گفتگوی ویژه

نیاز به دولتی مثل شهید رجایی داریم

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: نیاز به دولتی مثل شهید رجایی داریم که با مردم باشد و بتواند برای مردم کار کند.
انقلاب اسلامی با خواست و همت ملت ایران به ثمر نشست. این انقلاب متعلق به مردم است و مردم صاحبان اصلی آن هستند. در جمهوری اسلامی مسئولین به عنوان خدمتگزاران مردم و پاسخگو به آنها شناخته می‌شوند و ارتباطشان با مردم به‌قدری ضروری است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با دولتمردان این توصیه را به رئیس‌جمهور و دولت تأکید کردند که میان مردم بروید و بی‌واسطه با آنها مرتبط شوید. در این خصوص خبرنگار هفته‌نامه شما با سید اصغر رخ‌صفت عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفتگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

چرا از نظر رهبری ارتباط بی‌واسطه با مردم اهمیت دارد؟

برای رفع مشکلات مردم باید با آنها ارتباط مستقیم داشت. وقتی مسئولین از مردم فاصله داشته باشند، چون مشکلات آنها را درنمی‌یابند و از دغدغه‌هایشان مطلع نمی‌شوند و به تبعش نمی‌توانند کاری را پیش ببرند. روزی که حضرت امام(ره) به ایران تشریف آوردند، در اولین سخنرانیشان در بهشت زهرا فرمودند: «من با کمک ملت توی دهن این دولت (بختیار) می‌زنم.» امام(ره) با همه قدرت، عظمت، خلوص، تدین و تدبیرشان به کمک مردم احتیاج داشت. امام(ره) هر وقت هر کاری را خواستند انجام بدهند گفتند باید با کمک مردم باشد. مسئولین که به‌ تنهایی نمی‌توانند کار کنند، اگر می‌توانستند...

تا حالا کاری کرده بودند.

در جنگ تحمیلی هشت ساله چه کسانی در مقابل استکبار جهانی جنگیدند؟ رزمنده‌ها که از مردم بودند. مسئولین که نبودند. الان چه کسانی از مرزهای ایران در برابر هجمه داعش محافظت می‌کنند؟ مدافعان حرم. در دفاع مقدس مردم بودند که در جبهه‌ها از نظر نیروی انسانی و مالی کمک کردند. همه مردم بسیج شدند و سرمایه‌هایشان را در مقابله با دشمن به کار بستند. اگر دولت بخواهد خودش تنهایی کاری کند موفق نخواهد بود. همین‌طور که متأسفانه دولت یازدهم در امور اقتصادی و کارهای مردم موفق نبوده‌ است.

آیا معتقدید دولت یازدهم با مردم ارتباط مستقیم داشت؟

نخیر، اگر ارتباط مستقیم داشت این روزگار مردم نبود. الان تولید و اقتصاد مملکت خوابیده است. بهترین جوانان ما بیکارند. از نگرانی‌های مردم همین بیکاری جوانان و عدم تولید است. هر خانواده‌ای دو سه فرزند بیکار در منزل دارد. راه افتادن تولید اشتغال را هم رونق می‌دهد. ضمن اینکه باید جلوی قاچاق بی‌رویه کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت گرفته تا فرصت برای تولیدکننده داخلی فراهم شود. دولت یازدهم شعارهای قشنگی داد، ولی متأسفانه عملی ندیدیم. اگر عمل بود اقتصاد مملکت راه افتاده بود. الان هم که شعار می‌دهند ما فلان کار را می‌کنیم، باید چهار سال منتظر باشیم ببینیم چه کار می‌خواهند بکنند.

به نظر شما وزرای میلیاردی مشکلات مردم را درک می‌کنند؟

البته مشکلات مردم را می‌دانند، ولی نمی‌توانند لمس کنند که چگونه یک خانواده هفت هشت نفره فقط با یارانه زندگیشان را می‌گذرانند، وگرنه کاری برایش می‌کردند. نیاز به دولتی مثل شهید رجایی داریم که با مردم باشد و بتواند برای مردم کار کند. یک زمانی مدیر عامل سازمان اقتصاد اسلامی بودم. شهید رجایی به من زنگ زد که بلند شو بیا دفتر. به عنوان یک فرد عادی به دفتر ایشان رفتم. از پشت میز بلند شد و جلویم نشست. ایام نوروز بود. ایشان گفت: «در انبارهایمان آرد نداریم. ایام عید هست و جوابگوی شیرینی‌فروشی‌ها برای فروش آرد نیستیم.» گفتم: «شما مجوزش را بدهید.» سازمان اقتصاد اسلامی 15 روزه برای دولت آرد وارد کرد. این نشانه ارتباط مستقیم رئیس‌جمهور یک مملکت با یک فرد عادی از مردم است که به این ترتیب کار دولت راه افتاد. توانستیم 15 الی 20 کانتینر آرد وارد کشور کنیم که خاطرم هست شهید رجایی به ما زنگ زد و گفت بیشتر از این وارد نکنید و همین مقدار برایمان کافی است و اشباع شدیم. ما در مملکت کاره‌ای نبودیم. در سازمان اقتصاد اسلامی صندوق‌های قرض‌الحسنه را اداره می‌کردیم، در ضمن وارداتی مثل لاستیک داشتیم و کمک‌هایی به جبهه‌های جنگ می‌کردیم. این یک نمونه مشارکت مردم و کار مردمی و یاری کردن دولت است. اگر دولت می‌توانست حتماً کاری می‌کرد، ولی با همراهی مردم توانست این مشکل را در آن برهه برطرف کند.

یعنی مزیت ارتباط مستقیم مسئولین با مردم این است که چون مردم اهل شعار نیستند و واقف به مشکلاتشانند راهکارهای عملی به دولت می‌دهند و دولت را یاری می‌رسانند.

اصلاً ارتباط با مردم کار دولت را سهل و آسان می‌کند. مردم کمک مالی و فکری به دولت می‌دهند و خودشان دست به کار می‌شوند و اقتصاد مملکت را راه می‌اندازند. مردم بلدند و خبره هستند. از جوانی‌هایمان گفته می‌شد دولت تاجر خوبی نیست و نمی‌تواند کار تجاری کند، اما متأسفانه داریم می‌بینیم 80 درصد امکانات اقتصادی مملکت دست دولت و 20 درصد دست مردم است. اینها باید اصلاح شود تا کار مملکت راه بیفتد.

با وجود فضای مجازی آیا همچنان ضرورت ارتباط مستقیم مردم و مسئولین احساس می‌شود؟

لازم است مردم با مسئولین ارتباط داشته باشند، در این صورت مشکلات و دغدغه‌های مردم را لمس می‌کنند و می‌شناسند. شهید بهشتی بین مردم بود و با همه فراست و هوشیاریش با مردم ارتباط داشت و با آنها مشورت و کار می‌کرد. نبی گرامی اسلام(ص) می‌فرمودند ابتدا باید مشورت و بعد به اذن خداوند متعال اقدام و عمل کرد. دعو پیغمبرها این است که مردمی و با مردم بودند.

https://shoma-weekly.ir/QQorzq