گفتگوی ویژه

وحدت اصولگرایان برای انتخابات 92 بستگی به شرایط پیش رو دارد

ما جبهه پایداری و رهبری آیت الله مصباح را جریانی همسو و معتقد به نظام و چارچوب‌های اصولگرایی می‌دانیم و معتقدیم که این جریان در هر صورت مصالح نظام را در نظر خواهد داشت و به هیچ وجه تحت تاثیر و مدیریت حلقه انحرافی نخواهد بود.
حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه است. او برای اولین بار بحث اختلافات به وجود آمده در جبهه پایداری و ایجاد طیف‌های مختلف در درون این جبهه را مطرح کرده بود. در این گفت‌وگو از حمیدرضا ترقی درباره علت ایجاد اختلاف میان اعضای جبهه پایداری، امکان وحدت این جبهه با سایر جریان‌های اصولگرایی و سازوکار ورود اصولگرایان به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرسیدیم.

مشروح این گفت‌وگو با پایگاه خبری نامه را در ادامه بخوانید:

جبهه پایداری انشقاق در درون خود را تکذیب کرده است و انتشار خبر نادرست انشعاب در درون جبهه پایداری را به حزب موتلفه نسبت داده است. نظر شما درباره مشکلات درون جبهه پایداری و نسبت دادن این مشکلات به بیرون ازسوی اعضای جبهه چیست؟

سوالات مطرح شده درباره انشقاق جبهه پایداری و پاسخ ما به این مسئله کاملا مشخص است. واقعیت آن است که ما هرگز اسمی از انشعاب و انشقاق در پایداری نبرده‌ایم و تنها گفته‌ایم در درون جبهه پایداری اختلافاتی وجود دارد. اعضای جبهه پایداری هم در گفت‌وگوها و موضع‌گیری‌های متعدد وجود اختلاف نظر میان اعضای جبهه پایداری را تأیید کرده‌اند.

حتی یکی از اعضای جبهه پایداری در مصاحبه‌ای گفته که جبهه پایداری سازوکار، خط مشی و مانیفستی را برای خود تنظیم کرده که این مانیفست موجب جدایی برخی از اعضای سابق از جبهه پایداری شده است. بنابراین خود اعضای جبهه پایداری موکدا گفته‌اند که برخی از افرادی که سابق بر این در کادر مرکزی جبهه پایداری حضور داشته‌اند، امروز از این جبهه جدا شده‌اند.

اختلافات در میان اعضای جبهه پایداری پیش از این هم مطرح شده است. اما این تعبیر انشقاق از کجا آمده است؟

همان طور که گفتم ما تنها از اختلاف حرف زدیم و نه از انشقاق. اگر خود جریان پایداری یا هر فرد و گروه دیگری از اختلافات مطرح شده تعبیر به انشقاق و انشعاب کرده‌اند، این به ما ربطی ندارد.

امروز هم اگر جبهه پایداری می‌گوید اختلافات موجود به معنای انشقاق نیست، ما اعتراضی نداریم. ما فقط می‌گوییم برخی از افرادی که پیش از این در درون جبهه پایداری و حتی در مرکز آن حضور داشتند، به دلایل مختلفی نظیر حمایت از دولت احمدی نژاد و جریان انحرافی از زیر چتر رهبری آیت الله مصباح درآمده‌اند و به مواضع آیت الله مصباح ایراداتی وارد کرده‌اند.

به نظر شما دلیل اصلی بروز اختلاف جدی میان اعضای جبهه پایداری چه بوده است؟

به نظر می‌رسد چند عامل هم‌زمان موجب بروز اختلاف و ناهماهنگی میان اعضای جبهه پایداری شده است. یکی از دلایل مهم این اختلاف که درمورد آن این روزها زیاد حرف زده شده، عدم توافق اعضای این جبهه روی مصداق برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است. به نظر می‌رسد اعضای پایداری بر سر حمایت از حدادعادل و جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اختلاف دارند. مسئله مهم این است که این جبهه نتوانسته است بر روی گزینه کاندیداتوری خود در انتخابات آینده به وحدت و همسویی برسد.

دلیل دیگر بروز اختلاف در پایداری، زمینه رأی آوری است. گروهی از اعضای پایداری به این نتیجه رسیده‌اند که اگر از حمایت محمود احمدی نژاد برخوردار نباشند، امکان رأی آوری آنها ضعیف خواهد بود، بنابراین به دنبال جلب این حمایت هستند. از طریف گروهی دیگر از اعضای پایداری معتقدند که اگر از حمایت محمود احمدی نژاد استفاده کنند، ضرر می‌کنند و هم‌جهت با جریان انحرافی معرفی می‌شوند. به همین دلیل این گروه حاضر به ریسک در همسویی با احمدی نژاد نیستند.

پس شما جریان انحرافی و میزان نزدیکی و دوری اعضای جبهه پایداری به این جریان را یکی از دلایل اختلافات پایداری می‌دانید؟

بله. یک دلیل مهم اختلافات در درون پایداری، اختلافاتی است که جریان انحرافی به وجود آورده است. جبهه پایداری به رهبری آیت الله مصباح با جریان انحرافی مرزبندی صریح دارد و مواضع خود را صریحا از این جریان جدا کرده است. اما در عین حال برخی از اعضا در درون جبهه پایداری به جریان انحرافی نزدیک هستند و مواضع مشترکی با این جریان دارند. این گروه سعی در کمرنگ کردن مرزبندی جبهه پایداری و جریان انحرافی دارند و همین امر یکی از دلایل مهم اختلاف و ناهمسویی در درون جبهه پایداری است.

برخی از اعضای جبهه پایداری ائتلاف و وحدت این جبهه با جبهه متحد اصولگرایان را برای انتخابات ریاست جمهوری ممکن دانسته‌اند و درباره نحوه این ائتلاف اظهارنظر می‌کنند. به نظر شما هدف پایداری از سوگیری برای ائتلاف با جبهه متحد در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

اگرچه ممکن است بحث بر سر وحدت جبهه پایداری با سایر جریان‌های اصولگرایی مطرح باشد، اما ما تا امروز چراغ سبزی در رابطه با وحدت از جریان پایداری دریافت نکرده‌ایم و در کنش‌های پایداری، مستنداتی دال بر این ائتلاف وجود ندارد.

در هر حال ما جبهه پایداری و رهبری آیت الله مصباح را جریانی همسو و معتقد به نظام و چارچوب‌های اصولگرایی می‌دانیم و معتقدیم که این جریان در هر صورت مصالح نظام را در نظر خواهد داشت و به هیچ وجه تحت تاثیر و مدیریت حلقه انحرافی نخواهد بود.

باتوجه به همسویی پایداری با جریان اصولگرایی، اگر پایداری‌ها در زمینه وحدت احساس ضرورت کنند و وحدت را راهکاری برای جلوگیری از قدرت گرفتن حلقه انحرافی بدانند، در راستای وحدت اقدام خواهند کرد.

به نظر شما اصولا سازوکار وحدت میان اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری همچون انتخابات مجلس نهم امکان پذیر و کارآمد خواهد بود؟

در مورد انتخابات ریاست جمهوری آتی سازوکارهای مختلفی برای جریان اصولگرایی پیشنهاد می‌شود. برخی وحدت اصولگرایان را همچون انتخابات مجلس نهم راهگشا می‌دانند و برخی دیگر حضور مستقل هر یک از طیف‌های اصولگرایی در این انتخابات را کارآمدتر ارزیابی می‌کنند. اینکه کدام یک از این دو گزینه برای حضور در انتخابات مناسب‌تر خواهد بود، به شرایط پیش رو بستگی دارد.

در جبهه پیروان خط امام و رهبری هماهنگی و انتظام درمورد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وجود دارد و بحث‌های متمرکز و جدی دنبال می‌شود. اما تاکنون بقیه اضلاع اصولگرایی اقدامی در راستای وحدت انجام نداده‌اند و جلسه مشترکی برای اتفاق نظر در زمینه انتخابات ریاست جمهوری نداشته‌اند.
به نظر می‌رسد که جریان‌های اصولگرایی در حال بررسی سازوکار جدیدی برای انتخابات ریاست جمهوری هستند تا بتوانند از طریق این سازوکار اکثریت اصولگرایان را حول یک محور وحدت‌آمیز جمع کنند.
حمیدرضا ترقی، عضور ارشد حزب موتلفه اولین بار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آریا، اختلاف در درون جبهه پایداری و تبدیل این جبهه به دو شاخه قم و تهران را مطرح کرد. او در این باره گفت که اختلافات بین طرفدارن گفتمان 84 با محوریت  آیت الله مصباح و طرفداران احمدی نژاد و حلقه انحرافی جدی تر می شود لذا به نظر می رسد طرفداران گفتمان 84 با محوریت آیت الله مصباح راهشان را از  دولت یا حلقه انحرافی جدا کنند و به همین نسبت در عرصه سیاسی هم اینها از یکدیگر فاصله بگیرند.

https://shoma-weekly.ir/drk3IW