گفتگوی ویژه

همگرایی احزاب حاکم آسیایی جایگزین مداخلات فراقاره ای خواهد بود

اولین دستور کار این نشست، امور مربوط به کمیته دائمی بود که شامل بررسی عضویت اعضای جدید کمیته می شد، در این نشست ضمن لغو حق عضویت بحرین به استناد بند 3 ماده 9 مقررات منشور آی کپ، با عضویت نمایندگان احزاب حاکم 5 کشور بنگلادش، لبنان، مغولستان، میانمار و تایلند موافقت شد. بر این اساس تعداد اعضای کمیته دائمی به 22 عضو افزایش یافت؛ همچنین مقرر شد جلسه بعدی کمیته دائمی به میزبانی حزب عدالت و توسعه ترکیه در نوامبر 2013 برگزار شود.
سمیه عظیمی - نوزدهمین نشست کمیته دایمیICAPP  (کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی) هفته گذشته، با حضور نمایندگان احزاب آسیایی و ناظران و مهمانانی از سه قاره آسیا، آفریقا و آمریکا به همراه ناظرانی از سازمان های بین المللی در هانوی ویتنام و به میزبانی حزب کمونیست این کشور برگزار شد.
در این نشست، حزب موتلفه اسلامی به عنوان عضو کمیته دائمی و یکی ازموسسین ICAPP حضور داشته است.
به همین جهت با مهدی صولی،قایم مقام مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی و عضو کمیته دائمی ICAPP YOUTH  گفتگو کردیم.

•    با توجه به حضور جناب عالی در هیئت نمایندگی حزب، جهت حضور در نشست اخیر کمیته دایمی آی کپ، که در ویتنام برگزار شد، توضیحاتی در خصوص این نشست بیان فرمایید.
با عنایت به حضور موثر حزب موتلفه اسلامی از بدو تاسیس آی کپ، در نوزدهمین نشست آی کپ در آوریل سال جاری نیز هیات نمایندگی حزب موتلفه اسلامی به سرپرستی جناب آقای دکترحسن غفوری فرد، به عنوان عضو کمیته دائمی حضور یافت.

لازم به ذکر است که آی کپ به صورت منظم، برنامه های نشست و رویدادهای سالیانه دارد، کمیته دائمی نیز سالیانه حداقل دوبار جلسه خواهد داشت و اعضای کمیته دائمی، دستور کار، اسناد و سیاست های راهبردی آی کپ را در این جلسات کاری، مورد بررسی و تصویب قرار می دهند؛ این نشست در واقع نوزدهمین نشست کمیته دائمی بود.

•    مهمترین دستور کار این نشست چه بوده است؟
اولین دستور کار این نشست، امور مربوط به کمیته دائمی بود که شامل بررسی عضویت اعضای جدید کمیته می شد، در این نشست ضمن لغو حق عضویت بحرین به استناد بند 3 ماده 9 مقررات منشور آی کپ، با عضویت نمایندگان احزاب حاکم 5 کشور بنگلادش، لبنان، مغولستان، میانمار و تایلند موافقت شد.
بر این اساس تعداد اعضای کمیته دائمی به 22 عضو افزایش یافت؛ همچنین مقرر شد جلسه بعدی کمیته دائمی به میزبانی حزب عدالت و توسعه ترکیه در نوامبر 2013 برگزار شود.

•    گویا در ماه گذسته، ICAPP در خصوص شاخه زنان نیز نشستی توسط  برگزار کرده بود؟
همین طور است،در این نشست در رابطه با بررسی گزارش نشست شاخه زنان آی کپ که در فروردین ماه امسال در باکو برگزار شده است نیز مباحثی مطرح شد؛ در نشست باکو که نمایندگان 29 حزب سیاسی حاکم بزرگ آسیا حضور داشتند از حزب موتلفه اسلامی هم هیاتی به سرپرستی خانم رهبر نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه حضور داشتند و در این نشست حزب موتلفه به عنوان معاون شاخه زنان آی کپ انتخاب شد.
در نشست 19 کمیته دائمی، ضمن تایید بیانیه نشست باکو و موافقت با تاسیس شاخه زنان آی کپ قرار شد که حزب موتلفه اسلامی میزبان دومین نشست شاخه زنان آی کپ در آوریل سال 2014 یعنی اردیبهشت سال آینده شد.
همچنین در این نشست در خصوص برگزاری اجلاس و کنفرانس های تخصصی، مطالبی مطرح شد و مقرر شد که در ماه می 2013 یعنی حدود یک ماه آینده کنفرانس ترویج توسعه سبز و همکاری در ساختن آسیای زیبا برای ارائه برنامه هایی با محوریت حل مشکلات زیست محیطی قاره آسیا در چین برگزار شود.
در همین راستا، هیئتی تخصصی در موضوع محیط زیست نیز از طرف حزب موتلفه اسلامی در این کنفرانس پیشنهاداتی را برای توسعه مبتنی بر محیط زیست و کنترل آلاینده های محیط زیست را ارائه خواهد کرد.
در سپتامبر سال جاری یعنی حدود شهریورماه هم کنفرانسی با موضوع رهبری و توانمندسازی زنان ویژه زنان و رهبران زن احزاب آسیایی در کره جنوبی برگزار خواهد شد؛ که به موضوعات رهبری زنان در سیاست، اقتصاد، نقش زنان در ایجاد صلح و وضعیت حضور زنان در احزاب آسیایی خواهد پرداخت.
حزب موتلف هاسلامی هم برای این نشست با توجه به شاخص های رشد چشمگیر حضور بانوان در ساختار اجرایی و تصمیم گیری حزب حضور خواهد داشت و گزارشی در قالب تجربیات ارزنده ای که در این خصوص به دست آورده را به اجلاس ارائه خواهد کرد.


•    در نشست اخیر مسائلی مربوط به شاخه جوانان هم مطرح شد؟
موضوع بعدی مربوط به شاخه جوانان آی کپ بود؛ با توجه به اینکه حزب موتلفه اسلامی،در حال حاضر عضو کمیته دائمی و معاون خاورمیانه آی کپ است بنا به پیشنهاد حزب موتلفه مقرر شد تا بعد از برگزاری مجمع عمومی شاخه جوانان آی کپ در باکو، جلسات منظم دبیرخانه در خصوص فعال سازی همکاری های منطقه ای برگزار شود و سازمان های جوانان احزاب منطقه خاورمیانه با محوریت حزب موتلفه اسلامی نسبت به برنامه ریزی منظم در خصوص نحوه توسعه همکاری ها اقدام کنند.

•    آیا در این اجلاس درباره فعالیت های فرامنطقه ای هم صحبت شد؟
بله، همکاری های فرامنطقه ای بخش بعدی مذاکراتی بود که در دستور کار نوزدهمین کمیته دائمی قرار داشت؛ در این زمینه مقرر شد که به صورت ویژه در خصوص همکاری با کوپال COPPAL ( اتحادیه احزاب سیاسی آمریکای لاتین(فعالیت هایی انجام شود و کمیته دائمی بر ایجاد شورای تجاری بین آسیا و آمریکای لاتین تاکید کرد.
نشست مقدماتی ایجاد شورای تجاری پیش از این با حضور اعضای فعال اقتصادی آسیا و آمریکای لاتین در شهر مکزیکوسیتی برگزار شده بود و آقایان حاج اسدالله عسگراولادی و مهندس رضا رفیقدوست به عنوان نمایندگان حزب موتلفه اسلامی برای حضور در نشست آتی این شورای تجاری معرفی شده اند.
همچنین کمیته دائمی علاقمندی خود را برای انتقال تجربه به احزاب آفریقایی برای ایجاد سازمان همکاری میان احزاب، مثل آی کپ و کوپال در آفریقا اعلام کرد.
در این راستا نشست مقدماتی تبادل تجربه برای تشکیل یک سازمان فراگیر از احزاب آفریقایی به میزبانی حزب کنگره ملی سودان آوریل آینده در خارطوم برگزار خواهد شد.

•    پیش از این درباره همکاری میان آی کپ و سازمان ملل صحبت کرده بودید.
مهمترین همکاری با سازمان های بین المللی بین آی کپ و سازمان ملل متحد در حال پیگیری است؛ بر اساس مصوبه کمیته دائمی یک هیئت 5 نفره از این کمیته در نیویورک با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل دیدار کردند که در این جلسه مقرر شد طرح اعطای وضعیت ناظر سازمان ملل به آی کپ ، به دلیل ماهیت ویژه آن در برخورداری از تعامل بین بیش از 340 حزب سیاسی در پنجاه کشور جهان، بررسی و نهایی شود و در این راستا دبیر کل پیشنهاد کرده بودند که راهکارهای جدیدی برای اخذ حمایت دولت ها در این خصوص به کارگرفته شود.

•  پیش از این در گفتگویی از تنظیم پیش نویس سند همکاری میان احزاب آسیایی در این نشست خبر داده بودید. آیا در این نشست، تفاهم نامه همکاری به تصویب رسید؟
در این جلسه پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری بین آی کپ به تصویب حاضرین رسید که بر اساس آن نحوه مشارکت برای فعالیت های آی کپ توسط اعضا مشخص خواهد شد.
حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از اعضای کمیته دائمی و از موسسین موثر ICAPP ، مفاد این تفاهمنامه را در مرکز امور بین الملل مورد بررسی قرار داده و نقطه نظرات اعضای حزب را در این خصوص در اجلاس بعدی کمیته دائمی ارائه خواهد کرد.
این تفاهم نامه همچنین چارچوب فعالیت ها، نحوه حمایت از رویدادها و چگونگی مشارکت در اقدامات اجرایی آی کپ را مشخص و چارچوب توافقی قابل اتکا در خصوص نحوه همکاری میان اعضا را تعیین خواهد کرد.

•    برای حضور فعال در عرصه سیاست های بین المللی برنامه دیگری هم طرح ریزی شده است؟
قرار است به زودی نشست بین المللی با حضور رهبران احزاب سه قاره بزرگ جهان تشکیل شود که در صورت تمهید مقدمات و همراهی دستگاه های حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، چنانچه امکان میزبانی از این رویداد مهم بین المللی در دوره ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها در تهران فراهم شود، می توان دستاوردهای  مهمی برای سیاست خارجی ایران کسب نمود و ایران اسلامی را به عنوان یکی از کانون های اصلی تعامل فعال و موثر در حوزه دیپلماسی عمومی به دنیا معرفی کرد.

•    اقدامی هم در این زمینه انجام داده اید؟
در حال حاضر برای این مساله در حال مذاکره با نهادهای مسئول هستیم.

•    آی کپ در خصوص مسائل سیاسی نیز فعالیت هایی را انجام می دهد؟
البته،در بخش دیگری از نشست کمیته دائمی موضوعات سیاسی مربوط به قاره آسیا مثل اختلافات و برخی تنش ها در حوزه دریای چین و خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت و دبیرکل آی کپ گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در خصوص مذاکره با طرف های منازعه، و فعالیت آی کپ برای کاهش خشونت و تنش در قاره آسیا و توسعه همکاری سازنده میان دولت های آسیایی از طریق جلب همکاری و مشارکت موثر احزاب حاکم آسیایی، ارائه کرد.
در پایان باید متذکر شوم که با توجه به توسعه نقش آفرینی آی کپ در آسیا و حضور موثر حزب موتلفه اسلامی در این نهاد بین المللی و منطقه ای، در آینده نزدیک می توانیم شاهد نقش آفرینی بیشتر حزب موتلفه اسلامیدر تحولات منطقه ای باشیم.






https://shoma-weekly.ir/Wj47Jy