گفتگوی ویژه

وارونه جلوه‌دادن واقعیت‌ها خوراک را برای دشمن مهیا می‌کند

اینترنت و تکنولوژی و امکاناتی که در دسترس است، خیلی مسائل را می‌توانند بر اساس همین برنامه‌ریزی کنند و آنچه که دشمن به آن توجه ویژه دارد و استفاده مطلوب از آن می‌کند، این استفاده به هر حال اثر وضعی خود را دارد و در سطح جامعه نشان می‌دهد و حداقل در یک مقطعی یعنی یک زمانی را می‌برد که مشخص شود که این خبر و شایعه صحت داشته است، راست بوده است، دروغ بوده است یا خیر.
وارونه جلوه‌دادن واقعیت‌ها یکی از عواملی است که دشمن از آن برای جنگ نرم استفاده می‌کند. با دکتر محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در مورد تشدید جنگ نرم در دوسه سال اخیر که در سخنان رهبری به آن اشاره شد، از زاویه وارونه جلوه‌دادن واقعیت‌ها گفتگو کرده‌ایم.

***

شما به عنوان کارشناس جنگ سخت، ابتدا تفاوت‌های این نوع جنگ را با جنگ نرم بفرمایید.

همان طور که از اسمش پیداست، جنگ نرم مقابل جنگ سخت است و این از دیرباز تاکنون وجود داشته و بوده است. یعنی جنگ نرم را به قولی جنگ روانی و تبلیغاتی، جنگی از این دست که دشمن از آن به‌عنوان حربه استفاده می‌کند و حالا می‌خواهد بهره‌اش را ببرد. پس جنگ نرم چیزی است که 25- 26 سال قبل یعنی از زمانی که مقام معظم رهبری بعد از ارتحال حضرت امام(ره) به رهبری منسوب شدند و انتخاب شدند، به آن اشاره کردند.

جنگ نرم به مثابه یک نوع تبلیغات روانی است و از 500 سال قبل از میلاد مسیح، وجود داشته است. گتوزو یکی از همین کسانی است که اسمش در تاریخ ثبت و راجع‌به جنگ نرم و جنگ روانی و تبلیغاتی مطالبی را مطرح می‌کرده است. به مطالب گتوزو حتی در دانشگاه‌ها پرداخته می‌شود. حتی قبل از اسلام در جنگ‌ها رجزخوانی‌هایی می‌شد و فردی که به میدان می‌آمد در حقیقت در آن رجزخوانی خود یک جنگ روانی و تبلیغاتی را شروع می‌کرد و خودش را بالا می‌گرفت و شأن دشمن و رقیبش را پایین می‌آورد و رعب و وحشت در دل رقیب ایجاد می‌کرد.

در جنگ سخت، ارتش‌های دنیا با لشکرکشی مقابل هم می‌ایستند و از همه قوا و امکاناتی که در اختیارشان است، استفاده می‌کنند. با بمب و موشک و هواپیما و جنگ‌افزار و بالگرد و توپ و تانک و امکانات به صورت صف‌آرایی‌شده و منظم و براساس یک سری قواعد جنگی با هم درگیر می‌شوند؛ اما در جنگ نرم اینگونه نیست. جنگ نرم حد و مرزی نمی‌شناسد. در جنگ نرم، رقیب و دشمنان در درون جامعه شایعاتی را پخش می‌کنند، مسائلی را صغری کبری می‌کنند و بهم می‌بافند و براساس آن با هدفی که از قبل طرح ریزی می‌کنند، به اهدافی که می‌خواهند تا حدود زیادی دست پیدا می‌کنند.

همیشه رهبر عزیز انقلاب دغدغه آن را داشتند و به خوبی بیان فرمودند که در فتنه 88 تجلی پیدا کرد و آنجا بود که بحث مسئله خودی و غیر خودی قاطی شد و برای خیلی‌ها و برای عوام جا نیفتاد که بالاخره خواصی هستند که موضع‌گیری‌هایشان تردیدآمیز است، شک دارند، مردد هستند، جوری برخورد می‌کنند که عوام الناس تکلیف قطعی خودشان را نمی‌دانند که چه هست. بنابراین این دغدغه‌هایی که از دیرباز به آن توجه ویژه داشتند و همیشه گوشزد می‌فرمودند و حتی به حالت گلایه‌مندی فرمودند که من 21 سال است که این مسائل را بیان می‌کنم؛ اما چه کنم که بعضی‌ها متوجه نمی‌شوند.

موضوع وارونه جلوه‌دادن واقعیت‌ها هم در ادامه همین نکاتی که شما می‌فرمایید قرار می‌گیرد. داخلی و خارجی هم ندارد. چه اتفاقی در این باره در جنگ نرم می‌افتد؟

جنگ روانی و جنگ نرم هم دامنه خرد و هم دامنه کلان دارد؛ یعنی هم در یک شهر کوچک و بخش‌های کوچک‌تر و هم در شهرها و کلان‌شهرها و استان‌ها و از سطح استان به سطح ملی خبرها و شایعاتی که پخش می‌شود در حقیقت سر منشا همین نوع مسائلی است که امروز با آن مواجه هستیم. دنیا، دنیای ارتباطات است و ارتباطات هم در آن و در لحظه است. اینترنت و تکنولوژی و امکاناتی که در دسترس است، خیلی مسائل را می‌توانند بر اساس همین برنامه‌ریزی کنند و آنچه که دشمن به آن توجه ویژه دارد و استفاده مطلوب از آن می‌کند، این استفاده به هر حال اثر وضعی خود را دارد و در سطح جامعه نشان می‌دهد و حداقل در یک مقطعی یعنی یک زمانی را می‌برد که مشخص شود که این خبر و شایعه صحت داشته است، راست بوده است، دروغ بوده است یا خیر. ندا آقا سلطان در فتنه 88 چه مسائل پشت پرده‌ای داشت و بعدا چه فیلم‌هایی که شبکه رسانه ملی ما آن را تشریح کرد و توضیح دادند. نوع عملکردشان باعث شد که از همان طریق یک جنگ روانی سنگینی را نه‌تنها در سطح ملی، بلکه فراملی راه بیندازند و خوراکی برای بیگانگان و دشمنان باشد که در ایران کذا و کذا که حالا آزادی نیست، حقوق بشر رعایت نمی‌شود، بهانه‌هایی که در اصل خود دشمن طرح‌ریزی کرده بود و آن را دنبال می‌کرد. من فکر می‌کنم دغدغه اخیر مقام معظم رهبری هم که چند وقت پیش همین تازگی‌ها جنگ نرم بیان فرمودند، ایشان حتی در آن شعری که بحث کشیدن شمشیر را مطرح فرمودند و گفتند که من خیلی وقت است که هم از جلو و هم از پهلو و هم از عقب شمشیر کشیده‌ام، این واقعیتی است که اگر مقام معظم رهبری ورود پیدا نمی‌کردند و ایشان در خیلی از مسائل و مطالب هدایت نمی‌کردند و روشنگری نمی‌کردند، خیلی از مسائل و مطالب برای مردم و عموم در پس پرده ابهام و احیانا بی خبری و بی اطلاعی می‌ماند. طبیعی است که در این صورت دشمنان می‌توانستند بهره‌های بیشتری هم ببرند. در حقیقت دغدغه‌های مقام معظم رهبری به برخی از مسائلی که در چارچوب کاری که در سطح ملی و کشور انجام می‌شود، برمی‌گردد. طبیعی است که در شرایط گذشته هم افسران جوان در خط مقدم جنگ نرم بودند. جوانان عزیز، دانشجویان متدین که در مناسب‌های مختلف، در اعتکاف‌ها، راهپیمایی‌ها، جنبش‌های دانشجویی فعال و قوی، در ماه مبارک رمضان می‌بینیم که چگونه دلسوزانه از این نظام حمایت می‌کنند و در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها حضور فعال دارند، نظر مقام معظم رهبری هم به همین افسران جوان این است که خنثی کنند و هم در بعد تبلیغات جنگ روانی و جنگ نرم دشمنان که به عینه و به وضوح مسئله را دنبال می‌کنند، مسئله شکستن قبح مسائل و فیلم‌ها و تئاترها یا همین کلیپ‌های بداخلاقی‌ها و فساد که شیوع پیدا کند و در سطح جامعه رایج شود و مسائلی که به هر حال به لحاظ اقتصادی یا سیاسی تأثیرات منفی خود را در سطح جامعه نشان دهد. این بی‌عدالتی‌ها، این فسادهای اداری، فسادهای اقتصادی، ناامید‌کردن مردم، اینها در حقیقت یک مجموعه یا پکیجی از مسائلی است که رهبر عزیز ما روی آن نظر دارند و باید مسئولین هم دقت نظر روی این مسائل داشته باشند و البته خیلی هوشیارانه و با ظرافت مسائل را دنبال کنند. بله فساد اقتصادی و اخلاقی وجود دارد نه اینکه وجود نداشته باشد؛ بلکه دستگاه قضایی ما باید قاطعانه با آن مبارزه کند و آنها را سر جایشان بنشاند.

https://shoma-weekly.ir/So85uE