گفتگوی ویژه

هر زمان صریح مرزبندی کرده ایم، دشمن عقب نشسته است

مرزبندی صریح و صحیح یکی از نکات مهمی بود که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان اشاره فرمودند.مرزبندی که میتواند توطئه های دشمن را در نفود و دخالت در در امور داخلی را برملا کند.این بحث بهانه ای شد تا با حجت الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و امام جمعه شهرستان کازرون صحبت کنیم.
رهبر معظم انقلاب در آخرین بیانات خودشان بر مرزبندی صریح و شفاف با دشمن تاکید داشته اند، به نظر شما این مرزبندی در چه زمیه هایی بیشتر باید دیده شود؟

همان طور که از لحاظ جغرافیایی در دنیا مرزبندیهایی وجود دارد و مرزها و حدود کشورها دارای احترام هستند، افکار و اعتقادات هم مرزبندیهایی دارد. انقلاب ما یک انقلاب اسلامی، عقیدتی و فرهنگی بوده است و این انقلاب تِز جدایی دین از سیاست را شکست و دین را از انزوا خارج ساخت و انحصارگریهای چند قدرت جهانی را در هم کوبید، بنابراین انقلاب و ملت ما به خاطر این کارهای ما دشمن دارد و دشمن هم ساکت نمینشیند و قصد ضربه زدن به ما را دارد، منتهی برخی از مواقع با لبخند و به اسم دوستی میآیند و قصد نابودی ما را دارند.

در این شرایط مسئولان به فرموده مقام معظم رهبری باید با جبهه دشمن مرزبندی صریح و شفافی داشته باشند. آن هم در شرایط کنونی که دشمن شمشیر را از رو بسته است. از یک طرف برای مذاکره التماس میکنند، از یک طرف در محافلشان و در جمع صهیونیستها رجزخوانی، تهدید، بیادبی و هتاکی میکنند، بنابراین مسئولین باید کاملاً مرزبندی صریح و شفافی داشته باشند و مرزبندی همان طور که آقا هم فرمودند به معنای قطع رابطه با دنیا نیست. در مرزهای اعتقادی و فرهنگی هم ما معتقدیم با حفظ روابطمان با دنیا و مذاکراتی که حتی با دشمنانمان میکنیم، باید مرزبندی صریح و شفافی داشته باشیم، یعنی باید بدانیم با چه کشورهایی در چه حدی رابطه داشته باشیم و این رابطه چگونه باید باشد. باید اهل استقامت باشیم و اگر کسی اهل استقامت بود او را محکوم نکنیم که اینها با همه دنیا قهر و دارای جمود فکری هستند و هیچ کسی را قبول ندارند.

مقام معظم رهبری از مسئولین میخواهند در مقابل دشمن موضع صریح داشته باشند. وقتی دشمن با صراحت و شفافیت دشمنی میکند، ما هم باید با صراحت و شفافیت جواب بدهیم و نگوییم دشمن مشکل داخلی دارد و به این دلیل این جور حرف میزند یا حرفشان مصرف داخلی دارد. خیلی غلط میکنند که بخواهند با ملت ما با زبان تهدید سخن بگویند. باید با صراحت و شفافیت و در عین حال با استدلال حرفمان را بزنیم.

فکر میکنید در این مقطع چه ضرورتی وجود داشت که مقام معظم رهبری چنین تذکری را بدهند؟ اتفاق خاصی افتاده است؟

بعضی از مسئولین ما گاهی دچار انفعال میشوند و فکر میکنند اگر در جاهایی کوتاه بیایند به نفع کشور است، در حالی که تجربه نشان داده است و تجربه تاریخ اسلام هم نشان میدهد و صریح آیه قرآن هم هست که به پیامبر(ص) میفرماید این طور نیست که اگر تو در مقابل دشمن کوتاه بیایی آنها از تو راضی میشوند، بلکه رضایت آنها این است که تو از آنها تبعیت کنی. الان هم دشمنان از ما تبعیت بیچون و چرا میخواهند. امروز بهانه مسائل هستهای را دارند، بعد مسائل موشکی و سپس مسائل صلح خاورمیانه را مطرح میکنند.

احساس میکنیم یک عده دچار انفعال هستند و از ابهت ظاهری دشمن میترسند و به صورت مصلحتی میگویند از برخی حرفها و شعارهایمان کوتاه بیاییم. در حالی که این چنین نیست و تجربه انقلاب اسلامی نشان داده است ما هر وقت در مقابل دشمن کوتاه آمدهایم، جریتر شده است و هر وقت با صلابت، قاطعیت و شفافیت با دشمن حرف زدیم، دشمن عقبنشینی کرده است.

نکتهای را مقام معظم رهبری اشاره کردند که دشمن از مقابله با انقلاب اسلامی و ملت ایران عاجز و این بر همه ما روشن است، اما برخی از ترس به دشمن پناه میبرند. آیا اینها قبول ندارند دشمن ما عاجز است یا هدف دیگری را دنبال میکنند؟

نباید دشمن را کوچک فرض کرد، اما معتقدیم دشمن در عین حال که خیلی اظهار قدرت میکند عاجز است. در انقلاب اسلامی هم همه قدرتهای استکباری دست به دست هم دادند که شاه را حفظ کنند و نتوانستند و ملت با قدرت ایمان، ولایت و رهبری دشمن را مجبور به عقبنشینی کرد. همه دنیای استکبار بسیج شدند که صدام را بر ملت ایران غالب کنند و به پیروزی برسانند که نتوانستند. در تهدیدها، تحریمها و همه توطئههایی که در این 35 سال بوده موفق نشده و این عجز دشمن است. امروز هم معتقدیم این رجزخوانیهای امریکا از سر عجز است تا قدرت.

بیمنطقی و فحاشی کردن که نشانه قدرت نیست. اینها در مقابل مقاومت ملت ایران کم آوردهاند، بنابراین ما از هیمنه ظاهری دشمن نباید بترسیم. من معتقدم مسئولین باید باور کنند که: «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا».(1) این که خدا فرمود کید شیطان ضعیف است، در صورتی که ما این را باور داشته باشیم. مقام معظم رهبری و قبل از ایشان امام این خودباوری، توکل به خدا و نترسیدن از دشمن را همیشه به ملت یادآوری میکردند و این ویژگی برکات فراوانی را هم برای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران داشته است.

عدهای به ما تهمت میزنند که ما با همه دنیا دشمن هستیم. چرا این تهمت به ما زده میشود و هدفشان از این کار چیست؟

اولاً در بین عدهای روحیه انفعال و سازشکاری وجود دارد. این طور نیست. ما در یکی دو سال اخیر دو سه کنفرانس بینالمللی در ایران برگزار کردهایم. جنبش عدم تعهد، بینالمجالس و حجم سفرهای مسئولین ما به کشورهای خارجی و حجم مسئولین خارجی به کشور ما نشان میدهد علیرغم همه تهدیدهایی که میکنند، دنیا با ما دشمن نیست، بلکه دنیا از ملت ایران الگو میگیرد. با چند کشور زورگوی جهانی مشکل داشتهایم و داریم و در آینده هم خواهیم داشت، اما اینها همه دنیا نیستند. اینها در خود کشورهایشان هم منفورند.

ما با استکبار دشمنیم و به این دشمنی هم افتخار میکنیم. اساس دین هم بر حب و بغض هست. اینهایی که فکر میکنند با گل و بلبل و لبخند میتوانند همه دنیا را با خودشان دوست نگه دارند، تصور باطلی است. ما معتقدیم با اکثر کشورهای دنیا ارتباط داریم و باید داشته باشیم، اما کشورهایی که موجودیت ما را قبول ندارند، دنبال نابودی ما هستند و با ما دشمنی میکنند. باید آنها را دشمن بدانیم و نباید از دشمن غافل شویم. البته بهانه هم نباید به دست دشمن بدهیم.

یکی از توصیههای مهم مقام معظم رهبری هم غفلت نکردن از دشمنی دشمنان، مرزبندی صریح و شفاف با جبهه استکبار و نترسیدن از دشمن است. اگر از دشمن بترسید، او جریتر میشود و قدمهای بیشتری را برمیدارد. وقتی یک حیوان وحشی به شما حمله میکند، اگر فرار کنید، او بیشتر شما را تعقیب میکند، اما اگر در مقابلش بایستید، او عقبنشینی میکند.

بنابراین نترسیدن از دشمن یک اصل اساسی در مقابله با استکبار و همواره مورد تأکید امام و مقام معظم رهبری بود و یک آموزه دینی هم هست.

خطوط قرمز ما در این مرزبندی باید چگونه باشد یا چه باید باشد؟

ما باید باور کنیم دشمن داریم و از دشمن نباید غفلت کنیم. خطوط قرمز ما هم اعتقادات، مرزهای اعتقادی، مرزهای جغرافیایی و امنیت ملی است و اگر دشمن بخواهد به این خطوط قرمز تجاوز کند، وظیفه دینی و اخلاقی ما این است که با او مقابله کنیم. دشمنی که هر سال در کنگرهاش برای نابودی ما بودجه تصویب میکند، دشمنی که موجودیت ما را نشانه گرفته است و امریکاییها بارها اعلام کردهاند که درصدد سرنگونی نظام ما و ریشهکن کردن ملت ما هستند و در این 35 سال از هیچ جنایتی هم خودداری نکردهاند. بالاخره باید بر اصول و ارزشهایمان پافشاری کنیم و بر حفظ وحدت و حرکت در پشت سر مقام معظم رهبری بکوشیم. بالاخره هر کشتیای به یک ناخدا نیاز دارد. هیچ رهبری و ناخدا و هیچ نجاتبخشی بهتر از یک رهبر الهی نیست و ولایت فقیه یک تجربه موفق است و میبینید امنیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی آن هم در یک منطقه پرتلاطم و پرخطر جز بر پایه انسجام ملی و رهبریهای شایسته امام و مقام معظم رهبری میسر نشده است و باید این نعمت را قدر بدانیم. باید بگومگوهای جناحی و داخلی و مرزبندیهای داخلی را کمرنگ و مرزبندی با دشمنان را برجسته سازیم.

پینوشت:

(1) قرآن کریم، سوره نسا، آیه 76.

https://shoma-weekly.ir/kP6FKR