گفتگوی ویژه

هرچه محکمتر بایستیم قوی تر می شویم

هیچ تصور نکنید امریکا ملاحظه ما را می‌کند که کاری را بکند یا نکند. امریکا هر ضرری که توانسته به ما زده است و بیشتر از این نمی‌تواند بزند. هر کاری را که توانسته با اقتصاد و فرهنگ ما کرده است. هر چه محکم‌تر بایستیم قوی‌تر می‌شویم.
حاج محمدرضا اعتمادیان از سابقون مبارزین است، جزو نسلی که ستمهای یک دیکتاتور دست نشانده آمریکا را با گوشت و پوستش لمس کرده و نیز طعم شیرین استقلال از استکبار را چشیده است. تخصص او در حوزه های اقتصادی و نیز سابقه مبارزاتش با یک حکومت وابسته او را بهترین گزینه برای گپ و گفت در باب تاثیر شعار مرگ بر آمریکا بر اقتصاد ایران انقلابی نمود.

شعار مرگ بر امریکا از ابتدای انقلاب تا الان به لحاظ اقتصادی چه مضار و منافعی برای ما داشته است؟

شعار مرگ بر امریکا برای مردم ما که میدانند چه میخواهند بگویند مرگ بر روش امریکا و زورگوییهای او و جنایاتی است که حتی در حق مردم خودش میکند و ضررهایی که برای مردم خودش و دنیا دارد. برای این مرگ بر امریکا میگویند، نه مرگ بر کشور و مردم امریکا.

مرگ بر این روشی که خود را با زورگویی، پشت‌‌هماندازی، چند چهره بودن و دخالت در امور کشورها و فرهنگ آنها بر همه مردم جهان تحمیل کرده است. مرگ بر این امریکا میگویند. مردم ما هم دست برنمیدارند مگر این که امریکا دست بردارد و او هم اگر دست بردارد، دیگر امریکا نیست. ما با همه مردم جهان رفیق و برادریم، با مسلمانها، غیرمسلمانها، شیعیان و سنیها مشکل نداریم. مشکل ما با زورگوییهایی است که در رأس امور در امریکا نشستهاند و به نام امریکا در سوریه، عراق و... دخالت میکنند و وقتی عراق با ایران میجنگد از او پشتیبانی میکنند و الان جنگ را در عراق دامن میزنند و در همه کشورها دخالت میکنند.

وقتی مرگ بر امریکا میگوییم هیچ مشکلی برای اقتصاد ما ندارد. داریم کار خودمان را انجام میدهیم و اگر ضرری هم داشته باشد، باید همیشه بر روش و شیوه امریکا مرگ بر امریکا بگوییم. این هم شعار نیست، اعتقاد ملت است. بنده وقتی میگویم مرگ بر ضد ولایت فقیه، به همان ترتیب هم واجب میدانم مشتم را بالا بیاورم و بگویم مرگ بر امریکا. ما تا امروز این شعار را دادهایم و تا روز آخر هم خواهیم داد، مگر این که امریکا دست از شیطنتش بردارد که برنمیدارد، چون اگر بردارد دیگر امریکا نیست.

مسئله اسرائیل که یک دولت قلابی و ساختگی است و این همه حمایت امریکا از او برای چیست؟ شما چه کارهاید که میآیید این سر دنیا؟ چند صد کشور را پشت سر میگذاری و بلند میشوی میآیی اینجا به اسرائیل و آن را در برابر فلسطین صاحبخانه عَلَم میکنی و کشورهای اطرافش را اذیت میکنی و آزار میرسانی. چرا؟ چون میخواهی اینجا یک پایگاه و دستنشاندهای برای خود درست کنی. ما میگوییم مرگ بر این امریکا، امریکایی که میخواهد مردم جهان را نیست و نابود کند. اقتصاد ما در اثر این شعار هیچی نمیشود. هر چه هم میخواهد بشود، ما با این امریکا مخالفیم.

اگر بخواهیم صرفاً اقتصادی نگاه کنیم، آیا تا حالا برایمان منافعی داشته است؟

وقتی میگوییم مرگ بر امریکا به فکر منافع اقتصادی یا غیر اقتصادی نیستیم.

آیا از این که دیگر مثل قبل از انقلاب از امریکا واردات نداریم ممکن است در برخی از زمینهها به خودکفایی رسیده باشیم؟

در ایام جنگ که امریکا ما را محاصره اقتصادی کرد، میدانستیم که چقدر وابسته هستیم. الان ثلث آن موقع هم وابسته نیستیم و الحمدلله همه چیز را خودمان تولید میکنیم. آن وقتها خیلی چیزها اعم از خوراکی، پوشاکی و نظامی را باید از خارج میآوردیم. وقتی آنها ما را تحریم کردند، امام(ره) فرمودند: «اگر امریکا یک کار به نفع ما کرده باشد، همین است که ما را تحریم کرده است» الان هم اگر روزی واقعاً تحریم بشویم و مردم ما متوجه شوند بنا نیست هیچ چیزی وارد این مملکت شود به نفع ما است.کشاورزان دنبال کشاورزی، صنعتکاران دنبال صنعت و جوانها دنبال کار میروند. نباید ناراحت باشیم امریکا ما را تحریم کند و انواع و اقسام تضییقات را روی میز بگذارد. امام فرمودند امریکا هر کاری میتوانسته کرده و اگر کاری را نکرده، نتوانسته است. هیچ تصور نکنید امریکا ملاحظه ما را میکند که کاری را بکند یا نکند. امریکا هر ضرری که توانسته به ما زده است و بیشتر از این نمیتواند بزند. هر کاری را که توانسته با اقتصاد و فرهنگ ما کرده است. هر چه محکمتر بایستیم قویتر میشویم.

قبل از انقلاب نفت خام میدادیم و کالا وارد میکردیم. الان ناچاریم تولید کنیم.

اگر امریکا مثل زمان شاه با ما رفتار میکرد، ما هم جور دیگری رفتار میکردیم. حالا به ما سختگیری میکند، به نفع ما شده است و اگر رابطهاش را بهکلی نهتنها با ما که با همه جهان قطع میکرد، دنیا آباد میشد. البته 30، 40، 50 سالی هم زحمت داشت.

افرادی که میخواهند شعار مرگ بر امریکا را حذف کنند و در ادامه هم با امریکا رابطه برقرار کنند، آیا به اقتصاد کشور هم فکر میکنند و به دنبال منافع اقتصادی کشور هم هستند؟

اگر آدمهای دقیق و آشنا به مسائل باشند، میدانند که باید شعار مرگ بر امریکا را هر روز پررنگتر کنیم، مگر این که از اوضاع و احوال اطلاع نداشته باشند. اینها چهار تا مقاله میخوانند و چهار تا سایت را میبینند و سطحی چیزهایی میگویند و مینویسند. اگر با امریکا رابطه برقرار کنیم، قرار است چه خدمتی به ما بکند؟ اینها یا آدمهای بیاطلاعی هستند یا خدای نکرده مغرض و خائن؛ والا هر چه ارتباط ما با امریکا بیشتر قطع باشد، به نفع ما است، چون امریکا آن چیزی که نشان میدهد نیست. دروغ میگوید. اینها نهتنها دشمنان ما که دشمن بشریتاند. حتی دشمن مردم خودشان هم هستند.

ادامه شعار مرگ بر امریکا اقتصاد ما را دچار بحران بیشتر نمیکند؟

اصلاً ربطی به اقتصاد ندارد. مرگ بر امریکا موضوع سیاسی و اقتصاد مسئله دیگری است. یک بار مصلحت اقتصاد این است که به کشوری بگویند مرگ بر امریکا و یک بار شعار به نفع امریکا میدهند. حرف این نیست که چه کسی گفته مرگ بر امریکا و چه کسی نگفته است. از دیدگاه من اینها ربطی به هم ندارند. در خیابان و نماز جمعه میگوییم مرگ بر امریکا. ما شعار مرگ بر امریکا را الی الابد خواهیم داد و این امریکا نمیتواند و باید امریکای دیگری شود.

https://shoma-weekly.ir/YdAt8x