گفتگوی ویژه

وحدت اسلامی مسبب پیروزی‌های منطقه شد

می‌بینیم که بیداری اسلامی شکل گرفته است، پاشنه آشیل منطقه مخصوصا رژیم صهیونیستی به خطر می افتد.
امیر زینلی - آن چه مشخص است این که وحدت بین مسلمین به امنیت ما، منطقه و کشورهای منطقه کمک فراوانی می‌کند. همین وحددت در بعد کشوری آن هم مدنظر است و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. در گفتگو با دکتر محمد کرمی راد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که وحدت در کشور و منطقه چگونه به امنیت ما کمک می کند؟

***

با توجه به اتفاق های منطقه بخصوص غرب آسیا شرایط وحدت مسلمین در این منطقه را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز همچنان رمز پیروزی ملت بزرگ ایران وحدتی است که بین همه مردم ایجاد شده است. البته هر از چندگاهی دشمنان قسم خورده ما به دنبال ایجاد اختلاف بوده و به همین دلیل شاهد ایجاد روزنههای امید توسط برخی هستیم. حال چه از طریق نفوذ در داخل و کسانی که چشم امید به دنیای غرب دوخته اند و چه تحصیل کرده‌هایی که در دوران سخت مبارزه از ایران رفته، مال اندوزی و تحصیلات عالیه کسب کردند و امروز ادعای اداره حکومت را در سر می‌پرورانند و چشم امیدشان هم به کدخدای جهانی است. با این حساب بنده فکر می‌کنم یکی از مهمترین نکاتی که باید همواره مد نظر بگیریم، ایمان راسخ ملت عزیز ایران اسلامی است که همین عامل باعث شد که ملت‌های مسلمان و به خصوص منطقه به خود آیند و در دل آنها بارقه امیدی بدمد. سید حسن نصرالله، که خداوند حفظشان نماید، در مقطعی که رژیم اشغالگر قدس را با دست خالی از جنوب لبنان بیرون کردند، با این عبارت بسیار زیبا فرمودند که ما مقاومت را از محمدحسین فهمیده‌ها آموختیم که چگونه نارنجک به خود می‌بندد و زیر تانک دشمن می‌رود. این الگوگیری که شکل گرفت حزب الله و مقاومت چه در لبنان و چه در فلسطین توانستند ضربات و لطمات سنگینی را بر رژیم جعلی اسرائیل وارد کنند. جنگ سی و سه روزه در لبنان و 22 روزه در غزه نمونه بارز این مسئله بود.

با این تفسیرها سراغ منطقه برویم که وحدت در منطقه چقدر به امنیت کمک می کند؟

وقتی می‌بینیم که بیداری اسلامی شکل گرفته است، پاشنه آشیل منطقه مخصوصا رژیم صهیونیستی به خطر می افتد. پنتاگون و اتاق‌های فکرش مشغول شده و هر آن چه که در مغز دارند را به منصه ظهور می‌گذارند و به این نتیجه می‌رسند که سربازان خط مقدمشان را بسیج کنند و آنها کسی نیستند جز همان سلفی‌ها، تکفیری‌ها و کسانی که تفکر وهابیت دارند و سردمدارش نیز رژیم آل سعود است برای اینکه بتوانند چهره ای خشن از اسلام را به دنیا معرفی کنند و رژیم صهیونیستی را از این مخمصه بیداری اسلامی نجات دهند و یا حداقل در حاشیه امن قرار دهند. خاطرم هست که در کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در زمان بیداری اسلامی جلسات مشترک ماهیانه با وزارت خارجه داشتیم. در آن موقع پیشنهاد بنده این بود که به کمک حزب الله و دولت بشار اسد کاری کنیم که سوریه بلندی‌های جولان و حزب الله نیز مزارع شبعا را از رژیم صهیونیستی پس بگیرند زیرا همین عامل باعث می‌شد که بتوانیم تبلیغات گسترده در بین مسلمانان دنیا راه بیاندازیم و افکار عمومی ملت‌ها را متوجه جنایات رژیم جعلی صهیونیستی نماییم. آن روزها درک این مسئله سخت بود و جوابی که بنده گرفتم این بود که ممکن است حملات گسترده انجام دهند و سوریه را ویران کنند. امروز بیش از 5 سال است که شاهدیم آن ویرانی حاصل شد ولی رژیم صهیونیستی در امان ماند که اگر آن کار را می‌کردیم قطعا در تهاجم صهیونیست‌ها به ملت مظلوم سوریه و لبنان، ملت‌های مسلمان به خود می‌آمدند و این امر باعث ایجاد وحدت، همدلی و همبستگی بین مسلمانان جهان شده و از این کشورها حمایت می‌کردند اما نشد و بنده این نکته تاریخی که در آن جلسه ضبط هم شده است را به دلیل همین مسئله یادآوری کردم که بعدها وقتی در سوریه جنگ شروع شد و سربازان خط مقدم صهیونیستی- آل سعود در آن جا به جان دولت مردمی بشار اسد افتادند طبیعی بود که انتقال تجربه تشکیل بسیج و نیروهای مردمی شروع شد و شهید حاج حسین همدانی به آن جا رفتند و کمک مستشاری دادند. نتیجه آن را امروز شاهدیم که قریب به صدهزار نفر را بسیج کردند و توانستند آخرین رمق‌های تکفیری‌ها و تروریست‌ها را بگیرند و انشاءالله قریب است که حلب آزاد شود و روسیاهی آن برای کشورهای حامی تروریست بماند.

در مورد یمن و عراق این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

در یمن، عراق حتی در بحرین با توجه به اقتضائات زمان خاص خودشان بین مردم و علمای آن وحدتی وجود دارد که نهضتشان را با درایت و ظرافت ادامه می‌دهند. البته با کاری که در یمن شکل گرفت فرق می‌کند. خوشبختانه در یمن حوثی‌ها و مردم مسلمان یمن مقاومت خوبی از خود نشان دادند. علیرغم نادیده گرفتن جنایات رژیم آل سعود که رحم به کوچک و بزرگ نکردند و مثل رژیم صهیونیستی از کودک کشی تا بمباران بیمارستان‌ها و حتی مراسم‌های عروسی و امثال آن، دریغ نمی‌کنند و همان کارهای آمریکا در پاکستان و افغانستان را انجام می‌دهند و کسی هم نیست که اعتراض کند که چرا جنایت می‌کنند. امروز در یمن شاهدیم که با اتکای به همان عامل وحدت بین همه نیروهای مردمی و ارتش یمن دست یابی به بعضی از پیش زمینه‌های موفقیت برای آنها فراهم میشود و دشمن در آن جا هم کم می‌آورد. در عراق هم همین طور شد. توجه آیت‌الله سیستانی و فتوای ایشان و بزرگان و علمای بلاد، باعث تشکیل گروهای مردمی الحشد شعبی شد. گرچه جوانان انقلابی و مقلد حضرت امام و رهبری در دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان اسلام با ارتش تکفیری صدام مبارزه کردند و سپاه بدر با 4 لشکر و یک تیپ را به اوج خود رساندند، نهایتا الان آن تجربه خوب را به کار بردند و در کنار ارتش عراق توانستند قائله تکفیری‌ها و تروریست‌ها در موصل را بخوابانند و آن قریب است که راه ارتباطی آنها به سوریه را قطع کنند و به زودی موصل هم از دست تکفیری‌ها آزاد خواهد شد. گرچه فعالیت‌های انتحاری و تروریستی آنها ممکن است که مدت‌ها به طول انجامد ولی در واقع این اراده مهم در سایه وحدت بین کرد سنی، و کرد شیعه و عرب سنی و شیعه ایجاد شد. همین عامل وحدت نیز یکی از همان الگوهایی است که اساس نهضت ما و رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری در همین راستا بوده و هست.

https://shoma-weekly.ir/c8inwF