گفتگوی ویژه

نگران پیچک فتنه گرد دولت هستیم

این جریان حاشیه ای که خودش را به دولت را می چسباند جریان متمایل به فتنه است، و خیلی شبیه جریان انحرافی است که در دولت گذشته خودش رابه رییس جمهور نشان داد. نسبت جریان فتنه با دولت اعتدال،نسبت یک پیچک با یک گیاه یلا نهال نورس است. این پیچک ، پیچک فتنه و فتنه گری است که خودش را به گیاه دولت می چسباند و روز به روز از این گیاه تغذیه می کند و به جایی می رسد که که کل انرژی دولت بایستی صرف تغذیه این پیچک شود. نمی دانم این گیاه پیچک را دیده ای که چطور دور گیاه ها می پیچد؟ وچطور از آنها تغذیه می کند؟ به جایی می رسد که خود آن گیاه خشک می شود اما آن پیچک باقی می ماند.
وزیر علوم برکنار شد و سمت مشاور رییس جمهور را گرفت. صد البته این از حقوق رییس جمهور است که بخواهد از نیروهای مورد نظر خودش بهره بگیرد، حتی از کسانی که مجلس رأی اعتماد خود را از آنان پس گرفته است. ضمنا این هم از حقوق رییس جمهور است که هرکسی را دوست داشت به سمت سرپرستی وزارت علوم بی سرپرست خود بگمارد. حتی کسی را که قبلا به عنوان وزیر معرفی کرده و مجلس او را مورد اعتماد ندانسته است. دلیلش هم مهم نیست که بابت فتنه سال 88 بوده است. ضمن آنکه چه کسی است که فراموش کند آقای سرپرست، همین چندی پیش به دلیل شرایط نا مناسب جسمانی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استعفا کرده است. دکتر صالح اسکندری از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از این آمد و رفت ها در دولت تدبیر و امید می گوید.

***

سمت مشاور رییس جمهو.ر برای فرجی دانا و حضور نجفی در رأس وزارت علوم، هرچند برای مدتی کوتاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای سنجش وپایش رفتار دولت یازدهم،باید تعدادی شاخص ها و پارامقیاس ها را همواره مد نظر قرار داد. یک وقتی هست که این شاخص ها را یک ناظر بیرونی طراحی میکند،و زمانی دیگر این شاخص ها برآوردى از رویکردها و شعارهاى خود دولت است. شما مستحضر هستید که شعار این دولت، شعار اعتدال است و تدبیر وامید، دو مولفه اصلی است که این دولت، خود را به آن ها نام نهاده است. لذا ما اگر بخواهیم دولت رو ارزیابى کنیم همواره باید با این سنجه، آن را مورد پایش قرار بدهیم که آیا رفتار دولت مدبرانه هست؟آیا رفتار دولت منجر به ایجاد امید در جامعه می شود؟ آیا رفتار دولت معتدلانه هست یا نیست؟ استیضاح وزیر علوم،جناب آقای فرجی دانا، هم قابل پیش بینی بود. با توجه به رویکردهایى که طی یک سال گذشته به وزارت علوم حاکم شده بود، و تمایل زاید الوصفى که به اصطلاح به بازگرداندن عناصر فتنه به دانشگاه وجود داشت، این استیضاح منطقی بود. سقوط دو رتبه ای کشور ما در تولید علم واقعا تکان دهنده بود. ما طی 12-10 سال اخیر یک شتاب خوبی داشتیم. در تولید علم شیب صعودی داشتیم، که یکباره دیدیم که در یک سال گذشته سقوط دورتبه ای حاکی از آغاز یک روند رکود علمی بود. استیضاح طبیعی بود و راى نیاوردن آقای فرجی دانا هم همین طور. آگاهان سیاسی از دو هفته ى قبل،فارغ از گمانه زنی هایى که مطرح می شد عمدتا تاکید مى کردند که جناب آقاى فرجى دانا رفتنی ست ودولت به فکر گزینه ى بعدی باشد.

حالا پس از این استیضاح، دولت چه باید بکند؟

به نظر می رسید آقای رییس جمهور از اساس کشی این مستاجر 9 ماهه چندان هم ناراضى نیستند وبه هرحال رییس جمهور به دنبال این بودند که به نحوی از خانواده سیاسى خودشان یک نفر را،یعنی یک فرد معتدل و ابسته به جریان اعتدال و توسعه،فردی متمایل به جریان کارگزاران را در وزارت علوم قرار دهند که جناب آقای نجفى را معرفى کردند. وزارت علوم در ابتدای کار در تقسیم کابینه اى که صورت گرفت، به اصلاح طلبان اعطا شده بود. به نظر بنده،آقای رییس جمهور به نحوى فکر مى کنند که این وزارت خانه ى مهم و حیاتى را به جریان متمایل به خودشان برگردانند. پیشنهادمان این است که جناب آقای رییس جمهور یک چهره ى مرضى الاطراف را برای وزارت علوم معرفى کند. به حمدلله چهره هاى خوب و علمى را مى توانند پیدا کنند که هم مورد قبول دولت و هم مورد قبول سایر جریانات سیاسی و علمى کشور باشد. این چهره ى مرضى الاطراف که رضایت گروه ها و اقطاب سیاسى را در کشور جلب کند طبیعتا آن درخواست مقام معظم رهبری ومطالبات اصلی ایشان از دانشگاه و اهالی دانشگاه را هم برآورده می کند. آن هم اینکه مانع از این شود که سیاست زدگی در فضای عمومی دانشگاه حاکم شود. و این سیاست زدگی مانع از پیشرفت علمی و به اصطلاح فعالیت های علمی شود که تا الان صورت گرفته است.

یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب، که طی دیداری که در شهریور ماه سال گذشته با دولت داشتند مطرح شد این بود که به شرکت های دانش بنیان اهتمام داشته باشند، و زنجیره ی علم وفناوری را تکمیل کنند. اگر دولت واقعا این مطالبات مقام معظم رهبری را سرلوحه ی خودش قرار دهد و با معرفی یک چهره ی مرضی الاطراف که مورد قبول جریانات و گروه های سیاسی مختلف باشد، می تواند مانع از این شود که نگاه سیاسی بر وزارت خانه ای که وزارت خانه ی حساس مهمی است ومتواند سرمنشا تحولات بزرگی باشد،حاکم شود.

به نظر شما می شود به آینده ی وزارت علوم در این دولت امیدوار بود که از اهالی فتنه تخلیه شود؟

اگر واقعا یک تدبیری در رفتار دولت حاکم شود و آقای رییس جمهور بتوانند فارغ از اشاره های بیرونی، فارغ از تحمیل هایی که از بیرون می شود، در روند معرفی وزیر آینده ملاحظات سیاسی را کنار بگذارد، و به قولی نگاه علمی و نگاه خیرخواهانه داشته باشد، بله، می شود امید داشت رکود علمی نداشته باشیم بلکه روز به روز هم شتاب بیشتری بگیریم. اما متاسفانه اگر دولت بخواهد با شیوه ی شرکت سهامی کردن کابینه، به هرکدام از جریانات سیاسی یک سهمی را بدهد و این سهم را، هم سرقفلی و هم ملکیتش را داده باشد، نتیجه اش این میشود که مثلا ما بگوییم وزارت علوم سهم اصلاح طلبان است. این تفکر هیچ نتیجه ای ندارد و برای آقای رییس جمهور هزینه بر است. آقای رییس جمهور استیضاح وزیر علوم را به معنای استیضاح یک وزیر تلقی نکند. این، استیضاح رویکردهای دولت است، استیضاح خود آقای رییس جمهور است. آقای رییس جمهور باید در خصوص بکارگیری جریانات اصلاح طلب در دولت، جریاناتی که در نهایت خیرخواه رییس جمهور نیستند، جریانات حاضر در فتنه ای که برای آقای رییس جمهور هزینه برند، بیش تر فکر کند.

این جریان حاشیه ای که خودش را به دولت را می چسباند جریان متمایل به فتنه است، و خیلی شبیه جریان انحرافی است که در دولت گذشته خودش رابه رییس جمهور نشان داد. نسبت جریان فتنه با دولت اعتدال،نسبت یک پیچک با یک گیاه یلا نهال نورس است. این پیچک ، پیچک فتنه و فتنه گری است که خودش را به گیاه دولت می چسباند و روز به روز از این گیاه تغذیه می کند و به جایی می رسد که که کل انرژی دولت بایستی صرف تغذیه این پیچک شود. نمی دانم این گیاه پیچک را دیده ای که چطور دور گیاه ها می پیچد؟ وچطور از آنها تغذیه می کند؟ به جایی می رسد که خود آن گیاه خشک می شود اما آن پیچک باقی می ماند.

رییس جمهور چطور باید از این پیچک خلاص شود؟

اگر جناب آقای رییس جمهور نسبت دولت خودش را با نسبت فتنه و فتنه گران تعریف نکند، به لحاظ راهبردی و استراتژیک بعید می دانم که این دولت بتواند چشم انداز مثبتی داشته باشد. مثلا در دولت گذشته جریان انحرافی در کنار دولت بود اما نسبت ، اندازه و توانش در اندازه ی پیچکی که کل دولت را محصور کرده باشد نبود .در حد یک آفتی بود که دولت دچار شده بود اما این ،پیچک فتنه و فتنه گری دولت را زمینگیر خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/UwalgN