گفتگوی ویژه

هاشمی رفسنجانی را مصادره نکنید

سالروز درگذشت مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی است. او عنصری مهم و موثر در جریان انقلاب اسلامی بود.از سال 41 در خدمت امام در کنار شهید بهشتی و شهید مطهری با حزب موتلفه اسلامی، همکاری چند جانبه داشت. از سال 43 در مبارزه با کاپیتولاسیون آمریکایی محمدرضا شاه، در کنار بخش جهاد مسلحانه موتلفه اسلامی انجام وظیفه کرد و اسلحه ای که شهید بخارایی با آن، منصور مزدور آمریکایی و عامل به رسمیت رساندن کاپیتولاسیون نظامی آمریکایی صهیونیستی انگلیسی را به درک فرستاد، توسط شهید عراقی به بخش جهاد مسلحانه داد. وی در سال 43 در همین رابطه دستگیر شد، و بشدت او را شکنجه کردند. ولی مقاوم ماند و اعتراف نکرد و در سال 44 آزاد شد. وی سپس در جریان مبارزه اسلامی با طاغوت و روشنگری ها، حضور جدی داشت لذا ساواک او را ممنوع المنبر کرد. وی در همین سال ها برای اطلاع یابی از فعالیت های برون مرزی موتلفه اسلامی در راستای حرکت اسلامی به خارج سفر کرد و در لبنان با جلال الدین فارسی و سرپل های دیگر که رابطین مبارزاتی بودند در خارج از کشور دیدار داشت و پس از بازگشت به ایران، دستگیر شد. او در آغاز با سازمان مجاهدین خلق، همکاری کرد ولی پس از اطلاع بر انحراف سازمان، در دیداری با بهرام آرام که توسط آقای حاج مهدی غیوران برگزار شد صراحتا به سران سازمان گفت که شما دچار نفاق و انحراف شده اید و بهرام آرام با نشان دادن اسلحه خود تلویحا وی را تهدید به ترور کرد.آیت اله هاشمی در زندان اوین در سال 1355، در صدور ( نقل فتوا ) همراه با دیگر علمای زندانی مانند طالقانی، مهدوی کنی، منتظری، ربانی شیرازی و ...... همراهی کرد تا در صفوف مبارزه پالایش مذهبی و انقلابی صورت گرفت و آشکار شد که سازمان مذکور دچار نفاق شده و سازمان منافقین است. وی در سال 57 از زندان آزاد شد و به صفوف مبارزه پیوست و عضو شورای انقلاب شد و امام فرمان نخست وزیری رئیس دولت موقت را به او داد که در 16 بهمن 1357 قرائت کرد.

آیت اله هاشمی رفسنجانی از طرف امام، در جمع 5 موسس حزب جمهوری اسلامی بود.( شهید بهشتی و شهید باهنر و مرحوم آیت اله موسوی اردبیلی و مقام معظم رهبری) این حزب توانست فریب بنی صدر و جبهه لیبرال های نهضت آزادی و گروهکها را در انتخابات مجلس شورای اسلامی اول با ائتلاف بزرگ باطل کند و خط امام اکثریت مجلس را بدست آورد. وی در مجلس ریاست مجلس را بعهده گرفت و مراسم عزل بنی صدر با ریاست وی بر مجلس تصویب گردید.

او در دوران جنگ تحمیلی خدمات عظیمی را به اجرا در آورد و در ریاست جمهوری خدمات سازنده وی در بازسازی پس از جنگ تحمیلی، بسیار ارزشمند است که متاسفانه هنوز تحلیل دقیق و جامعی در این مورد منتشر نشده است. وی در سال 59 همراه 4 موسس دیگر حزب نامه ای تاریخی به امام نوشتندکه اختلافات حزب و آنها با لیبرال ها و خطوط سیاسی دیگر، بر سر مقام و عنوان نیست، مسئله دو بینش است و شهید آیت اله بهشتی در امتداد این نامه، نامه دیگری به امام نوشت که دو بینش را توضیح داد. 1 بینشی که جدا معتقد است که همه امور و ساماندهی کشور و ملت، باید بر اساس قرآن و فقه اسلامی و فرهنگ اسلام باشد. 2 بینشی که حرف اسلام را می زند ولی تفکرات دیگری دارد و اگر این بینش دوم در حکومت و دولت قرار گیرد مشکلات مردم روز به روز زیادتر شده و کارها سامان نمی یابند.

وی پس از ریاست جمهوری از طرف امام خامنه ای مسئول مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و خدمات ارزشمندی هم در این سنگر به ثمر رساند. و در 19 دیماه 1395 به رحمت الهی رفت.

بینش و نگرش مرحوم هاشمی

مرحوم هاشمی، ذهنیت انقلابی اسلامی داشت لکن معتقد بود که در مرحله گذار از دوران 200 ساله سلطه غرب و فرهنگ غربی، در دوران قاجاریه جاهل و بی عرضه و رضاخان جلاد و فاسد، باید با جریان ها و تفکرات غربزده و غربگرا و روشنفکر مآب ها و عناصر لیبرال مدارا داشت تا مردم بتدریج با این انحراف ها و التقاط ها و سازش پذیری ها و ناتوانی در اداره کشور و امور انقلابی آشنا شوند و مردم آنها را از جامعه طرد کنند و الا خودش معتقد به سازش و کوتاه آمدن نبود. مواضع او قبل از انقلاب و برخوردهای او در حزب جمهوری اسلامی و همراهی و همکاری های او با خط انقلاب، تدبیر او در شکست برنامه مک فارلین، حمایت او از تسخیر لانه جاسوسی و نامه او به امام، گواه بینش اوست.

اصلاح طلبان و هاشمی

اصلاح طلبان، با سوء استفاده از نگرش مصلحت اندیشانه مرحوم هاشمی همواره کوشیده اند آقای هاشمی را در جهت و جبهه خود معرفی کنند که این جفای مکرر آنها به مرحوم هاشمی است.

آنها جنبه های نگرش انقلابی مرحوم هاشمی را ندیده می گیرند. مصلحت اندیشی های او را، به عنوان نگرش تنش زدایی و لیبرال گری و سایر افکار غلط و خطای خود، قلمداد کنند.آنها هرگز رفتار زشتی که با آقای هاشمی در انتخابات مجلس ششم که او رای آورده بود،انجام دادند مطرح نمی کنند آنها کاری کردند که وی احساس کرد در مجلس گرفتار حرمت شکنی، تهاجمات و تخریب های آنان خواهد شد لذا به مجلس نرفت. اهانت چکمه پوش سرخ پوش، کوچکترین اهانت آنها به آقای هاشمی بود.

مصادره هاشمی !!

اکنون هم در سالروز درگذشت وی، با مصاحبه با عناصر هم نگرش با خودشان، می کوشند مرحوم هاشمی را بنفع خودشان مصادره کنند. در حالی که هاشمی هرگز لیبرال و اصلاح طلب نبود. مدارا می کرد و مصلحت اندیشی داشت. این روش و سوء استفاده جریان اصلاح طلب و لیبرال ها یکی از عواملی است که آنها را دچار چنین شکست در جامعه و بی اعتبار کرده است. و پس از این هم بیشتر آنها را منزوی خواهد کرد.آنها پس از فتنه های 78 ، 88 ، 96 و 98 و اخیرا فتنه 1401، می خواهند هاشمی را از انقلاب جدا و بنفع لیبرال ها و اصلاح طلبان تحلیل کنند. در حالی که این هم رسوایی جدید و گامی بسوی سقوط نهایی آنها خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/F1EzAm