گفتگوی ویژه

نظارت نمایندگان بر خود، موجب اطمینان خاطر مردم می شود

ما در ارتباط با دستگاه های مربوط به قوه مجریه، ناظرینی داریم که بر اساس قانون بر عملکرد آنها نظارت می کنند؛ دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دستگاه امنیتی و اطلاعاتی هم وجود دارند؛ اما برای مجلس، مشخصاً یک ساز و کار معلوم و مشخصی که بر عملکرد نماینده ها نظارت داشته باشد وجود ندارد
اشاره: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب در زمان دو مجلس قبلی مکرراً پیگیری می فرمودند، موضوع نظارت نمایندگان بر خود بود. پیگیری های مکرر معظم له در زمان مجلس هشتم، منجر به این شد که نمایندگان به تکاپو بیفتند و ساز و کاری را برای نظارت مجلس بر خود تدوین کنند، که نهایتاً رهبر انقلاب اعلام رضایت کامل از آن ساز و کار نکردند. اکنون و با روی کار آمدن مجلس دهم، طبق روال هر ساله، نمایندگان به دیدار رهبر انقلاب رفتند و ایشان باز هم دغدغه همیشگی خود مبنی بر خودنظارتی نماینده ها را مطرح فرمودند. نظر به اهمیت این موضوع، خبرنگار هفته نامه «شما» به سراغ محمد کرمی راد؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته است و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. او که در مجلس هشتم نمایندگی مردم کرمانشاه را بر عهده داشت، از سیر تحولاتی که در خصوص بحث خودنظارتی در مجلس هشتم گذشته و نیز ضرورت بحث خودنظارتی نمایندگان توضیحاتی را داده و پیشنهاداتی را هم به نمایندگان مجلس دهم داده است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

ابتدا در خصوص پیشینه بحث خود نظارتی در مجلس توضیحاتی را ارائه بفرمایید

دیدار نمایندگان مجلس با رهبر عزیز انقلاب در اوایل خرداد همه ساله، به یک سنت تبدیل شده است و معظم له بر اساس شناختی که از مجلس دارند، معمولاً نکات برجسته و اساسی را در این دیدارها مطرح می فرمایند. در مجلس هشتم که بنده توفیق حضور داشتم و محضر ایشان هم رسیدیم، فرمودند که برای نظارت بر عملکرد نماینده ها بالاخره یک ساز و کاری باید وجود داشته باشد؛ ایشان رهنمودهای لازم را ارائه دادند و در مجلس کارگروهی تشکیل شد و پس از یکسری جلسه، موادی را تنظیم کردند و به رأی هم گذاشته شد. اما سال بعد که ما مجدداً خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان ایراداتی را مطرح فرمودند که نشان می داد معظم له با دقت و تیزبینی مسئله را رصد می کنند؛ ایشان فرمودند این آن چیزی نیست که من انتظار داشتم؛ موضوع نظارت بر خود را با ساز و کار قوی تر و بهتری می توان انجام داد.

اصولاً چه ضرورتی وجود دارد که نمایندگان مجلس بر خود نظارت داشته باشند؟

ما در ارتباط با دستگاه های مربوط به قوه مجریه، ناظرینی داریم که بر اساس قانون بر عملکرد آنها نظارت می کنند؛ دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دستگاه امنیتی و اطلاعاتی هم وجود دارند؛ اما برای مجلس، مشخصاً یک ساز و کار معلوم و مشخصی که بر عملکرد نماینده ها نظارت داشته باشد وجود ندارد؛ مخصوصاً نظارت در دورن مجلس. بسیاری از خطرات ممکن است در ارتباط با نماینده پیش بیاید؛ به عنوان مثال در موضوع استیضاح وزرا، ممکن است با لابی گری در صدد این باشند که به هر ترتیب که شده نماینده را راضی کنند و درواقع دهان او را ببندند و با دادن وعده او را تطمیع کنند.. بنابراین این نظارت، باید در ابعاد مختلف در ارتباط با یک نماینده وجود داشته باشد و می تواند اطمینان قلبی کاملی را برای موکلین یک نماینده به همراه داشته باشد و آنها مطمئن شوند که نماینده شان در طول 4 سال نمایندگی، نماینده سالمی بوده است، در چارچوب قانون حرکت کرده است، از حق و حقوق آنها دفاع کرده، دچار اعوجاجات و اشکالات آنچنانی نشده است، شهرام جزایری ها سر راهش قرار نگرفته اند، بابک زنجانی ها به سراغش نیامده اند و مسائلی از این قبیل.

به نظر شما برای اینکه این موضوع به سرانجام مطلوبی در مجلس برسد، نمایندگان باید چه مسیری را در پیش بگیرند؟ آیا پیشنهاد خاصی در این زمینه دارید؟

توصیه هایی که مقام معظم رهبری در دیدار نماینده ها بیان فرمودند، حقیقتاً یک کلاس درس و به مثابه دو واحد درسی مهم و ضروری برای نماینده ها بود که خط و مشی آنان را از صفر تا صد مشخص فرمودند و به شکل کاملاً گویا و واضح، حجت را بر نمایندگان این دوره تمام کردند. کمیسیون نظارتی که وجود دارد می تواند به همه کمیسیون ها فراخوان بدهد که با رأی گیری از میان اعضای خود، یک نفر را معرفی کند و افراد منتخب، نظرات کمیسیون ها را به کمیسیون نظارتی ارائه دهند و با پخته کردن و کامل کردن آن نظرات، یک مطلب جامع و کامل را در خصوص موضوع خودنظارتی در مجلس تدوین کنند..

https://shoma-weekly.ir/SeR33z