در این خصوص گفتگوی خبرنگار شما با دکتر حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را می خوانید:
وظیفه رسانه در بحث امر به معروف بخصوص در رابطه با مسئولان اجرائی و دولتمردان در شرایط کنونی را چطور ارزیابی می کنید؟
در بحث امر به معروف بویژه در حوزه رسانه به نظر می رسد بدورا"چند مقوله را باید در نظر گرفت یکی رفتار خود رسانه را که باید دید نوع مواجهه رسانه با مسائل و چالش ها و پدیده ها چگونه است که به نظر می رسد به جهت سبک مخاطب و علاقه و ذائقه آنان و به جهت اکشن و ماجرا بودن مخاطبین برخی مواقع نوع رویکرد رسانه به سمت پرخاشگری و اصطلاحا" گیر دادن به امور است تا اصلاح یا برخی رسانه ها علاقمند به مچ گیری هستند تا رویکرد حل مسائل از طریق روابط سالم یا اینکه بعضا"خبرنگاران یا افرادی که در رسانه ها کار می کنند افرادی هستند که مقداری ذهنشان سلیم و صاف نیست لیکن اولین نگاه حوزه امر به معروف به رویکرد خود رسانه بر می گردد که ما باید یک پالایش درونی در رسانه ها داشته باشیم تا رسانه خود را مسئول اطلاع رسانی درست و صحیح به مخاطب بدون قضاوت و پیش داوری و هر نوع القاء یا تحمیل نظر بر مخاطب بداند که این خود گام اول حوزه امر به معروف پیرامون رسانه است و گام دوم بر می گردد به حوزه جامعه و رسانه که به هر صورت جامعه هم می تواند روی فعالیت و کارکرد و چشم انداز فعالیت رسانه موثر باشد و اگر مدیران و مسئولین و کسانی که اهل خبر و اصطلاحا" در مسند خبر هستند رفتار صحیحی با رسانه داشته باشند و رسانه را محرم دانسته و فضول و مزاحم ندانند به طور حتم یک رفتار مناسب بین رسانه و مسئول برای رسیدن به خیر عمومی ایجاد خواهد شد .
مشکل اصلی که خیلی اوقات نتیجه مناسبی در پی ندارد چیست؟
به نظر می رسد مرحله دوم امر به معروف در حوزه رسانه برمی گردد به نوع رابطه ای که مسئولین و مدیران و مقامات با رسانه برای اصلاح امور دارند که به طور حتم اگر این روابط یعنی رابطه دوجانبه حوزه خبر و حوزه مسئولیت یا مقامات یک رفتار اصطلاحا"مسئولانه از اثرخیر خواهی و مسئولیت پذیری باشد بدون شک خیر عمومی یا همان منفعت کلان به جامعه سرازیر خواهد شد که متاسفانه ما در این زمینه گیر داریم چون بسیاری از مدیران در جایگاه مناسب قرار ندارند تعداد زیادی پاسخ گو نبوده و برخی از مسئولین نیز اهل گفتگو با رسانه نیستند و نمی خواهند پاسخ گویی را سر لوحه زندگی خود قرار دهند در حالی که اگر ماهیت رسانه که نقد و انتقاد و اصطلاحا"ورود به مسائل مهم جامعه برای اصلاح است به درستی در این همکاری دوسویه به خوبی انجام شود قطعا" خیر عمومی یا نتایج همان امر به معروف و نهی از منکر که نتیجه آن اصلاح امور است در جامعه شکل خواهد گرفت و بر طرف کننده مشکلات بسیاری می شود.
رسانه تاکنون چقدر توانسته برای نهادینه نمودن فرهنگ امر به معروف در جامعه برای اصلاح امور
نقش آفرینی کند؟
در مجموع رسانه ها در این زمینه عملکرد مثبتی داشته اند و با همه فراز و نشیب و نوسان و تنوع کاری که در رسانه ها شاهد هستیم رسانه ها اولا" تلاش دارند خود را در جامعه و افکار عمومی جا بیندازند و در این مسیر 10 تا 15 سال طول کشیده که مردم و مسئولین و مقامات و افکار عمومی متوجه شوند که رسانه می خواهد فعالیت کند و وظایف و مسئولیت ها و علایقی دارد که این علایق به خیر عمومی منجر خواهد شد از سوی دیگر در رسانه بعد از تقریبا" بیش از دو دهه که فعالیت حرفه ای فراگیر می کنیم اکنون مقداری پختگی و رفتار معقول شکل گرفته و یکسری قوانین و مقررات و نوع ارتباطات سازمان ها و موسسات مسئول و عملکردها معلوم شده است و افراد حرفه ای تر در رسانه فعالیت می کنند که تا حدی از دوره تازه کار بودن و ناشی گری در حوزه فعالیت های رسانه ای گذشته و امور تا اندازه ای ضابطه مند شده است ضمن اینکه چون ما در حوزه رسانه یک رقابت بسیارنفس گیری هم در بیرون از مرز ها و در داخل داریم رسانه ها ناگزیر شده اندخود را به روز کنند که این به روز رسانی قطعا" اهل رسانه را کمکمی کند بروند با واقعیات جامعه اشنا شوند و رویکرد مثبت داشته و موثر باشند و خیر عمومی را برای جامعه و مردم به ارمغان آورند لذا در مجموع به رغم همه مشکلات موجود در حوزه رسانه چه در افراد و یا مسئولان و مدیران و ارتباطاتشان در مجموع می توان گفت در باب تلاش برای کار در بحث امر به معروف برای اصلاح امر تاکنون رسانه عملکرد بیشتر موثر و مثبتی داشته تا منفی که باید با تلاش بیشتر و رفع نواقص همچنان برای ارتقاء تلاش نمود.