گفتگوی ویژه

نقش حزب موتلفه اسلامی به عنوان یک حزب پیش رو در معادلات منطقه ای

حزب موتلفه اسلامی به عنوان یک حزب پیش رو و موثر در معادلات منطقه ای می تواند تاثیر قابل توجهی را بر نحوه همکاری های دوجانبه و چندجانبه احزاب بزرگ کشورهای خاورمیانه و آسیا داشته باشد
سمیه عظیمی- اشاره: آی کپ یا همان انجمن احزاب سیاسی از کشورهای آسیا و قاره اقیانوسیه، در ماه سپتامبر سال 2000 در مانیل فیلیپین راه اندازی شد.
ترویج مبادلات و همکاری بین احزاب سیاسی از کشورهای مختلف در منطقه و با ایدئولوژی های مختلف، افزایش درک متقابل و اعتماد در میان کشورهای آسیایی، ترویج همکاری های منطقه ای آسیا از طریق نقش منحصر به فرد و کانال احزاب سیاسی؛ و ایجاد یک محیط برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه از جمله اهداف این کنفرانس است.
کمیته دائمی  ICAPP   متشکل از نمایندگانی از کشورهای استرالیا، آذربایجان، بحرین، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، کره جنوبی، مالزی، نپال، پاکستان، فیلیپین، روسیه، ترکیه، و ویتنام هستند.
حزب موتلفه اسلامی در طول سالهای گذشته به عنوان نماینده ایران در همایش ها و مجامع عمومی آی پک شرکت داشته است.
چندی پیش این کنفرانس در مالزی برگزار شد و مهدی صولی قائم مقام مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در این کنفرانس شرکت کرد.
در این اجلاس مهدی صولی به عنوان معاون امور خاورمیانه شورای جوانان احزاب آسیایی (که با پیشنهاد حزب موتلفه اسلامی تشکیل شده بود) انتخاب شد.
با وی درباره دستاوردهای سفر مالزی، اهداف و ماموریت های شورای جوانان احزاب آسیا گفتگو کردیم.

 
* در ابتدا لطفا آی کپ را معرفی کنید.
آی کپ در فاصله کوتاهی پس از تاسیس در حال تبدیل شدن به یک سازمان بزرگ بین المللی است.
در این سازمان ارتباطات از مرزهای همکاری های منطقه ای در حوزه آسیا فراتر رفته و گسترش یافته است و امروز همکاری های زیاد بین المللی میان آی کپ و سایر سازمان های منطقه ای همانند سازمان
احزاب آمریکای لاتین و اتحادیه احزاب آفریقایی در حال شکل گیری است.
در اینجا لازم است که مقدمه ای درباره تاسیس و تشکیل شورای جوانان احزاب آسیایی در آی کپ ذکر کنم.
در نشست سال گذشته کمیته اجرایی که در چین به میزبانی حزب کمونیست این کشور برگزار شد هیئت ایرانی یعنی حزب موتلفه اسلامی به عنوان نماینده احزاب ایران که همزمان عضو کمیته اجرایی نیز هست پیشنهادی مبنی بر لزوم تاسیس سازمان جوانان احزاب آسیایی را ارائه داد.
پیشنهادی که با استقبال سایر اعضا روبرو شد و به تصویب رسید.
در نشست بعدی که در باکو برگزار شد مجددا اعضا بر ضرورت اجرایی شدن پیشنهاد مصوب تاکید کرده و پیرو آن اولین اجلاس مقدماتی و تاسیسی شورای جوانان احزاب آسیا به میزبانی حزب آمنو در مالزی برگزار شد.
این نشست که با حضور نمایندگان احزاب کشورهای آسیایی تشکیل شد حاضرین جلسه موافقت خود را برای تاسیس شورای جوانان احزاب آسیایی اعلام کردند.
پس از تصویب کلیات تاسیس این سازمان مباحث کارشناسی درباره سازمان، ضوابط، آیین نامه و شرح وظایف آن مطرح و توسط اعضا بررسی شد.
در ادامه نشست نیز مباحثی در خصوص ارکان این شورا مطرح و به بحث گذاشته شد.
با توجه به آمادگی حزب "آمنو"ی مالزی، نماینده این حزب به عنوان رئیس شورا انتخاب و نماینده ایران که نماینده حزب موتلفه است نیز به عنوان معاون رئیس در امور خاورمیانه انتخاب شد.
 
* حضور نماینده حزب موتلفه اسلامی در این شورا چه تاثیری در تحولات منطقه ای و بین المللی خواهد داشت؟
نکته قابل توجه در احراز این سمت از سوی نماینده ایران در این شورا این است که این مسئولیت می تواند مقدمه ای برای توسعه و گسترش روابط حزب موتلفه با سایر احزاب در خاورمیانه در چارچوب همکاری های بین المللی باشد.
حزب موتلفه اسلامی به عنوان یک حزب پیش رو و موثر در معادلات منطقه ای می تواند تاثیر قابل توجهی را بر نحوه همکاری های دوجانبه و چندجانبه احزاب بزرگ کشورهای خاورمیانه و آسیا داشته باشد.
 
* مطمئنا تاسیس این شورا دارای چشم اندازی روشن و اهدافی بلند مدت است؛ گزیده ای از این اهداف را عنوان بفرمایید.
تاسیس شورا دارای اهداف و چشم انداز های متفاوت و مشخصی است که از جمله آن می توان به تلاش برای فراهم نمودن زمینه های تقویت حضور رهبران جوان احزاب آسیایی برای به دست آوردن تجربه های مدیریتی بالاتر اشاره کرد.
از دیگر اهداف تشکیل و تاسیس چنین شورایی تلاش برای گسترش سطح حضور و مشارکت جوانان عضو احزاب مختلف و رهبران جوان آسیایی در تصمیم گیری های بین المللی است.
ایجاد زمینه هم اندیشی و همفکری برای ترویج ارزش های عمومی حاصل از تحزب در بین احزاب کشورهای آسیایی و تلاش برای فراهم کردن شرایط هم اندیشی درباره دستیابی به الگوهای جدیدی از مفهوم توسعه و پیشرفت بر اساس مفاهیم بنیادین عدالت، مبارزه با خشونت و تروریسم و نژاد پرستی نیز از جمله اهداف متعالی تاسیس این شورا است.
از طرف دیگر این شورا تلاش می کند تا به نمایندگی از اعضا با اتخاذ مواضع مشترک از منافع مشترک مردم آسیا حمایت کند.
یکی دیگر از وجوه شاخص این شورا این است که تلاش دارد تا در مقابل تهاجم به ارزش های اسلامی کشورهای عضو واکنش نشان دهد.
در همین راستا نماینده ایران در متن سخنرانی خود به عنوان اولین گام عملی موثر که بیانگر حسن نیت اعضا برای همکاری مشترک باشد پیشنهاد کرد که این سازمان در قبال هتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام که بسیاری از مردم مسلمان و پیروان ادیان آسمانی قاره آسیا را متاثر کرده موضع گیری صریحی داشته باشد.
 
* ماموریت شورا، رئیس و معاون آن چیست؟ پیگیری اهداف شورا تنها در سطوح منطقه ای است یا برنامه ای برای ارتباط با احزاب سایر مناطق دنیا نیز وجود دارد؟
نخستین گام این شورا سازمان دهی مناسب، ایجاد و شکل دادن به ساختار نظام مند، تنظیم اسناد و توسعه حضور احزاب هر منطقه در فعالیت های عمومی آی کپ خواهد بود.
در واقع ایجاد هماهنگی و همگرایی و دعوت به همکاری مشترک میان احزاب حاضر و کشورهایی که تمایل دارند در این سازمان حضور داشته باشند مهمترین ماموریت شورای جوانان احزاب آسیایی است.
 
* زمینه همکاری های منطقه ای و بین المللی را تا چه حد می بینید؟
در ابتدای فعالیت، همکاری گسترده ای با احزاب آمریکایی و آفریقایی در دستور کار قرار گرفته است؛ نمایندگان این سازمان ها در اجلاس آسیا حضور داشتند و متقابلا نیز نمایندگان آی کپ در جلسات عمومی این سازمان ها شرکت کرده و خواهند کرد.
همچنین قرار است که آی کپ در سازمان ملل نیز حضور فعال داشته باشد لذا مراحل پایانی  پذیرش آی کپ به عنوان عضو ناظر سازمان ملل نیز در دست اجرا است.
 
 
* به نظر شما مهمترین دلیل گسترش همکاری میان احزاب آسیایی چیست؟ به عبارت بهتر آیا بستر لازم برای توسعه زمینه های همکاری وجود دارد؟
احزاب آسیایی به دلیل خاستگاه منطقه ای مشترک دارای اشتراکات فرهنگی و همچنین دشمنان مشترک خارج از مرزهای آسیا هستند.
وجوه فرهنگی مشترک، زمینه های همکاری گسترده در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی باعث می شود تا احزاب آسیایی تلاش کنند تا همکاری های گسترده و وسیعی در این حوزه ها با یکدیگر داشته باشند.
طی سال های آینده آسیا به بزرگترین مرکز اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد، این منطقه دارای بیشترین جمعیت کل دنیا است و لذا لازم است که از هم اکنون اقداماتی صورت گیرد که احزاب آسیایی به الگوی مستقل و بومی خود برای توسعه زمینه های اقتصادی و افزایش اقتدار فرهنگی و اجتماعی دست یابند.
 
گفتنی است؛ شورای جوانان بعد از کمیته اجرایی مهمترین رکن سازمان احزاب آسیایی است که مجمع عمومی آن نوامبر آینده در باکوی آذربایجان تشکیل جلسه خواهد داد و حزب موتلفه اسلامی برای این نشست برنامه های مشخص و کاربردی ارائه خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/xTlWzL