گفتگوی ویژه

نفوذی ها خواهان تضعیف مدافعان حرم هستند/ مجلس عصاره فضائل ملت باشد نه شیفته غرب

امروز در جامعه نماد غرب‌گرایی و اروپاگرایی را زیاد می‌بینیم، ولی نمایندگان مجلس عصاره ملت هستند و باید به شهید مدرس اقتدا کنند. کسی که در برابر زورگویان و قدرتمندان سر خم نکرد و شجاعانه ایستاد. حرفمان این است که این اتفاق نباید در مجلس بیفتد. هیچ جای توجیهی هم ندارد.
در حاشیه مراسم تحلیف دوره دوازدهم ریاست جمهوری، انتشار عکسی از سلفی گرفتن شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی موجی از خودباختگی، زیر پا گذاشتن عزت ملی و نادیده گرفتن حقوق ملت در برجام و تحریم‌های اخیر اتخاذشده را رقم زد. خویش‌اندازی که موجب افتادن وجهه بخشی از نمایندگان مردم در نظر افکار عمومی شد. در این میان مواضع طلبکارانه و مدافعه‌جویانه از این حرکت ناپسند و به دور از جایگاه نمایندگی ملت ایران جای بحث و تعجب دارد. در این باره گفت‌وگوی خبرنگار هفته‌نامه شما با حجت‌الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیش روی شماست.

نظرتان را در باره پایمال شدن عزت ملی توسط تعدادی از نمایندگان خانه ملت بفرمایید.

حرکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هر انگیزه‌ای که صورت گرفته باشد سخیف و دون شأن نمایندگی ملت است. گویا این آقایان تا به حال هیچ خارجی و هیئت خارجی ندیده‌اند که این‌جور با ولع و اشتیاق و بعضاً با اداهای سبک و بچگانه با یک خانم اروپایی عکس گرفتند. این رفتار فارغ از تعصبات جناحی حرکت زشتی بود و توجیه‌پذیر هم نیست. البته یکی از آقایان نماینده عذرخواهی کرد.

فرج‌الله رجبی، نماینده شیراز.

بقیه هم شهامت داشته باشند و بیایند عذرخواهی کنند و توجیه نکنند. اشتباه را با اشتباهات دیگری پوشش نمی‌دهند. این کار زشت و سخیف بود و حالا یا جوزده شده بودند یا هر انگیزه دیگری، دیگر توجیهش نکنند و بپذیرند که اشتباه کرده‌اند.

نظرتان در باره دفاع یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب که سلفی گرفتن نمایندگان را به دلیل موضع معقول فدریکا موگرینی در حمایت از برجام دانست، چیست؟

در مراودات بین‌المللی یک‌سری اصول دیپلماتیکی وجود دارد که باید رعایت شوند. ما چه خیری از این اروپایی‌ها دیده‌ایم که این‌گونه مشتاق باشیم. منافع آنها کاملاً با منافع امریکایی‌ها گره خورده است. اگر هم با ما مذاکره و مراوده‌ای دارند فقط به دنبال منافع خودشان هستند و از برجام می‌خواهند برای فروش کالاها و اجناسشان به ما استفاده و از این طریق در ایران سرمایه‌گذاری کنند. آنها مطمئناً دنبال منافع ما نیستند. ولع این‌چنینی به‌خصوص در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد حاکمیت مردم در مراسم رسمی مثل تحلیف ریاست جمهوری و اینکه ده پانزده نفر از نمایندگان اطراف آن خانم را بگیرند و دوربینی هم در دستشان باشد و بعضاً با اداهای گوناگون دنبال گرفتن عکس سلفی باشند قابل قبول نیست. مجلس شورای اسلامی باید تدبیری بیندیشد که معمولاً از طرف برخی نمایندگان شکل می‌گیرد.

با توجه به اینکه این نمایندگان اصلاح‌طلب بودند، فکر می‌کنید غرب‌گرایی و علاقه به غرب موجب بروز چنین رفتارهایی می‌شود؟

سئوالتان را با این پرسش پاسخ می‌دهم که چرا این آقایان نرفتند با یکی از مقامات کشورهای افریقایی عکس سلفی بگیرند و با یک خانم اروپایی عکس گرفتند؟ به هر حال رگه‌هایی از غرب‌گرایی به‌جا مانده از رژیم سابق در کشور ما و برخی اقشار و روشنفکران وجود داشته است و الان هم وجود دارد و خودآگاه یا ناخودآگاه در جاهایی بروز می‌کند. امروز در جامعه نماد غرب‌گرایی و اروپاگرایی را زیاد می‌بینیم، ولی نمایندگان مجلس عصاره ملت هستند و باید به شهید مدرس اقتدا کنند. کسی که در برابر زورگویان و قدرتمندان سر خم نکرد و شجاعانه ایستاد. حرفمان این است که این اتفاق نباید در مجلس بیفتد. هیچ جای توجیهی هم ندارد.

موضع شما در خصوص اظهارات طلبکارانه این نمایندگان چیست؟

اینها تعصبات جناحی است. اگر این کار از یک شخصیت معروف اصولگرا سر می‌زد همین‌ها بساطی به راه می‌انداختند. این‌جور موضوعات را نباید بازیچه مسائل جناحی قرار بدهیم. اقشار مردم از طیف‌های مختلف از این کار ناراحت شدند و آن را سبک و سخیفی قلمداد کرده‌اند و می‌کنند. نمایندگان بیایند و بگویند ما اشتباه کردیم؛ تعمدی نبوده است، عذرخواهی کنند و دیگر تکرار نکنند. دیگر توجیه کردنش قابل پذیرش نیست.

به نظر شما آیا اینها حاکی از تنزل مجلس از شأن نظارتی و مطالبه‌گری حقوق مردم نیست؟

از یک طرف نباید به بهانه این کار کلیت مجلس را تضعیف کنیم. مجلس شورای اسلامی در رأس امور است، مخصوصاً الان باید در انتخاب کابینه دقت کند. بنا را بر این بگذاریم ان‌شاءالله این اشتباه سهواً بوده است و آقایان جوزده شده‌اند. بنابراین باید شأن مجلس رعایت شود و بیش از همه خانه ملت و نمایندگان آن شأن و جایگاهش را رعایت کنند. این قبیل کارها شأنیت نمایندگی مجلس و نظارت بر دستگاه‌های دیگر و این را که مجلس شورای اسلامی در رأس قوه مقننه است زیر سئوال می‌برد. اگر می‌گوییم این کارها سخیف و سبک بوده‌اند، برای این است که مجلس جایگاه رفیعی دارد. اگر چنین چیزی در کوچه، خیابان، پارک و یا مؤسسه‌ای اتفاق می‌افتاد چندان جای مذمت نداشت. در عین حال نباید اجازه بدهیم جایگاه مجلس تضعیف شود. مجلس یک نهاد قانون‌گزار و نظارتی کشور ماست و قطعاً اکثریت نمایندگان مردم این جایگاه را درک می‌کنند و از آنچه اتفاق افتاده است راضی نیستند. توقع می‌رود این وقایع تکرار نشوند.

https://shoma-weekly.ir/WO7Szh