گفتگوی ویژه

نگرانی آلمان از همراهی ترکیه با ایران و روسیه/باهنر: تعدیل اقتصادی باید از دولت مرحوم هاشمی انجام می‌شد، ما نگذاشتیم/محکومیت حسین دهباشی با شکایت بیت امام/ادعای قاچاق 2 میلیارد دلاری پوشاک/سازمان مالیات اطلاعات کارت به کارت‌های بانکی را در اختیار داردو ...

نگرانی آلمان از همراهی ترکیه با ایران و روسیه
وزیر خارجه آلمان در واکنش به عکس مشترک رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه گفت که این عکس چالش‌برانگیز است. به گزارش فارس، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در اظهار نظری پیرامون عکس مشترک آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پس از نشست تهران به روزنامه بیلد آلمان گفت: «ترکیه در جنگ اوکراین به کی‌یف علیه روسیه کمک می‌کند و به همین دلیل این عکس برای من غیرقابل درک است بویژه از نقطه نظر ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن محسوب می‌شود.

ابراز نگرانی وزیر امور خارجه آلمان نسبت به همراهی ترکیه با اتحاد ایران و روسیه در حالی مطرح شد که وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» نیز روز شنبه در تحلیلی پیرامون سفر رئیس جمهور روسیه به تهران نوشت: ناظران بر این باورند که مسکو به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپاست و شاید از تخصص ایران در مقابله با تحریم‌ها درس بگیرد.

مارک کاتز استاد دانشگاه جورج میسون به این رسانه آلمانی گفت: از آنجایی که روسیه و ایران هر دو تحت تحریم‌های غرب هستند، هر دو علاقه زیادی به همکاری برای خنثی کردن آنها دارند.اما اینکه ایران چقدر می‌تواند کمک کند بحث برانگیز است.

یانیس کلوگ کارشناس آلمانی نیز در این باره به رویترز گفت: ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها، می‌تواند درس‌هایی به مسکو بدهد و روسیه در ازای همکاری با ایران، می‌تواند کالاهای نظامی و به طور محتمل مواد خام یا غلات ارائه کند.


تیم ملی ایران سوژه AFC شد

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا 120 روز مانده به آغاز مسابقات جام جهانی 2022 به بررسی وضعیت شش تیم آسیایی حاضر در این رقابت ها پرداخت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره وضعیت تیم ملی ایران نوشت: تیم ملی ایران بعد از صعود به جام جهانی 2022 قطر تنها یک بازی دوستانه انجام داده و بلاتکلیفی در این تیم مشهود است. تیم ملی ایران در ماه ژوئن گذشته یک بازی دوستانه مقابل الجزایر انجام داد و با نتیجه 2 بر یک شکست خورد، اما با نزدیک شدن جام جهانی آمادگی ایران برای حضور در این مسابقات بیشتر خواهد شد. این تیم در اولین بازی باید مقابل انگلیس قرار بگیرد و چیزی از رقیب کم ندارد. تیم ملی ایران در گروه دوم جام جهانی 2022 با تیم های ملی آمریکا، انگلیس و ولز رقابت خواهد کرد.


باهنر: تعدیل اقتصادی باید از دولت مرحوم هاشمی انجام می‌شد، ما نگذاشتیم

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در گفتگو با ایلنا گفت: «اگر کسی فکر کند در کشور با رأی جمع کردن می‌تواند در مقابل نظام بایستد، اشتباه می‌کند؛ یعنی در کل دنیا نمی‌توانید یک کشور و یا یک حکومت پیدا کنید که بشود با روش دموکراتیک در مقابل نظام حاکم بر آن کشور ایستاد. تمام دنیا یک سری اصول ثابت دارند که قابل‌تغییر نیست. یک موقع طرف، رقیب احزاب است؛ اما یک موقع طرف، رقیب نظام است. رقیب نظام را هیچ کشوری تحمل نمی‌کند و این خیلی طبیعی است؛ همان داستان فتنه سال ۸۸ است. در سال ۸۸ من یک هفته بعد از انتخابات، پیش مهندس موسوی رفتم، گفتم ۱۳ میلیون رأی خوب و درست حسابی گیرتان آمده، این آرا را نگهدار، در مقابل نظام نایست. گفت نه، تقلب شده است. گفتم اگر مجدد انتخابات برگزار کنند و رأی نیاوری چه‌کار می‌کنی، گفت دوباره می‌گویم تخلف شده است. خودش رأی‌‌های خود را خراب کرد و همان‌هایی که به مهندس موسوی رأی داده بودند، به خیابان‌ها آمده و شعار مرگ بر فتنه‌گر سر دادند». باهنر در ادامه گفتگویش به سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی نیز پرداخته و گفته است: «کار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار بسیار سنگین و خطیری بود. این کاری بود که باید انجام می‌شد. هر چه این کار به تأخیر می‌افتاد، سخت‌تر می‌شد. خدا مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را رحمت کند؛ سال ۷۶ می‌گفت می‌خواهم تمام قیمت‌های یارانه‌ای را حذف کنم؛ چون به تورم ۴۹ درصدی خوردیم، آن زمان ما در مجلس بودیم و نگذاشتیم این کار را انجام دهد. شاید هم مقصر ما بودیم که نگذاشتیم و سرعت این کار را گرفتیم، اما این کار باید از همان موقع انجام می‌شد».


محکومیت حسین دهباشی با شکایت بیت امام

حسین دهباشی، کارگردان مستند تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات سال92 با شکایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به‌ ریاست سید حسن خمینی و به جرم اهانت به مرحوم سید احمد خمینی در دادگاه کیفری به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.


ادعای قاچاق 2 میلیارد دلاری پوشاک

اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تشکل های نساجی با ارسال نامه ای به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کردند: «به رغم تلاش های صورت گرفته در رابطه با مبارزه با قاچاق پوشاک و منسوجات از سال 97 تاکنون و به جهت عدم رعایت استمرار در اجرای مرحله ابتدایی طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه که شامل برندهای محرز پوشاک خارجی می شد، هم اکنون شاهد بازگشت سریع قاچاق به سطح عرضه و سرازیر شدن پوشاک استوک (مشابه کالای نو) در بازار هستیم.» این اتحادیه حجم قاچاق پوشاک را 2 میلیارد دلار برآورد کرده است.


سازمان مالیات اطلاعات کارت به کارت‌های بانکی را در اختیار دارد

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه سازمان مالیاتی اطلاعات کارتخوان‌ها، حساب‌های بانکی و کارت به کارت‌های بانکی را در اختیار دارد، اظهار داشت: نظام مالیاتی با هوشمندی، سامانه محوری و داده محوری می‌تواند عدالت مالیاتی را برقرار کند.

وی به تبیین برنامه‌های سازمان برای تحقق درآمد مالیاتی ۴۵۴ هزار میلیاردتومانی برآوردی سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: با اجرای برنامه‌ها و همراهی مردم می‌توان یک رکورد بسیار مهم برای کشور رقم زد.

وی توسعه پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد را از برنامه‌های آتی سازمان دانست که باعث مقابله با سوداگری و افزایش نقش تنظیم‌گری مالیات در اقتصاد کشور می‌شود.


ایران دهمین فولادساز جهان

انجمن جهانی تولید فولاد، کل تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی را ۱۳.۶ میلیون تن اعلام کرد و از حفظ جایگاه دهمی ایران در میان بزرگ ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا طی این دوره خبر داد.

توافق روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم را 6 درصد کاهش داد

پس از این که روسیه و اوکراین به توافق رسیدند صادرات غلات را از طریق دریای سیاه ادامه دهند، قیمت گندم در بازارهای جهانی 47 دلار معادل 5.86 درصد کاهش یافت و به هر بوشل 759 دلار رسید. کشورهای اوکراین و روسیه بیش از 30 درصد غلات دنیا را تامین می‌کنند.

اندیشکده آمریکایی: دولت بایدن باید از تلاش برای انزوای ایران دست بردارد!

اندیشکده آمریکایی «ریسپانسیبل استیتکرافت» در تحلیلی نوشت که خواه توافق هسته‌ای حاصل شود و خواه حاصل نشود، واشنگتن باید در سیاست استاندارد خود مبنی بر منزوی کردن ایران تجدیدنظر کند. طبق این گزارش، دولت بایدن همچون دولت‌های پیشین ایالات‌متحده که از دهه 1980 تاکنون، انزوای ایران را به‌عنوان راهبرد غالب خود قرار داده‌اند، به دنبال انزوای ایران بوده است.

این گزارش ادامه می‌دهد،‌گرچه تلاش‌هایی برای عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است اما ریاض وارد تعامل دیپلماتیک با ایران شده است.

مقامات آمریکایی اخیراً در جلسات خصوصی با همتایان شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده‌اند که در صورت عدم احیای برجام، از همه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس ازجمله عمان، قطر و امارات انتظار دارد که به کمپین علیه ایران بپیوندند اما هیچ‌یک از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به دنبال تنش با ایران نیستند.

در بخش پایانی گزارش آمده است، علی‌رغم آن‌که بایدن به احیای توافق هسته‌ای ایران تمایل دارد اما سیاست‌های وی در غرب آسیا مشابه سیاست‌های رؤسای جمهور پیشین آمریکا است.

با یا بدون برجام، ایالات‌متحده باید به منطقه اجازه دهد تا تمام راه‌های دیپلماتیک را برای گسترش همکاری و یکپارچگی با ایران سپری کنند و این در بلندمدت به نفع ثبات و امنیت آمریکا، خلیج‌فارس و فراتر از آن است.


ارز دو نرخی موجب فساد می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران چند نرخی بودن ارز را موجب فساد دانست که در هیچ کجای دنیا نیز مرسوم نیست و عنوان کرد: بانک مرکزی ارز آزاد را غیرواقعی می‌داند و رقم واقعی ارز را همان ارز نیمایی عنوان می‌کند. در ساختار هر حکومتی، بانک مرکزی، سیاستگذار حوزه ارزی است که با تمامی این اوصاف پیگیر اصلاح موضوع ارز هستیم.


عراق: ملاقات علنی وزرای خارجه ایران و عربستان برگزار می‌شود

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق تأکید کرد که نشست آینده ایران و عربستان در بغداد و به‌صورت علنی برگزار می‌شود.

وی افزود: «تاکنون پنج دیدار در سطح امنیتی برگزار شده و اکنون ولیعهد سعودی از عراق خواست تا دیداری بین وزیر امور خارجه عربستان با همتای ایرانی‌اش برگزار کنیم.

به‌زودی زمان این نشست را اعلام می‌کنیم».


طالبان مشتری نفت ایران شد

وزارت دارایی دولت موقت طالبان از امضای قرارداد خرید 350 هزار تن نفت از ایران خبر داد. وزارت دارایی طالبان همچنین افزود که پیش از این هیئتی از شرکت دولتی نفت و گاز، وزارت خارجه، تجارت، بانک مرکزی و اداره استاندارد برای خرید نفت به ایران سفر کردند.

دستور کار سیاسی و اقتصادی در پشت پرده پررنگ کردن تقلب کنکور

«احمد نادری» عضو هیئت‌رئیسه مجلس درباره تخلفات کنکور گفت: «شاید هیچ‌کس به اندازه من و تعداد محدود دیگری، از تخلفات سازمان سنجش در این چند سال مطلع نباشد. روش‌های تقلب کنکور ۱۴۰۱، سال گذشته هم وجود داشت.

وی معتقد است: پشت پررنگ کردن تقلب کنکور امسال، یک دستور کار سیاسی و اقتصادی از سوی گروهی خاص است؛ سیاسی از این نظر که بحث ضربه زدن به دولت رئیسی در میان است و اقتصادی از آن نظر که مافیای کنکور می‌خواهد خود را به مافیای آموزش‌وپرورش و مافیای معدل، سوق و تسری دهد».



اخبار روزانه:
*
آیت الله حسینی خراسانی: پوتین یکی از مدعیان ابر قدرتی جهان با رفتار و منش خود مثل دیگر سران دنیا مقابل رهبری جمهوری اسلامی ایران که سرشار از تقواست، همچون کودکی دبستانی در برابر استادی مجرب و کار کشته، ادب، تواضع و فروتنی خاصی نشان داد که افتخاری برای ایران اسلامی است.
* کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه در خصوص وضعیت حباب سکه گفت: همان طور که در روز‌های گذشته پیش بینی کرده بودیم، با نزدیک شدن به ماه محرم و کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه، حباب سکه در حال کاهش است؛ بنابراین امروز حباب سکه در محدوده یک میلیون و
۵۲۰ هزار تومان بود و با توجه به افزایش قیمت ۴۴ دلاری هر اونس طلا در بازار جهانی، تغییرات قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با توجه به کاهش حباب، کم بوده است.
* ایرنا نوشت: طی سال‌های اخیر، قیمت برنج ایرانی در پی ممنوعیت واردات در فصل برداشت افزایش می‌یافت که دولت سیزدهم با آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت محصول، موجب روند کاهشی قیمت‌ها شد، به طوری که اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک شمال به
۸۵ هزار تومان رسیده است.
* رئیس جریان آزاد ملی لبنان در اظهارتی خواستار واردات سوخت از ایران شد. به گزارش فارس، جبران باسیل با اشاره به عملی نشدن قول و قرارهای طرف امریکایی درباره تأمین برق لبنان و مانع تراشی امریکا بر سر راه رسیدن برق و گاز به لبنان، گفت: من نزد سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و همچنین وزیر انرژی لبنان می‌‌روم و از آن‌ها درخواست می‌‌کنم که سوخت ایرانی وارد کنیم، در این صورت از فردا 10 ساعت در روز برق خواهیم داشت
.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، سال گذشته، در سخنرانی پس از قطعی مکرر برق در این کشور و عدم توافق سیاستمداران لبنانی برای تأمین سوخت اعلام کرد که با طرف ایرانی بر سر واردات سوخت به توافق رسیده است؛ بلافاصله پس از این سخنرانی رئیس‌ جمهور لبنان از قول سفیر امریکا در بیروت برای انتقال برق از اردن به لبنان خبر داد، وعده‌ای که تا کنون عملی نشده است.

* هفته نامه اکونومیست در پرونده ای با تیتر «دموکرات ها بیدار شوید!» می گوید جو بایدن که به عنوان نماینده دموکرات ها رئیس جمهور آمریکا شده حتی بین اعضای حزب خود نیز غیر محبوب ترین رئیس جمهور ایالات متحده از دهه ۵۰ میلادی است. این نشریه می گوید ۶۷ درصد مردم آمریکا معتقدند که اقتصاد آمریکا شرایط ضعیفی پیدا کرده است، ۷۸ درصد معتقدند که آمریکا در مسیر اشتباهی قرار دارد و ۶۴ درصد معتقدند دموکرات ها باید نامزد دیگری برای انتخابات سال ۲۰۲۴ انتخاب کنند.
* دادگاه فدرال ایالات متحده آمریکا استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ را
پس از امتناع از همکاری با کمیته‌ای که درباره حمله به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می‌کرد، محکوم کرد و مجرم شناخت.او که مشاور محافظه‌کار اما بسیار تاثیرگذار رئیس جمهور سابق جمهوری ‌خواه بود تا روزهای قبل از حمله6 ژانویه ۲۰۲۱ با ترامپ به تبادل نظر ادامه می‌داد. کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا از او خواسته بود که شهادت دهد و اسنادی را در این زمینه ارائه کند اما او این درخواست را رد کرد.


https://shoma-weekly.ir/DyT8My