گفتگوی ویژه

هشدار مقاومت به اسرائیل جدی است

الان نیروهای پنهان مقاومت در کرانه باختری در حال سازماندهی هستند و پشتیبانان آنها هم دارند یکپارچه می‌شوند. اگر این قضیه ادامه یابد و صهیونیست‌ها از اقدامشان عقب‌نشینی نکنند در واقع به یک انتفاضه جدی علیه صهیونیست‌ها تبدیل خواهد شد که ممکن است بقیه نیروهای مقاومت منطقه را به صحنه وارد کند.
امیر زینلی - 6 مهر ماه 79 انتفاضه جدید فلسطین آغاز شد و پانزده سال از آن ماجرا می‌گذرد. به نظر می‌رسد اتفاقات جدیدی در راه است. اینکه سربازان اسرائیلی مجوز شلیک گلوله جنگی به شهروندان فلسطینی دارند که پیش از این چنین مجوزی نداشتند، ممکن بود رخ بدهد، ولی مجوزی نداشت. در گفتگو با رییس مرکز امور بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی همین ابعاد پرداخته ایم.

***

با توجه به اتفاقات جدید در جنگ فلسطین با اشغالگران، آیا انتفاضه جدیدی برای فلسطین در راه است؟

بعد از حمله سال 1979 و پس از جنگ اول اعراب و رژیم صهیونیستی که منجر به شکست اعراب شد، حمله‌ای که صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی کردند، دومین حمله به این مسجد است. آن زمان یک مسیحی صهیونیست استرالیایی‌الاصل به این مسجد حمله کرد و آن را به آتش کشید، خسارات فراوانی به مسجد زد و آثار باستانی زیادی از جمله منبر صلاح‌الدین، کتیبه‌های قرآنی و فرش‌های نفیس موجود در مسجد را نابود ساخت، ولی تصور نخست‌وزیر وقت صهیونیست‌ها این بود که در آن مقطع اعراب و مسلمانان واکنش تندی نشان خواهند داد و کار اسرائیل را یکسره می‌کنند. اعراب به چند بیانیه و اعتراضات پراکنده‌ای بسنده کردند و از طرف مسلمانان اقدامی انجام نشد. آن واقعه در ذهن یهودی‌ها ماند که در آن برهه با شرارت حکام سازشکار در فلسطین می‌توانند کارها و اهدافشان را دنبال کنند. عقاید مسیحی‌ها و یهودی‌های صهیونیست راجع به قبر حضرت سلیمان(ع) در محوطه 144 هزار مترمربع حرم قدسی که هم شامل مسجد قبه‌الصخره می‌شود با گنبد طلایی‌اش و هم مسجدالاقصی با گنبد نقره‌ای‌اش دروغین و جعلی است و می‌گویند وقتی زمان رسیدن به ارض موعود یهودیان فرا برسد، باید در این مکان هیکل سوم سلیمان را بنا کنند. الان در فکر اجرای چنین نقشه‌ای هستند. از آن زمان حفاری‌های گوناگونی را زیر مسجدالاقصی شروع و دنبال کرده‌ و تا کنون فلسطینی‌ها بارها علیه این حفاری‌ها اعتراض کرده‌، ولی به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. در طی این مدت تلاش کردند عقاید پوچشان را به شکلی به اثبات برسانند و نقشه و سناریوی مشخصی هم برای آن طراحی کرده بودند.

اقدامی که الان صورت گرفته گام اولی برای جداسازی زمانی و مکانی مسلمانان و یهودی‌ها در استفاده از مسجدالاقصی است که اگر در آن موفق شوند به مرور می‌توانند حضور مسلمانان را در مسجدالاقصی و منطقه‌ای که می‌خواهند محدود و محدودتر و نهایتاً از ورود مسلمان‌ها به آن منطقه جلوگیری کنند. لذا در این مرحله آنها بر اساس محاسباتی که در شرایط کنونی کرده‌اند که مسلمان‌ها درگیر جنگ‌های داعش و تروریست‌های داخلی‌شان هستند و توجهی به وضعیت داخل نخواهند کرد و با فرصت مناسب پیش‌آمده و اختلافی که بین مسلمان‌ها و کشورهای عربی ایجاد شده است و همگی در قبال اقدامات اسرائیل ساکت و درگیر مسائل داخلی خودشان هستند، از این فرصت برای زدن ضربه دیگری به قبله اول مسلمان‌ها استفاده می‌کنند.

صحبت های مقام معظم رهبری درباره مسلح کردن کرانه باختری، چقدر مقاومت فلسطینی ها را تشدید کرد؟

خوشبختانه پیش‌بینی مقام معظم رهبری در گذشته و تشویق به مسلح کردن مردم فلسطین کرانه باختری موجب شد، اینها در پروژه جدیدشان با مقاومت جدی روبه‌رو شوند. علت اینکه اینها دستور تیر دادند این است که فکر نمی‌کردند این مقاومت از سوی فلسطینی‌ها به صورت جدی صورت بگیرد و لذا هم پروژه محدودسازی استفاده مسلمان‌ها از مسجدالاقصی دارد با این مقاومت خنثی می‌شود و هم طرح نتانیاهو برای بازپس‌گیری مشروعیتش در دولت اسرائیل. نتانیاهو نیازمند دنبال کردن این طرح است تا تندروهای یهودی را به سمت خودش جذب کند. این سناریو با مقاومت مردم فلسطین دارد شکست می‌خورد و علی‌رغم استفاده جنگی و حملاتی که به سمت غزه انجام می‌گیرد به نظر می‌رسد به مرور موضوع دارد به یک واکنش جهانی علیه اسرائیل تبدیل می‌شود و جنگ‌های داخلی عراق و سوریه هم نتوانستند ذهن مسلمانان را از قضیه اصلی، یعنی فلسطین دور کنند. طبیعی است نمی‌شود به این شرایط اکتفا کرد و باید همان‌طور که ایران درخواست کرده است سازمان همکاری‌های اسلامی، اتحادیه عرب و حتی شورای امنیت را وادار کرد در مقابل جسارت به مقدسات یک و نیم میلیون مسلمان وارد عمل شود و جلوی اقدامات اسرائیل را بگیرد. خوشبختانه بعضی از کشورهای اروپایی نسبت به اقدامات صهیونیست‌ها دارند واکنش نشان می‌دهند، ولی باید بیشتر از این تأکید کرد. امیدواریم کشورهای اسلامی حداقل در حد برزیل که اعتراض خود را به سفیر اسرائیل اعلام کرده است واکنش نشان بدهند و نگذارند بیش از این تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی افزایش یابد.

آیا همان‌طور که رهبری فرمودند زمان مسلح کردن کرانه باختری فرا رسیده است؟

بله، خوشبختانه از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند حرکت در جهت تجهیز و مسلح کردن مردم کرانه باختری شروع شده است و علت ترس صهیونیست‌ها که وادار به تیراندازی شده‌اند همین است که مردم دارند مسلحانه مقاومت می‌کنند و فقط اکتفا به پرتاب سنگ نمی‌کنند.

اتفاق جدید دیگری که در اسرائیل افتاده این است که به شهروندانشان دستور داده‌اند در شرایط بحرانی شهرهایشان را تخلیه کنند. به نظر شما این ترس ناشی از چیست؟

علت اصلی‌اش این است که هم جهاد اسلامی و گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرده‌اند در صورت ادامه هتک حرمت به مسجدالاقصی صهیونیست‌ها باید خودشان را آماده غافلگیری جدی از سوی مقاومت اسلامی کنند. هشدار جهاد اسلامی جدی است که طبیعتاً نشان می‌دهد مقاومت اسلامی در صدد واکنش قوی در مقابل این قضیه است و به همین دلیل آنها احساس نگرانی کردند که شهرک‌های صهیونیست‌نشین از سوی مقاومت اسلامی هدف حملات موشکی قرار گیرد.

چقدر می‌شود روی ائتلافی که از طرف برخی از مسلمان‌ها در حمایت از مسجدالاقصی دارد اتفاق می‌افتد، حساب کرد؟

الان نیروهای پنهان مقاومت در کرانه باختری در حال سازماندهی هستند و پشتیبانان آنها هم دارند یکپارچه می‌شوند. اگر این قضیه ادامه یابد و صهیونیست‌ها از اقدامشان عقب‌نشینی نکنند در واقع به یک انتفاضه جدی علیه صهیونیست‌ها تبدیل خواهد شد که ممکن است بقیه نیروهای مقاومت منطقه را به صحنه وارد کند.

یکی از اندیشمندان مصری گفته است کانال آبی بین مصر و نوار غزه یک خطر راهبردی برای مصر است و تهدیدی سیاسی برای طرفین محسوب می‌شود. تحلیل شما در این باره چیست؟

تصور می‌کنند مسلح شدن نیروهای فلسطینی از طریق این کانال آبی صورت می‌گیرد، در حالی که هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که از این راه سلاح به کرانه باختری، غزه و... می‌رسد. لذا مصری‌ها در قبال تعهداتی که به اسرائیل دارند چنین فرضیه‌ای را مطرح کردند تا نسبت به این کانال حساسیت بیشتری نشان داده شود.

اگر ناگفته‌ای مانده است بفرمایید.

تأکیدم در این باره این است که اسرائیل با اقدامش بار دیگر دچار اشتباه محاسباتی نسبت به جهان اسلام شد و با وجودی که امروز جهان اسلام درگیر جنگ داخلی با تروریست‌های داعش هست، ولی وقتی تروریست‌های داعشی را صهیونیست و همکار اسرائیل و عامل اسرائیل و امریکا می‌داند، قطعاً دشمن اصلی‌اش را فراموش نخواهد کرد. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند این اقدام صهیونیست‌ها طول عمر اسرائیل را به‌قدری کوتاه خواهد کرد که نه تنها 25 سال، بلکه پانزده سال آینده را هم نخواهد دید.

https://shoma-weekly.ir/rl5ot7