گفتگوی ویژه

نیازمند‌ همگرایی احزاب جهان اسلامی برای تقویت جبهه مقاومت هستیم

با توجه به اینکه این گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی جزء مهم‌ترین نهاد‌های بسیج‌‌کنند‌ه مرد‌می و انسجام‌بخش حضور آنها برای تقویت مواجهه با رژیم صهیونیستی و تقویت محور مقاومت هستند‌، نیازمند‌ همگرایی و هم‌افزایی این جریان‌ها د‌ر کنار یکد‌یگر هستیم.
انتفاضه سوم؛ یمن؛ تلاشهای مقاومت از سوریه تا عراق و ... نشان از سرنوشتسازبودن این روزها برای جبهه مقاومت دارد. با مهدی صولی قائممقام مرکز بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی در این خصوص به گفتگو نشستهایم:

برداشت عمومی از مقاومت یک موضوع نظامی است. به نظر شما آیا احزاب هم میتوانند در بحث مقاومت نقش ایفا کنند ؟

موضوع مهم مقاومت، ریشه در مبانی فقهی دفاع از سرزمینهای اسلامی در منابع دینی ما دارد. آنچه مسلم است مبانی فقهی دفاع از سرزمینهای اسلامی از ضروریات فقهی و مورد اتفاق فقهای شیعه و سنی است. آیات و روایات متعددی داریم که بر این موضوع تاکید میکند و جالب است که خود این موضوع جنبه تقریبی دارد و یکی از محورهای تقریب مذاهب محسوب میشود. تقریباتمامی فقهای شیعه و سنی بدون استثناء در این زمینه با صراحت دیدگاههای خود را بیان کردند. همزمان با تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی تعداد بسیار زیادی از علما و مراجع اعم از شیعه و سنی واکنش نشان دادند و خواستار شکلگیری مقاومت و جهاد و مبارزه علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی شدند و جریانهای سیاسی و گروههای زیادی با انگیزه مقاومت در مقابل تهاجم به جهان اسلام در کشورهای مختلف اسلامی شکل گرفتند. لذا احزاب و سازمانهایی از گذشته شکل گرفتهاند و کشورهای مختلف هم فعال هستند. امروز آرمان اول بسیاری از احزاب و آنچه که در مرامنامه آنها آمده مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی و مبارزه برای آزادسازی قدس شریف است. مبارزه برای آزادسازی قدس شریف جزء اصول اساسی بسیاری از احزاب سیاسی و سازمانهای سیاسی است.

آیا تا بهحال این احزاب و سازمانها برای تحقق این هدف با یکدیگر تعامل، همگرایی و همافزایی داشتند؟

با اینکه احزاب زیادی با این انگیزه تشکیل شدند، اما متأسفانه علیرغم اهمیت موضوع هیچ اتفاق در خور شأن و متناسب با اهمیت موضوع شکل نگرفته است.

با توجه به اینکه این گروهها و سازمانهای سیاسی جزء مهمترین نهادهای بسیج‌‌کننده مردمی و انسجامبخش حضور آنها برای تقویت مواجهه با رژیم صهیونیستی و تقویت محور مقاومت هستند، نیازمند همگرایی و همافزایی این جریانها در کنار یکدیگر هستیم. یکی از این اَشکال، تلاش برای رسیدن به یک ساختار منسجم بینالمللی و اینکه در قالب یک اتحادیه یا کنفرانس دائمی احزاب حامی مقاومت باشد شکل بگیرد. حزب مؤتلفه اسلامی خواستار عملیکردن این ایده است.

احزاب کشورمان چقدر به این موضوع به صورت فراملیتی نگاه کردند؟

به لحاظ تاریخی تمامی احزابی که به نوعی نگاه دینی بر آنها حاکم بوده و از منظر دینی به تحولات سیاسی نگاه میکردند یا حتی احزابی که دارای تعلقات ملی بودند نسبت به موضوع فلسطین حساسیت داشتند. با شروع نهضت حضرت امام بحث دفاع از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف جزء اصول اولیه مورد مطالبه همه جریانهای اصیل در مبارزه اسلامی بوده است. بعد از پیروزی انقلاب هم تمامی جریانهای سیاسی بدون استثناء نسبت به آرمان دفاع از فلسطین اهتمام داشتند و میشود گفت علیرغم اختلاف سیاسی همه گروهها و جریانهای سیاسی طی سه دهه گذشته این موضوع یعنی موضوع دفاع از فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف و دفاع از مظلوم در برابر استکبار جزو مشترکات همه احزاب بوده است. به طور مشخص زمانی که حزب مؤتلفه اسلامی ابتکار نشستی از احزاب داخل کشور همزمان با تهاجم رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را در جنگ 33 روزه به خرج داد و نشستی برای حمایت از مقاومت برگزار کرد، حتی جریانهایی که در آن زمان به لحاظ سیاسی در نقطه مقابل مؤتلفه قرار داشتند در کنار ما در آن برنامه شرکت کردند و علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفتند و میشود گفت همزبانی مشترکی ارائه دادند و فکر میکنم همچنان هم این موضوع جزء موضوعهای مشترک تمام جریانها و گروههای سیاسی است، علیرغم اختلافاتی که در مسائل داخلی کشور با هم دارند.

اجلاس حمایت احزاب ایران از مقاومت در جنگ 33 روزه یکی از نمادهای همدلی داخلی بود. آیا در ابعاد بین المللی هم تلاشهایی صورت گرفته است؟

تشکیل نشست مقدماتی احزاب اسلامی در تهران جزء ابتکارات حزب مؤتلفه اسلامی بود که با مشارکت مؤثر مهمترین سازمانها و گروههای سیاسی حاضر در خط مقدم مقاومت تشکیل شد. همچنین پیگیری تشکیل کمیسیون بررسی نقش احزاب کشورهای اسلامی جهان در تحقق وحدت امت اسلامی که سال گذشته در تهران برگزار شد از دیگر اقداماتی بود که حزب مؤتلفه دنبال کرده و در نهایت ما به دنبال تلاش برای تأسیس یک اتحادیه منطقهای یا بینالمللی از احزاب حامی مقاومت هستیم. در این خصوص با بسیاری از سازمانها و احزاب بزرگ سیاسی گفتگو و مذاکره انجام دادیم. همچنین با بعضی از نهادها و سازمانهای بینالمللی مذاکره کردیم و زمینهها را بررسی میکنیم. موضوعات مشترک را در حال ارزیابی هستیم و رایزنیهای بسیار فشرده و مداومی را دنبال میکنیم تا بتوانیم با حضور احزاب سایر کشورهای اسلامی به سمت رسیدن به یک ساز و کار جمعی برای حمایت از مقاومت دست پیدا کنیم.

فکر میکنید در حال حاضر حزب مؤتفه اسلامی چقدر توان اجرای این ایده را دارد؟

طی سالهای اخیر همواره تلاش کردیم با حضور فعالمان در اتحادیههای منطقهای و بین‌‌المللی مثل کنفرانس بینالمللی احزاب آسیایی یا تعاملی که با اتحادیه احزاب آفریقایی یا اتحادیه سازمانهای عربی یا دیگر سازمانهای مشابه داریم، موضوع دفاع از مقاومت و دفاع از حقانیت دفاع مشروع در مقابل تجاوزات به سرزمینها و آرمانهای اسلامی را همواره به دغدغه و دستور کار این سازمانها تبدیل کنیم و در واقع تلاش کنیم تا حساسیتهای لازم و همکاریهای جدیتری در این زمینه جلب کنیم. از طرف دیگر در ارتباطات دو جانبه در تمامی ملاقاتها و جلسات دو جانبهای که با دیگر احزاب در سراسر جهان داشتیم، تلاش کردیم یکی از موضوعاتی که به آن میپردازیم این موضوع باشد.

آنچه که امروز اهمیت ویژهای پیدا کرده این است که موضوع مقاومت دارای ریشههایی در آموزههای اسلام اصیل یا به تعبیر امام راحل «اسلام ناب محمدی» است و باید از این اصالت مفهوم مقاومت در اندیشه امام و مقام معظم رهبری دفاع کنیم و سعی کنیم این مفهوم مورد تقلب و سوءاستفاده قرار نگیرد و دقیقا در مسیر اسلامی خود حرکت کند و از طرف دیگر این موضوع را تبدیل به محوری برای کاهش اختلافات در جهان اسلام کنیم و اجازه ندهیم تا مسئله اصلی امت اسلامی که موضوع مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و دفاع از فلسطین است به موضوع ثانوی و فرعی تبدیل شود تا بتوانیم در مقابل امواج تهاجمات صهیونیستی در قالب تکفیری و افراطیگری بایستیم.

https://shoma-weekly.ir/SKfFrI