گفتگوی ویژه

نقش موتلفه در زمینه سازی بازگشت امام به ایران

از میان تمامی گروه ها و احزابی که در جریان شکل گیری انقلاب حضور داشتند باید گفت جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه اسلامی بیشترین ارتباط را با امام برقرار می کردند و در جریان ستاد استقبال از امام (ره ) بخش اصلی سازماندهی تدارکات مراسم و تبلیغات و امنیت مردمی با برنامه‌ریزی سران موتلفه اسلامی انجام شد.
30 دی‌ماه 57 خبر بازگشت امام خمینی(ره) به ایران در بین مردم پخش شدو بنیانگذار کبیر انقلاب در پیام 4 محوری خطاب به ملت ایران فرمودند "اینجانب ان‌شاءاللّه‌ تعالی بزودی به شما می‌پیوندم تا در خدمت شما باشم و با همت شجاعانه شما به رفع مشکلات کوشا بوده و با هم‌صدا و هم‌قدم شدن همه اقشار ملت بر فسادها غلبه کنیم."

انتشار این خبر مردم کشور را بیش از پیش امیدوار به انقلابی کرد که در آستانه پیروزی قرار داشت . برای این کار قدم اول تشکیل کمیته استقبال از امام(ره) بود که به پیشنهاد شهید مطهری صورت ‌گرفت. کمیته استقبال از نمایندگان اقشار مختلف مردم تهران تشکیل شد تا مراسم استقبال را هرچه باشکوه‏تر برگزار کند و در این ستاد قریب 60 هزار نفر مسئولیت حفاظت از جان امام و انتظامات مراسم را در شرایطی برعهده گرفتندو نقش احزاب نیز در این جریان بسیار پررنگ بود یاران حزب موتلفه اسلامی در کمیته استقبال ازامام و سازماندهی انتظامات 60 هزارنفره برای ورود امام به ایران و اداره مراسم بهشت زهرا(س) و اقامتگاه امام نقش اساسی داشته‌اند.در ادامه گفتگوی خبرنگار شما با جواد مقصودی عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی و یکی از اعضای کمیته استقبال از امام را می خوانید.

به عنوان سوال اول حزب موتلفه اسلامی از چه زمانی در جریان شکل گیری انقلاب قرار گرفت ؟

سال 41 که نهضت امام خمینی (ره ) آغاز شد، عناصر موثر موتلفه اسلامی در خدمت امام و روحانیت مبارز در صحنه‌های جهاد و فعالیت‌ها حضور فعال داشتند.در سالهای 44 با دستگیری رهبران این حزب ، فعالیت های کاملا مخفی برای حفظ جریان مبارزه توسط شهید باهنر، شهید رجایی، شهید محمد صادق اسلامی مدیریت شدو تا زمان پیروزی انقلاب این فعالیت ها ادامه داشت.

کمیته استقبال از امام خمینی(ره) چگونه تشکیل شد؟

پس از گذشت چند سالی که امام در تبعید به سر می بردند ، زمانی که وارد پاریس شدند اعلام کردند که قصد بازگشت به ایران را دارند چراکه فضای کشور برای بازگشت امام به خوبی فراهم بود و مردم یکدل و یکصدا خواهان حضور رهبر انقلاب بودند و هر روز با راهپیمایی و سر دادن شعار های مختلف به سرکوب حکومت شاه می پرداختند و برای پیروزی انقلاب جانفشانی می کردند و وجود چنین شرایطی باعث شد که عده ای از جمله شهید بهشتی و شهید مطهری به فکر تشکیل کمیته ای به نام استقبال از امام بیافتند.

بعد از اینکه تصمیم به تشکیل این کمیته گرفته شد چه گروه ها و افرادی در راس کار حضور داشتند ؟

بعد از فرار شاه در تارخ 26 دی ماه سال 1357 همگی یقین پیدا کردند که امام (ره ) به کشور بازمی گردند و تصمیم گیری برای استقرار ایشان آغاز شد و افرادی چون شهید عراقی، لاجوردی، اسلامی، باهنر، مرحوم عسگراولادی، شهید بهشتی وشهید مطهری در مدرسه رفاه تشکیل جلسه دادیم تا برای استقبال از امام برنامه ریزی هایی صورت گیرد که در این جلسه شهید مطهری به عنوان رییس ستاد استقبال از امام مشخص شد و تصمیم بر این شد که همان مدرسه رفاه پایگاه ستاد استقبال از امام باشد و چندین روز قبل از ورود امام به کشور یعنی 12 بهمن این مدرسه برای حضورایشان آماده سازی شد .

چقدر از این کار در اختیار حزب موتلفه قرار داشت؟

از میان تمامی گروه ها و احزابی که در جریان شکل گیری انقلاب حضور داشتند باید گفت جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه اسلامی بیشترین ارتباط را با امام برقرار می کردند و در جریان ستاد استقبال از امام (ره ) بخش اصلی سازماندهی تدارکات مراسم و تبلیغات و امنیت مردمی با برنامه‌ریزی سران موتلفه اسلامی انجام شد.

با توجه به اینکه در روز بازگشت امام پیش بینی میشد که جمعیت عظیمی حضور پیدا می کنند ، چطور برای این حضور مردمی برنامه ریزی صورت گرفت و این جمعیت چطورسازماندهی شد؟

گروه های کاری برای کمیته انتخاب شدند که شامل گروه‌های تبلیغات، انتظامات، تدارکات مالی، ‌برنامه ریزی و تشریفات، برنامه ریزی داخلی و پذیرایی، روابط عمومی، اطلاعات، درب ورودی و دو واحد به صورت واحد شهرستان‌ها و واحد خبرنگاران داخلی و خارجی ترسیم و طراحی شد واین گروه ها برای تسهیل در اقدامات خود، گروه‌های کاری را تشکیل دادند.

آیا در این بین احزاب و گروه هایی بودند که همکاری نکنند و یا حتی اختلالی را هم در عملکرد دیگر احزاب به وجود بیاورند ؟

بله ؛ گروه های منافق ، سلطنت طلب ها و وابستگان به نظام شاهنشاهی ، جریان های ملی گرا و چپ که جایگاهی در میان مردم نداشتند دست به مخالفت و یا حتی خرابکاری هایی می زدند اما قدرت انقلاب اسلامی به گونه ای بود که با ایجاد همدلی رعب و وحشتی را در دل این گروه ها به وجود آورده بود و اجازه هیچ گونه اقدامی متعارض با انقلاب را به این دسته و گروه ها نمی داد .

این ماجرا چطور به سرانجام رسید ؟

در واقع رهبری مردمی و با صلابت امام خمینی در شکل گیری انقلاب و جذب مردم به گونه ای بود که وفاداری ، صفا و یکدلی را در سراسر کشور به وجود آورده بود و این دعای امام امت بود که پشتوانه ی انقلابی مردمی شده بود و قطعا برگزاری این مراسم و تشکیل ستاد استقبال از امام از الطاف خداوندی دور نماند و به بهترین شکل برگزار شد به طوریکه در تاریخ ثبت شده و هر ساله از آن به نیکی یاد می شود .

https://shoma-weekly.ir/HvCQOB