گفتگوی ویژه

نیازمند یک نهضت کارآفرینی هستیم

متأسفانه امروز بیکاری از اصلی‌ترین مشکلات ماست و به همین دلیل نیازمند یک نهضت کارآفرینی هستیم؛ اگرچه این امر تا حد زیادی در حوزه وظایف و اختیارات دولت است؛ اما مجلس با تصویب بودجه‌ها و نظارت بر قوانین مصوب در این حوزه می‌تواند زمینه ساز انجام این اقدام باشد.
فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است که یکی از اصلی‌ترین مطالبات جامعه زنان از مجلس دهم این است که در جهت رفع مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی کشور حرکت کنند. تصویب قوانین حمایتی در جهت ایجاد اشتغال، کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان زن ،افزایش درآمد خانوارها از مطالبات زنان کشور است. مشروح این گفتگو را در خصوص نیازهای اصلی بانوان و وظیفه مجلس دهم در این برهه از زمان را در ادامه می خوانید:

برای کاهش مشکلات زنان سرپرست خانوار چه باید کرد ؟ آیا باید قوانین حمایتی بیشتری به تصویب برسد یا اجرای مصوبات موجود کفایت می کند ؟

زنان سرپرست خانوار جزء آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که در ابعاد مختلف ، نیازمند حمایت های ویژه قانونی بوده و بر این نگاه نیز سیاستها و رویکردهای اجرایی نیز می بایست متناسب با شرایط ، نیازها و مشکلات آنان وضع و برقرار گردد. به نظر می رسد در این بخش به اندازه کافی قوانین و مقررات حمایتی از این عزیزان وجود دارد اما آنچه که می بایست مورد عنایت لازم قرار گیرد از یکسو اجرای صحیح و کامل این قوانین متناسب با شرایط فعلی جامعه و از سوی دیگر تامین منابع مالی لازم برای گسترش چتر حمایتی برای این قشر می باشد. متاسفانه در سال های اخیر با تهاجم فرهنگی غرب و همچنین فضای نه چندان سالم حاکم بر فضای مجازی با پدیده های ناخوشایندی مواجه هستیم که می تواند ارکان خانواده را (بویژه برای زنان سرپرست خانوار) با چالش و بحران جدی مواجه نماید. از سوی دیگر باید در مسیری حرکت کنیم که توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به جای ارائه خدمات حمایتی صرف در اولویت قرار گیرد . به این ترتیب ،می توانیم ضمن جلوگیری از ورود آنان به چرخه فقر ، استحکام بخشی نهاد خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را تحقق بخشیم.

با توجه به اینکه شما سال ها در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ی مردم تهران حضور داشتید، بفرمایید که به نظر شما مطالبات زنان از مجلس دهم چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مطالبات جامعه زنان از مجلس دهم این است که در جهت رفع مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی کشور حرکت کنند. تصویب قوانین حمایتی در جهت ایجاد اشتغال، کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان زن ،افزایش درآمد خانوارها از مطالبات زنان کشور است.

متأسفانه امروز بیکاری از اصلی‌ترین مشکلات ماست و به همین دلیل نیازمند یک نهضت کارآفرینی هستیم؛ اگرچه این امر تا حد زیادی در حوزه وظایف و اختیارات دولت است؛ اما مجلس با تصویب بودجه‌ها و نظارت بر قوانین مصوب در این حوزه می‌تواند زمینه ساز انجام این اقدام باشد.

ایجاد امنیت خانوادگی و اجتماعی برای زنان خانه‌دار و شاغل که در این خصوص باید خواستار اجرای درست قانون بود و از دستگاه های متولی پاسخ خواست. انتظار جامعه زنان از مجلس دهم بسیار جدی است. جامعه زنان از نمایندگان مجلس انتظار دارد ،قوانینی وضع نمایند که آثار و برکات آنها را در زندگی روزمره خود ببینند و به بهبود شرایط شان منجر شود و اگر قرار است قانونی برای موضوع اشتغال وضع شود، برای همه آحاد جامعه اعم از زنان و مرد باشد. بر این مبنا پیشنهاد می شود گزارشی از عملکرد حوزه زنان و خانواده توسط دو فراکسیون زنان و فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی به مردم ارائه شود.

از سوی دیگر پیگیری و توجه به موضوعات و مشکلات روز جامعه نیز از وجوه اشتراک مطالبات زنان و مردان است. در واقع نمایندگان مجلس به عنوان چشم و گوش مردم باید بر همه دستگاه ها در جهت اجرای قوانین اشراف داشته باشند و در این زمینه از نظرهای کارشناسی جامعه و تجربه‌های اندوخته شده در سال‌های قبل نیز استفاده کنند. جامعه زنان انتظارهای ویژه دیگری هم از مجلس دهم دارد. رفع تبعیض از قوانین جاری و اجرای قوانینی که شاید در ذات خود تبعیض نداشته باشند، وظایفی است که زنان انتظار دارند علاوه بر موضوعات کلی به آن توجه شود. مطالبه جامعه زنان این است که مجلس دهم در راستای اصلاح قوانین، ایجاد فرصت برابر، اعمال نظارت بر اجرای قوانین حرکت کند.

امید است در این دوره مجلس که شاهد افزایش حضور زنان هستیم حل مشکلات حوزه اشتغال زنان، مصوبات حمایتی از زنان سرپرست خانواده ، تامین حقوق قانونی زنان ، بیمه زنان خانه‌دار و امنیت زنان در جامعه در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی مورد توجه و عنایت لازم قرار گیرد.

https://shoma-weekly.ir/DPak33