گفتگوی ویژه

همه زنان مسلمان از اسراییل متنفرند

حضور زنان انقلابی از کشورهایی که بیداری اسلامی را سپری کرده اند در کنار زنانی از بحرین و عربستان که فاصله چندانی تا انقلاب ندارند، روحیه بخش بود.
فاطمه صناعی: حدود یک ماه پیش اجلاس "زنان و بیداری اسلامی" از سری اجلاس های بین المللی بیداری اسلامی در تهران برگزار شد. در این اجلاس نیز همچون اجلاس های پیشین شرکت کنندگان از 80 کشور جهان گرد هم آمدند تا با همفکری و تبادل و انتقال تجربیات گامی در راستای پیشبرد بیداری اسلامی در کشورهایشان برداند.
این اجلاس طی روزهای بیستم و بیست و یکم در تهران برگزار شد. این اجلاس ویژگی خاصی برخوردار بود و آن حضور هزار و 200 زن مسلمان اندیشمند، نخبه و فرهیخته در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از 80 کشور جهان و 300 تن از زنان نخبه ایرانی و فعال در عرصه های مختلف بود.
حضور زنان انقلابی از کشورهایی که بیداری اسلامی را سپری کرده اند در کنار زنانی از بحرین و عربستان که فاصله چندانی تا انقلاب ندارند، روحیه بخش بود. زنان عراقی، لبنانی و دیگر کشورهایی هم که در وضعیت باثبات تری نسبت به این کشورها به سر می برند، با تبادل نظرات و گفتگوها و تجربیات همراه بود. گفتگویی با چند تن از این زنان فرهیخته داشتیم که به طور مختصر به بیان دیدگاه های آنها می پردازیم. در ابتدا به سراغ یک فعال رسانه ای لبنانی رفتیم که با چند تن از همکارانش به این اجلاس دعوت شده بود.

زنان ایران قدر انقلاب شان را بدانند
"سارا قصیر" از تلویزیون المنار لبنان به اجلاس زنان و بیداری اسلامی آمده بود. او پنجمین بار است که به ایران سفر می کند و 28 سال دارد. او در گذشته در کنفرانس "حجاب و نور" در ایران نیز شرکت کرده است و به برنامه هایی که در خصوص حجاب است، علاقه دارد.
وی در پاسخ به این سئوال که زنان انقلابی و فرهیخته ای که در این اجلاس شرکت کرده اند، با بهره گیری از تجربیات دیگران چگونه در بازگشت به کشورشان می توانند در تبیین نقش زنان پس از انقلاب اسلامی نقش ایفا کنند، گفت: گفت زنان کشورهای اسلامی اعم از کسانی که در کشورهایشان بیداری اسلامی رخ داده و چه کسانی که در کشورهایشان انقلاب رخ نداده، همه و همه به فکر نگهداری از انقلاب شان هستند و از اسراییل متنفرند.  این زنان مسلمان همیشه و تحت هر شرایطی مقابل اسراییل می ایستند و با آن مبارزه می کنند و آنها نیروی خاصی در وجودشان هست که هر جا رژیم صهیونیستی را ببینند، مرگ بر اسراییل می گویند.
قصیر با تاکید بر اینکه زنان در جامعه اسلامی ایران بسیار مستحکم و با اراده هستند، افزود: آنها از عهده کارهای سخت برمی آیند. و در این میان باید قدر انقلاب شان را بدانند و به حجاب بسیار اهمیت بدهند.
این فعال رسانه ای در خصوص نقش زنان ایرانی از منظر قدرت بیان داشت: نام زنان ایرانی همیشه در جهان عرب و جهان اسلام زبانزد بوده است، زنان ایرانی پرتوان و بااقتدار بوده اند و ما این زنان را همیشه به عنوان الگوهای خود انتخاب کرده ایم.
وی با تاکید بر اجرایی کردن الگوی ایرانی در جهان اسلام افزود: زنان ایرانی در کارهای سخت بیشتر از کارهای دیگر سررشته دارند و آن را انجام می دهند که یکی از این کارهای سخت خانه داری و همسرداری است و بدین واسطه آنها توانسته اند همسران و فرزندان خوبی تحویل جامعه دهند.
قصیر که در تلویزیون المنار به فعالیت تخصصی مشغول است، همچنین گفت: بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی از جمله تونس، بحرین و لبنان کارکرد بسیار زیادی داشته و توانسته است تحولات جدیدی در صحنه این کشورها ایجاد کرده و مردم را با فضای جدیدی روبه رو سازد.
این فعال اجتماعی لبنانی در خصوص دیدگاه دختران جوان ایرانی اظهار داشت: متاسفانه دختران جوان ایرانی شناخت کاملی در مورد انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی که اکنون اتفاق افتاده است ندارند و این مسئله در سهل انگاری بعضی از آنها در رعایت حجاب دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه آنها نمی دانند حجاب چه ارزشی دارد، ادامه داد: آنها باید بدانند که انقلاب اسلامی برای چه چیزی رخ داده است و مسلمانان برای چه انقلاب کرده اند، آنها باید قدر انقلاب شان را بدانند و حتما حجاب شان را حفظ کنند.
قصیر یادآور شد: زنان در ایران اسلامی محکم و استوار روی عقایدشان ایستاده اند و آن چیزی را که در ذهن شان است، به منصه ظهور می رسانند اما باید تلاش کنند در مسئله حجاب هم همیشه ثابت قدم گام بردارند و همیشه حجاب شان را رعایت کنند.

همه تبلیغات منفی علیه ایران دروغ بود!
سپس به سراغ یک فعال اجتماعی مالزیایی رفتیم. دکتر "ادلینا" از کشور مالزی به اجلاس زنان و بیداری اسلامی دعوت شده بود، می گفت: از اینکه به این اجلاس آمده ام، بسیار احساس غرور و شعف می کنم. از اینکه می توانیم به عنوان زنان مسلمان و یک امت واحده دیدگاه های مشترک مان را در خصوص بیداری اسلامی در یک کشور مسلمان بیان کنیم نیز خوشحال هستم.
وی که در خلال برگزاری همایش مهمان ما بود و به گرمی گفتگو با "شما" را پذیرفت، خاطرنشان کرد: من به نوبه خودم به ایران اسلامی به عنوان یک کشور بسیار بزرگ و دارای نفوذ زیاد در خاورمیانه تبریک می گویم که چنین فضایی را مهیا کرد تا زنان کشورهای اسلامی گرد هم جمع شوند،
ادلینا تاکید کرد: شخصا به عنوان یک زن مسلمان دومین باری است که به ایران سفر می کنم و پیش از اینکه به ایران سفر کنم، به دلیل انعکاس منفی و برخلاف واقعیتی که در کشورمان صورت می گرفت، تصور می کردم که زنان ایران مرتجع و عقب مانده هستند اما با حضور در ایران متوجه شدم که زنان ایرانی بسیار متجدد و فرهیخته هستند.
این زن فرهیخته مالزیایی در پاسخ به این سئوال که پس از بازگشت به کشورش چگونه اذهان هم وطنانش را در خصوص ایران روشن خواهد کرد، بیان داشت: من به عنوان یک پزشک در یک موسسه خصوصی زنان مشغول کار هستم و به محض اینکه به کشورم بازگردم، بحثی را مبنی بر "نوع دیدگاه زنان در ایران" به راه می اندازم تا به کسانی که در کیلومترها آن طرف تر زندگی می کنند و با تبلیغات منفی علیه ایران مواجه هستند، بگویم که زنان ایران در عین داشتن حجاب به هیچ وجه عقب مانده نیستند و بسیار بروز هستند.
ادلینا با با اشاره به اینکه آن تصوری که خودم نسبت به حجاب در ایران داشتم، با حضورم در این اجلاس تغییر کرد، افزود: من با چشم خودم عکس این مسئله را دیدم ضمن اینکه شما نسبت به مالزی از پیشرفت بیشتری برخوردار هستید و من اصلا این طور فکر نمی کردم چرا که در رسانه ها این طور جلوه داده بودند.
وی تصریح کرد که حجاب هیچ مانعی بر سر راه زنان نیست و آنها را به جلو نیز می برد. آن چیزی که مهم است این است که شخصیت ما به عنوان یک زن مسلمان چیست نه اینکه چه پوشیده ایم. آن چیزی که ما را در جامعه عقب نگه می دارد، حجاب نیست بلکه افکار ماست.
این زن مسلمان مالزیایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مدت زمان کوتاه به پیشرفتی رسیده است که چشم جهانیان را به خود خیره کرده است، گفت: من در این کنفرانس از آغاز تا کنون هیجان و عصبانیت نسبت به کشورهای استکباری را در چشم های مدعوین مشاهده می کردم.
ادلینا تاکید کرد: کنفرانس زنان و بیداری اسلامی موقعیتی را برای آنان فراهم کرد تا شخصیت اصلی خودمان را به عنوان زن مسلمان در کشورهای اسلامی نشان دهیم. مصداق بارز آن یکی از مدعوین است که در ردیف های جلوی سالن اجلاس نشسته و عکس پسر شهیدش را با خود دارد و عصبانیت در چهره اش موج می زند.
وی ادامه داد: درست است که از کشورهای مختلف برای شرکت در این اجلاس به ایران آمده ایم اما همه یک امت واحده هستیم.
این فعال اجتماعی مالزیایی در پاسخ به این سئوال که در زنان شرکت کننده در اجلاس بیداری اسلامی پس از بازگشت چه رسالتی دارند تا نشان دهند که زن در عین حجاب می تواند نقشی پررنگ در فعالیت های اجتماعی داشته باشد، بیان داشت: زنان در مرحله اول مادر فرزندان شان هستند و برای القای این ذهنیت که "حجاب مصونیت است و نه محدودیت"، باید خوب آموزش ببینند.
دکتر ادلینا افزود: با آموزش صحیح است که فرزندان ما به این نتیجه می رسند که حجاب مایه مباهات شان است نه اینکه در جامعه خجالت زده باشند.
وی با تصریح اینکه این کنفرانس نباید اولین و آخرین کنفرانس در این زمینه باشد، اظهار داشت: این اجلاس باید به نحوی برگزار شود که ذهن ما را روشن کند تا پس از بازگشت به کشورمان وقتی در خصوص دیدگاه هایمان از ما سئوال می پرسند، بتوانیم پاسخگو باشیم، از طرفی این اجلاس باید ادامه دار باشد و این نخستین پله های ترقی چنین کنفرانسی است.
من به عنوان یک زن مسلمان معتقدم که ما باید در قلب و باطن مان به اندازه ای قوی باشیم که این روند در نسل های بعدی ادامه پیدا کند. ما مثلی در مالزی داریم که می گوید؛ دستانی که مادر برای فرزندش آغوش می سازد، سازنده جامعه است.

اجلاس بیداری فرصتی برای رویارویی تجربیات
خانم "نورسته ابراهیم وا" مدرس رشته الهیات در دانشگاه در آذربایجان است که به این اجلاس سفر کرده بود. او در خصوص برگزاری اجلاس زنان و بیداری اسلامی معتقد است که زنان کشورهای اسلامی با حضور در این اجلاس می توانند با هم تبادل نظر کنند و از احوال یکدیگر در کشورهای مختلف آگاه شوند.
وی تصریح کرد: برگزاری چنین اجلاسی سبب می شود تا حاضران با فرهنگ کشورهای یکدیگر آگاه شوند و بتوانند از این پس با هم در تماس و ارتباط بیشتر باشند و از تجربیات هم بهره بگیرند.
ابراهیم وا تصریح کرد: هر کس در کشورش با صحنه ای رو به رو بوده است و با راه حلی در انقلاب شان موفق شده اند، این اجلاس فرصتی است تا انقلابیون کشورهای مختلف بتوانند تبادل تجربیات داشته باشند.
این زن فرهیخته آذربایجانی در پاسخ به این سوال که زنان اندیشمند حاضر در این اجلاس پس از بازگشت چه وظیفه ای بر دوش شان است، گفت: هر کس با توجه به اینکه روند بیداری اسلامی در کشورش چگونه اتفاق افتاده است، چطور فعالیت کرده و به پیشرفت دست یافته اند، با توجه به گرایش اسلامی و دینی که کاتالیزور این حرکت بوده است، می تواند تجربیات و داده های مهمی را به دیگران منتقل کند.
وی تصریح کرد: اگر این افکار انتقال پیدا نکند، چگونه بیداری رخ می دهد و کاری از پیش می رود چنانچه انسانها در کاری که برای خدا باشد، حقیقت خودشان را پیدا می کنند و به حرمت خود می رسند و بیدار می شوند، در این اجلاس ها حضور زنان اسلامی در کنار یکدیگر سبب این انتقال افکار می شود تا به فعالیت هایشان به شکل موثرتر ادامه دهند.

غرب در مقابل بیداری اسلامی خاموش است
مرضیه هاشمی، متولد کلرادوی آمریکاست و پس از تحصیلات دانشگاهی به دین اسلام و مذهب تشیع روی آورده است. او اکنون در شبکه پرس تی وی مشغول به کار است. خانم هاشمی در خصوص واکنش رسانه های غربی نسبت به اجلاس بیداری اسلامی می گوید که این رسانه ها در قبال چنین رویدادهایی خاموش هستند.
وی با اشاره به اینکه طرز فعالیت در ایران نشان دهنده وحدت، قدرت و استقامت زنان ایرانی است، بیان داشت: غرب هیچ گاه نمی خواهد این سه موضوع را مطرح کند.
این فعال رسانه ای آمریکایی با تأکید بر فعالیت شدید رسانه های غرب علیه اسلام خاطرنشان کرد: رسانه های غربی در تمام لحظات در حال برنامه ریزی اند تا پروژه اسلام هراسی را پیش برند اما در قبال این رفتار غرب، این اجلاس ها واکنشی به آنهاست تا در قبال آن تبلیغات ضد اسلامی را افزایش می دهند.
بیشترین شهرت خانم هاشمی به خاطر فیلم مستند «تقاطع» است که درباره ماجرای قتل ندا آقاسلطان است.
هاشمی در ادامه درخصوص وظایف رسانه های اسلامی گفت: رسانه کشورهای اسلامی، وظایف سنگینی بر عهده شان است. زیرا به هر حال کشورهایی که تازه در آنها انقلاب صورت گرفته یا بسیاری از کشورهای دیگر اسلامی، اطلاعات چندانی ندارند. کشورشان تا به حال آزاد نبوده و یا در بسیاری از این کشورها فعالیت اسلامی ممنوع بوده است. باید فعالیت های آموزشی رسانه ها بیشتر شود. مشکل اصلی امت های اسلامی، اطلاعات نادرست در مورد اسلام است. اول خود ما باید متوجه شویم که اسلام چیست تا بتوانیم به آن عمل کنیم. وقتی اطلاعات ما صحیح نباشد، دشمنان ما به راحتی می توانند از این خلاء ها استفاده کنند و به دورن ما نفوذ پیدا کنند و ما را در مورد آموزه های دینی مان دچار مشکل کنند.
این فعال رسانه ای درباره چرایی اعتماد کم جامعه به زن گفت: این موضوع بر میگردد به اطلاعات کم ما راجع به دین. جایگاه زن در دین اسلام از همان صدر اسلام مشخص بود و جایگاه بسیار بالایی هم داشت. اما اینکه در حال حاضر بعضی از مردم زیاد به این جایگاه واقف نیستند، به کم اطلاعی از دین برمی گردد. وظیفه ما به عنوان یک زن و کسی که معلم جامعه است در قدم اول این است که سطح مطالعات خود را بالا ببریم.

بهره گیری زنان بحرینی و عربستانی از تجربیات دیگران
به سراغ "روها باقر نعیم" نماینده 40 ساله پارلمان عراق رفتیم. این زن فعال در عرصه سیاسی کشور عراق در خصوص نتیجه این اجلاس ابراز داشت که مسلما ایران بهترین کشور برای برگزاری چنین اجلاسی است. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بیشتر از اینها را هم دارد که بتواند در بیداری اسلامی منطقه مؤثر واقع شود.
وی که همراه با گروه زنان عراقی فرهیخته و ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق به این اجلاس آمده بود، در خصوص فواید برگزاری این اجلاس گفت که در این اجلاس زنان مسلمان از کشورهای مختلف با هم آشنا شده و می توانند تجربیاتشان را به یکدیگر منتقل کنند و این مسئله بسیار به سود جوامع زنانی است که در این اجلاس شرکت کردند.
نعیم خاطرنشان کرد که زنان بحرینی و عربستانی که هنوز هم در حال مقاومت هستند بسیار از این تجربه ها استفاده خواهند کرد.
وی که سومین بار است به ایران سفر می کند، در خصوص چگونگی حضورش در این اجلاس بیان داشت: من پیش از دوران نمایندگی ام در بغداد فعال اجتماعی بودم و همواره تلاش می کردم تا جایی که می توانم بانوان کشورم را به حضور در فعالیت های اجتماعی دعوت کنم.
روها نعیم ادامه داد: ایران کشور زیبایی است و من اغلب شهرهای آن را دیده ام و مطمئنا پس از بازگشت به کشورم با هموطنانم صحبت می کنم و آنان را نیز از یافته های حاصل از این اجلاس بهره مند می کنم.

زن مسلمان بعد از بیداری اسلامی خود را ثابت کرد
نجوا رجب محمد، خبرنگار روزنامه بدر و خبرگزاری اسلام تایمز نیز به این اجلاس آمده بود. مصری که بزرگ ترین انقلاب در بیداری اسلامی را رقم زد. نجوا می گفت: اینکه شرکت کنندگان در این اجلاس از 80 کشور جهان گرد هم آمده اند، بسیار جالب توجه است.
وی در خصوص به ثمر نشستن انقلاب مصر هم بیان داشت: اکنون زن مصری در همه عرصه ها از جمله پزشکی، هواپیمایی، شاخه سیاسی و ... فعال است در حالی که تا پیش از این تنها در چند حوزه می توانست فعالیت داشته باشد.
این خبرنگار مصری با اشاره به اینکه زن مصری باید الگوی همه زنان مسلمان باشد. زن مسلمان پیش از انقلاب هایی که رخ داد، دچار محدودیت های بسیاری بود اما پس از بیداری اسلامی تلاش کرد تا خود را ثابت کند.

تونسی ها خرسند از حضور در ایران
"ریهو بژما" از کشور تونس یعنی نخستین کشوری که بیداری اسلامی را کلید زد، به این اجلاس آمده بود. او یک جوان 21 ساله است که در دانشگاه تحصیل می کند و از اینکه کشورش با این تحول مثبت رو به رو شده بسیار خوشحال است. بژما می گوید: از اینکه به این اجلاس آمده است، حس خوبی دارد.

آل سعود مخالفان را زندانی می کند
اما نظر یک زن فعال اجتماعی عربستانی که در اجلاس "زنان و بیداری اسلامی" در تهران شرکت کرده بود، را هم در خصوص وضعیت عربستان گرفتیم. خانم زکیه الراشد متاثر از این مسئله بود که در کشورش در مدارس به کودکان شیعه عقاید وهابی می آموزند. وی در گفتگو با هفته نامه "شما" گفت که زندانیان زیادی در زندانهای کشورش هست که سالهاست بی دلیل در زندان به سر می برند.
او مدرس دانشگاه هم هست و یکی از مشکلات شیعیان در عربستان را چنین عنوان کرد که در آنجا با کسانی که عقایدی خلاف سیاست های آل سعود داشته باشند، برخورد می شود.
این فعال اجتماعی این را هم اضافه کرد که در کشورش به دلیل مخالفت های شدیدی که دستگاه حکومتی با شیعیان دارد، هیچ پست و مقام دولتی به آنها تعلق نمی گیرد و آنها به تعبیری حقوق دولتی ندارند.
الراشد همچنین در خصوص رانندگی زنان در کشورش با اشاره به اینکه زنان از کوچک ترین حق هم در کشورش محروم هستند، گفت: با وجود تلاش های فراوان در خصوص رانندگی زنان اما هنوز موفق به اجرای این کار نشدیم و خانومی که این کار را کرد با تعهد آزاد شد.

https://shoma-weekly.ir/FXy5ia