گفتگوی ویژه

نقشه راهی برای اهالی خانه ملت

اسلامی با اشاره به کلیدواژه انقلابی ماندن از منظر رهبر انقلاب آن را شرط لازم برای مجلس دانست و گفت: رهبر انقلاب با اشاره به تعبیر سوره هود فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ، مقاومت و همراهی افرادی که همراه پیامبر(ص) هستند بسیار مهم است، اگر ملت و مسئولین همراهی با ولایت داشته باشند مسلماً پیروز می‌شوند.
دکتر علیرضا اسلامی؛ تحلیلگر سیاسی در خصوص فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب به معنای دگرگونی در فرهنگ اسلام و قرآن است، بحث رهبر انقلاب با مجلس پس از تعطیلی دیدارها بحث مهم و شامل پنج دسته است، یکی آنکه مجلس با شعارهای انقلابی رأی مردم را به خود جلب کرد البته مشروط بر اینکه این مجلس انقلابی بماند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب معتقدند انقلاب دردسر نیست، یادآور شد: انقلاب رفع دردسر است و اگر به ملزومات و دستورالعملهای انقلاب توجه شود رفع دردسر میشود چنانچه با همت امام راحل و یاران و مردم سبب رفع مشکلات دوران پهلوی شد، نمونه دیگر در دوران دفاع مقدس با عمل انقلابی، موفقیت حاصل شد، نکته سوم مورد نظر رهبری شعار و آرمانهای انقلاب بهعنوان یک نسخه شفابخش است.

اسلامی با اشاره به کلیدواژه انقلابی ماندن از منظر رهبر انقلاب آن را شرط لازم برای مجلس دانست و خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب با اشاره به تعبیر سوره هود فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ، مقاومت و همراهی افرادی که همراه پیامبر(ص) هستند بسیار مهم است، اگر ملت و مسئولین همراهی با ولایت داشته باشند مسلماً پیروز میشوند.

انقلابی های پشیمان

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به شکست سنگین صهیونیستها در لبنان از نیروهای مقاومت آن را نمونهای از مصادیق آیه فَاستَقِم کَما أُمِرتَ خواند و ادامه داد: در انقلاب اسلامی نیز عدهای از دانشجویان خط امام بعدها از حرکت در مسیر ولایت پشیمان شدند و از انقلابی گری اظهار ندامت کردند. این جریان در دوره حضرت موسی نیز وجود داشت که مردم رفاهطلب به آن حضرت برای حرکت در مسیر خدا خرده گرفتند درحالیکه اگر مردم آرمانی را داشته باشند باید در این مسیر استقامت کنند تا به هدف خود برسند.

وی گفت: رهبر انقلاب تقریباً 21 موضوع را در حوزه انقلابی بودن فرمودند که دستورالعمل مفصلی برای مجلس است، ساده زیستی، امانتداری نسبت به رأی مردم و امانتی که مردم به نمایندگان سپردهاند، مسئولیتپذیری در قبال قانونگذاری، مردمی بودن و در میان مردم بودن و حرکت در مسیر مردم و اقناع آنها از جمله این موارد است که نماینده را به عنوان یک رسانه و وکیل مردم برمیشمرد و به صورت چهره به چهره با مردم در ارتباط است.

نماینده ملت نباید درگیر عوامزدگی شود

اسلامی پرهیز از حاشیه پردازی و پرداختن به مسائل اصلی کشور را از دیگر موضوعات مورد توجه رهبری در حوزه انقلاب دانست و ادامه داد: اجتناب از تبعیض و فساد موضوعی است که رهبر انقلاب به آن تأکید کردند، در نظر گرفتن مجموعه کشور در تصمیمگیری مانع از فاسد میشود، همچنین همکاری با مسئولان و مدیران کشور و همصدایی با یکدیگر موجب پیشرفت کارها میشود و نماینده ملت نباید درگیر عوامزدگی شود و نسبت به توضیح مسائل اقدام نماید. عمل و پایبندی در چارچوب قانون اساسی در مجلس، عدم تجویز نسخههای غیرمنطقی توسط مجلس که موجب شماتت دشمنان میشود نیز موردتوجه ایشان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر ورود بلندمدت به قانون اساسی در فرمایشات رهبری است که با دوراندیشی باید آن را در نظر گرفت برخی از قوانین ما متعلق به عصر مشروطه است و میتوان بعد از گذشت یک قرن در حقوق مدنی به آنها استناد کرد، رهبری فرمودند قانونگذاری باید در مسیر سیاستهای ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت باشد و تعارض نداشته باشد، رسیدگی به طرحها و لوایح مؤثر، رسیدگی به کسری و اصلاح ساختار بودجه، کارشناسی در مجلس و تقویت مرکز پژوهشهای خانه ملت برای نظریهپردازی مجلس حول موضوعات گوناگون فرای دولت نیز از دیگر مواردی است که رهبری به نمایندگان گوشزد نمودند.

تبیین قوانین

اسلامی در ادامه سایر مطالبات رهبری از مجلس را بررسی کرد و افزود: برنامه هفتم توسعه باید در این مجلس برای پنج سال آینده تصویب شود و باید تمام شرایط جهان برای این مهم در نظر گرفته شود، موضوع مهم دیگر از منظر رهبری تبیین قوانین است، قانون بهدرستی تصویب میشود اما برای مردم تبیین نمیشود، دیوان محاسبات و اقدامات آن موضوع دیگری است. این دیوان بازوی نظارتی مجلس برای کنترل مخارج کشور است اگر دیوان محاسبات بهروز شود، مجلس میتواند بهروز تصمیمگیری نماید. این تحلیلگر سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: عدم دخالت مدیران در تصمیمگیریها و تغییرات کشوری است البته این نافی اصل مشورت نیست، موضوع دیگر آبروی افراد است که رهبری نسبت به آن تأکید ویژه داشتند که باید آبروی اشخاص در نظر گرفته شود و آخرین موضوع که از همه مهمتر است معنویت و توجه به درگاه خداوند برای پیروزی بر دشمنان است که در تعالیم قرآنی وجود دارد و امیدواریم به اذن خدا اسلام و انقلاب پیروز و الگویی برای آزادگان جهان شود.

https://shoma-weekly.ir/AmIl6D