گفتگوی ویژه

واکنش ترکیه، رأفت نظام پس از فتنه 88 را آشکار کرد

دولت فعلی ترکیه دولتی است که بر اساس انتخابات و رأی مردم انتخاب شده است. خب وقتی مردم دیدند که رأی آنها در خطر است به صحنه آمدند و دولت خود را کمک کردند. در فتنه 88 هم برخی می‌خواستند علیه نظام کودتا کنند؛ حالا در ترکیه کودتای نظامی بود و در ایران، کودتا به شکل دیگری رخ داد و با رمز تقلب صورت گرفت. کودتا یعنی نادیده‌گرفتن خواست اکثریت مردم؛ حالا ابزارهایش متفاوت است. مردم ما، در سال 88 به مناسبت‌های مختلف به خیابان‌ها آمدند و کودتا را ناکام گذاشتند.
کودتای خبرساز ترکیه، در فضای مجازی به شکل چشم‌گیری مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. در این میان اتفاق جالب، به رفتار دوگانه برخی مدعیانروشنفکری مربوط می‌شد. مواجهه آنان با مردم ترکیه که برای مقابله با کودتا به خیابان‌ها آمده بودند، کاملا متفاوت بود با واکنش‌هایی که سال 88 به مردم حامی نظام اسلامی در مقابل کودتای آمریکایی-اسرائیلی داشتند. آنها در حالی که سال 88 مردم را جیره‌خواران نظام و ساندیس خورانی می‌دانستند که با اتوبوس از شهرهای دیگر به تهران کشانده شده‌اند! حرکت مردم ترکیه در مخالفت با کودتا را حرکتی متمدنانه و برخواسته از عقلانیت و نشانه توسعه مدنی جامعه ترکیه می‌خوانند. خبرنگار هفته‌نامه «شما»، پیرامون رفتار دوگانه برخی مدعیان روشنفکری و اصلاحات، گفتگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ترتیب داده است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

در ماجرای کودتای ترکیه، برخی مدعیان روشنفکری و اصلاحات که سال 88 حمایت مردم از نظام اسلامی را با القابی چون جیره‌خواری و... توصیف می‌کردند، در قبال حمایت مردم از دولت اردوغان، رویکرد مثبتی در پیش گرفته‌اند و به تمجید از آن پرداخته‌اند. علت این رفتار دوگانه را شما در چه چیزی می‌دانید؟

این دوگانه برخوردکردن، همواره در جریان فتنه وجود داشته است. ما یک تعبیری داریم به این صورت که «آب در خانه، شولی است». این افراد، محسنات نظام خودمان را نمی‌بینند؛ ولی برخی محسنات ظاهری برخی رژیم‌ها و دولت‌ها را بسیار بزرگ جلوه می‌دهند و به سر نظام جمهوری اسلامی می‌کوبند. جمهوری اسلامی به کودتا در هیچ کشوری راضی نیست؛ زیرا خود نظامی است بر اساس مردم‌سالاری. بنابراین، هرچند ما برخی مواضع و اقدامات دولت ترکیه را نمی‌پسندیم و در تضاد با منافع جمهوری اسلامی می‌دانیم؛ اما دولت فعلی ترکیه دولتی است که بر اساس انتخابات و رأی مردم انتخاب شده است. خب وقتی مردم دیدند که رأی آنها در خطر است به صحنه آمدند و دولت خود را کمک کردند. در فتنه 88 هم برخی می‌خواستند علیه نظام کودتا کنند؛ حالا در ترکیه کودتای نظامی بود و در ایران، کودتا به شکل دیگری رخ داد و با رمز تقلب صورت گرفت. کودتا یعنی نادیده‌گرفتن خواست اکثریت مردم؛ حالا ابزارهایش متفاوت است. مردم ما، در سال 88 به مناسبت‌های مختلف به خیابان‌ها آمدند و کودتا را ناکام گذاشتند.

رفتار دولت ترکیه پس از کودتا در مقایسه با رفتار نظام اسلامی پس فتنه 88 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کسانی که خیزش مردمی در ترکیه را تمجید می‌کنند؛ ولی برخورد نظام جمهوری اسلامی در فتنه را محکوم می‌کنند، چرا اتفاقات بعد از کودتای ترکیه را با کشور ما مقایسه نمی‌کنند؟ شما ببینید آقای اردوغان کودتا را تبدیل به بهانه‌ای برای سرکوب تمام مخالفین خود کرده است و ده‌ها هزار نفر را بازداشت کرده است. حتی در اخبار آمده بود که اساتید دانشگاه را نیز ممنوع‌الخروج کرده است؛ اما رفتار جمهوری اسلامی را ببینید؛ سال 88 فتنه‌ای به قصد براندازی نظام راه می‌افتد؛ خب نظام چکار کرد؟ نظام با رحمت و عطوفت و بزرگواری گذشت می‌کند و حتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند که جذب حداکثری داشته باشید؛ یعنی کسانی که ناخواسته در فتنه قرار گرفتند را جذب کنید. فقط تعدادی انگشت شمار که عامدا در فتنه نقش داشتند دستگیر شدند و تعدادی دیگر به خاطر خیانت‌هایشان در حصر قرار گرفتند. خب چرا اینجای قضیه را نمی‌بینند و با مسائل پس از کودتای ترکیه قیاس نمی‌کنند؟ اینگونه افراد و چنین جریانی در کشور ما، همیشه مرعوب و واداده غرب بوده است. بدی‌های غرب را خوبی می‌پندارند و خوبی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را بد می‌پندارند. در حالی که اساس جمهوری اسلامی اساس بر مردم‌سالاری دینی و خواست و اراده مردم است و بقاء آن هم امروز بعد از مدد الهی و رهبری‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری، بنا به خواست و اراده مردم است. بنابراین بهتر است که جریانات سیاسی، از رأی و خواسته مردم استفاده ابزاری نکنند و اینگونه نباشد که وقتی اتفاقی به نفع آنها رقم می‌خورد، آن را حماسه و حضور باشکوه مردم قلمداد کنند و هر کجا که به نفع آنها نیست، آراء پوپولیستی و توده‌ای قلمداد کنند و برای آن ارزشی قائل نباشند.

می‌توانید به نمونه‌های دیگری از رفتارهای دوگانه مدعیان روشنفکری و اصلاحات اشاره داشته باشید؟

نمونه‌های فراوانی وجود دارد. شما ببیند در انتخابات‌های گوناگون، این جریان هرگاه که موفق شده است، آن را در بوق و کرنا کرده‌اند و از آراء مردم دم می‌زنند؛ اما هرگاه رأی نیاورده‌اند، اصل انتخابات را زیرسؤال برده‌اند. یعنی انتخابات و رأی مردم نزد جریان فتنه‌گر، زمانی ارزش دارد که به نفع آنها باشد. در بحث حقوق بشر، در بحث آزادی‌های مدنی و در همه این مقولات، آقایان دچار تناقض در گفتار و عملکرد هستند. بدی‌های دیگران را خوب می‌پندارند؛ خوبی‌های نظام جمهوری اسلامی را زشت جلوه می‌دهند.

https://shoma-weekly.ir/KmsGJm