ایران) که جنگ با تروریسم را همان جنگ با اسلام خواند موافق بود و گفته بود این یک جنگ منطقهای نیست بلکه یک جنگ جهانی است.

آمریکا و انگلیس که در حال از دست دادن قدرت جهانی خود هستند امروزه توانی برای انجام کارهای مثبت در جهان ندارند. آنها فقط برای انجام کارهای منفی و شیطانی توان دارند. بنابراین این مسئله مشوقی برای آنچیزی است که ما تلاش برای انجام ترورهای بیشتر میخوانیم و دولت آمریکا وقتی به جایی حمله میکند مرتکب آن میشود؛ در مورد رسانهها نیز به رسانههای تحت کنترل صهیونیستها برمیخوریم و وقتی آنها میخواهند بین ما جنگی به راه بیندازند به عربستان سعودی متوسل میشوند.

به عنوان مثال بسیاری از نیروهای غیرقانونی که برای کشتار مردم بیگناه و ویرانی سوریه در حال ورود به این کشور هستند تحت فرمان ثروت و موضع عربستان سعودی اقدام به این کار میکنند. این در حالی است که وقتی در قطیف در داخل این کشور و بحرین مردم در شرایط نابسامانی به سرمیبرند آنها حتی یک کلمه درباره آزادی و عدالت صحبت نمیکنند. بنابراین این جنگ با تروریسم در واقع همانطور که میدانیم جنگ با اسلام است.

پس آینده مسلمانان چه میشود؟ به نظر من آینده همان چیزی است که مسلمانان آن را میسازند. بنابراین همانطور که رهبر (آیتالله سید علی خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی ایران) گفت اکنون زمان واقعی تلاش و سختکوشی فرا رسیده است. ما باید در این دوره واقعا برای تحقق عدالت و حقیقت قیام کنیم و در این زمینه نیز بسیار خوشبین باشیم. این مسئله به آن معناست که ما باید خوشبین باشیم که از این وضعیت عبور میکنیم و تجزیه و تحلیل و این خوشبینی موجب میشود سختکوش شویم و در تلاش برای آزاد سازی بشریت از فرهنگهای صهیونیسم جهانی مصممتر عمل کنیم.

خب آنچه که اکنون در حال اتفاق افتادن است را میتوان یک تاثیر معکوس نامید. آنها همینطور که افراد را از گرایش به اسلام دور میکنند در واقع آنها را به سوی آن سوق میدهند چرا که آمریکاییها مردمی عجیب هستند. اگر به آنها بگویید از چیزی دوری کنند بیشتر به تحقیق درباره آن خواهند پرداخت.بنابراین وقتی کشیش جونز خواهان سوزاندن قرآن شد این مسئله، مردم آمریکا را به مطالعه بیشتر قرآن واداشت. بنابراین اگر میخواهید مردم را به چیزی علاقهمند کنید باید آن را تحریم و ممنوع کنید. پس اگر آنها قرآن را تحریم کردند و تلاش کردند آن را بسوزانند این مسئله موجب شد گرایش مردم آمریکا به اسلام تسریع شود.بنابراین در آمریکا شاهد گرایش و مراجعه جدی آمریکاییها به اسلام هستیم و سطح علاقه و اطلاعات عامه مردم درباره اسلام نیز رو به افزایش است. این به معنای آن است که در چند سال آینده رسانههای صهیونیستی تاثیر کمتری بر خواستهها، طرز فکر و سیاستهای مردم آمریکا خواهند داشت.

یک مسئله دیگر هم وجود دارد. مسلمانان خودشان در حال حاضر هراس زیادی دارند. آنها از جنگ جهانی با اسلام، نفوذ در مساجد و همکاری عوامل نفوذی با اف بی آی بیمناکند و این مسائل به میزان زیادی روی میدهد. یکی از سازمانهای اصلی مسلمانان موسوم به «اصلاح» با انتشار مطلبی در مجله خود (افق) اعلام کرد که عقیده دارد ۱۵ هزار مأمور در آمریکا در حال نفوذ در مساجد هستند و ۴۵ هزار مامور افتخاری و غیردولتی نیز وجود دارند که برای کسب گرین کارت یا اقامت در آمریکا در این زمینه همکاری میکنند. بنابراین ما مسلمانان آینده درخشانی داریم. ما از آمریکا و صهیونیسم نمیترسیم؛ ما آرام نمینشینیم تا آنها هر چه خواستند بگویند و هر کاری خواستند انجام دهند، نه. بسیاری از ما برای اسلام، حقیقت، بشریت و عدالت بهپا میخیزیم.

شاخص شناخت درستی مسیر نهضت های بیداری اسلامی

وحدت بین مسلمین با توجه به برقراری یک تمدن بزرگ اسلامی در واقع یک آرمان مشترک دارد و آن هم مبارزه با صهیونیزم بین الملل است که با مسئله فلسطین آغاز میشود. نکته ای که به عنوان شاخص و محک شناخت درستی مسیر نهضت های بیداری اسلامی مطرح است، چگونگی موضعگیری آنان در قبال مسئله فلسطین است.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه اجلاس علماء و بیداری اسلامی تأکید کردند ‏، هر کس که شعار آزادی قدس شریف و نجات ملت فلسطین و سرزمین فلسطین را نپذیرد و یا به حاشیه ببرد و به جبهه مقاومت پشت کند، متهم است.امت اسلامی باید در همه جا و همه وقت، این معیار و شاخص نمایان و اساسی را مدنظر داشته باشد. در بخشهایی از بیانیه پایانی اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی آمده است : شرکت کنندگان در کنفرانس مسئله فلسطین را مهمترین دغدغه و موضوع محوری جهان اسلام دانسته و ضمن محکوم کردن تلاش استکبار جهانی برای تغییر این اولویت، تعلق سرزمین فلسطین از بحر تا نهر به فلسطینیان و ادامه پشتیبانی همه جانبه از مقاومت اسلامی فلسطین و نفی هرگونه سازش را مورد تأکید قرار می دهند.این بیانیه می افزاید: مسلمانان سراسر جهان و به ویژه علمای امت، باید در برابر توطئه هایی که با هدف تضعیف جبهه مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی و نظام استکباری حامی آن صورت می گیرد، هوشیاری لازم را به خرج داده و اجازه ندهند که جبهه مقاومت به عنوان خط مقدم مبارزه علیه اشغالگری، دستخوش تفرقه و تخطئه قرار گیرد. پیروزی های اخیر مسلمانان در لبنان، غزه و عراق نشان می دهد که مقاومت تنها مسیر دستیابی به پیروزی و موفقیت است. شرکت کنندگان در کنفرانس با محکوم کردن روند برادرکشی و تخریب زیرساخت های کشور سوریه، بر این موضوع تأکید می کنند که بحران کنونی این کشور تنها راه حل داخلی داشته و همه طرف های درگیر باید به جای توسل به خشونت و نظامیگری که تنها به سود رژیم صهیونیستی است، از طریق گفتگو و مشارکت همگانی و به دور از دخالت های بیگانگان به این بحران پایان دهند.

در همین رابطه مهد عظمی عبدالحمید رئیس شورای ائتلاف مسلمانان مالزی در گفتگو با خبرنگار شما ، معتقد است ‏، باور به آزاد سازی فلسطین از چنگال صهیونیزم بینالملل نشانه بیداری اسلامی است که بهترین نمونه آن را در جمهوری اسلامی ایران و در مصر دیدیم.

از سویی محمد اسلم سلیمی ، نائب امیر جماعت اسلامی پاکستان نیز در مورد مسئله فلسطین می گوید ، فلسطین به دلیل وجود مسجد الاقصی در دل بیت المقدس برای مسلمانان اهمیت دارد و تا زمانی که در چنگال صهیونیست ها باشد مسلمانان از این مسئله به شدت رنج می برند.

https://shoma-weekly.ir/mgs2nb