گفتگوی ویژه

نتیجه حماسه 13 آبان اثبات استقلال کشور بود/13 آبان نقطه عطفی برای تثبیت انقلاب

فرمانده اسبق سپاه پاسداران؛ حادثه 13 آبان را نقطه عطفی برای تثبیت انقلاب خواند و گفت: 13 آبان باعث شد بسیاری از گروه‌هایی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا همکاری می‌کردند همکاری‌شان کمرنگ‌تر و یا حذف شود. سیاست خارجی ما بر اساس منطق استقلال نه شرقی و نه غربی و نفی سلطه‌پذیری استوار بود و این حادثه نشان داد که ما به کشورهای خارجی اجازه نخواهیم داد توطئه و سلطه‌ای نسبت به ایران وجود داشته باشد و به همین دلیل است که توانسته‌ایم چهره‌ای مستقل از خود نشان دهیم.

رویداد تسخیر لانه جاسوسی یکی از مهمترین حوادث تاریخ انقلاب اسلامی است. دکتر جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب در خصوص حال و هوای آن روزها و علت اقدام انقلابی دانشجویان گفت: در مهرماه ۱۳۵۸ فضای کشور ضدآمریکایی بود و این فضا به دلایل متعدد از جمله تهدیدات آمریکا، ملاقات بازرگان نخستوزیر دولت موقت با برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر رئیسجمهور وقت آمریکا، ورود شاه به آمریکا و آغاز تحرکات عراق علیه ایران اوج گرفت و همه مسائل حکایت از این میکرد که آمریکا برنامه خاصی را در مقیاسی گسترده بر ضد جمهوری اسلامی اجرا میکند.

وی با بیان اینکه در آن دوران آمریکا تبلیغات گستردهای را در جهان علیه ایران شروع کرده بود، تردد مقامات آمریکایی در منطقه، دیدار با صدام، تشکیل گروه واکنش سریع در خلیجفارس توسط استکبار جهانی را عمدهترین تحرکات آمریکا برشمرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: واشنگتن برای مبارزه با جمهوری اسلامی تمام نیروها و امکانات داخل و خارج ایران را بسیج کرد و به این دلیل مشکلاتی را برای ایران به وجود آورد. از سوی دیگر ملت ایران انتظار داشت شاه بهعنوان یک جنایتکار به کشور بازگردانده شود، اما دولت آمریکا به بهانهی معالجه وی را به آمریکا برد و او را تحت حمایت خود قرارداد و این مسئله باعث شد ملت ایران در دشمنی با آمریکا به حالت انفجاری برسند.

منصوری تصریح کرد: از سال 56 دو گروه روحانیون و دانشجویان در صحنه انقلاب پیشتاز بودند، دانشجویان در دانشگاهها و در گروههای سیاسی متشکل بودند و آنها در تحلیلی به این نتیجه رسیدند که آمریکا از راههای قانونی و منطقی حاضر به پذیرش واقعیت انقلاب اسلامی نیست و باید با آن برخورد تندی صورت بگیرد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران؛ حادثه 13 آبان را نقطه عطفی برای تثبیت انقلاب خواند و گفت: 13 آبان باعث شد بسیاری از گروههایی که بهطور مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا همکاری میکردند همکاریشان کمرنگتر و یا حذف شود. سیاست خارجی ما بر اساس منطق استقلال نه شرقی و نه غربی و نفی سلطهپذیری استوار بود و این حادثه نشان داد که ما به کشورهای خارجی اجازه نخواهیم داد توطئه و سلطهای نسبت به ایران وجود داشته باشد و به همین دلیل است که توانستهایم چهرهای مستقل از خود نشان دهیم.

وی در پایان جنبش دانشجویی در ایران را؛ حرکتی مردمی محسوب کرد که در دهههای گذشته دچار چندگانگی شد و موقعیت قبلی خود را از دست داد.

https://shoma-weekly.ir/aJb3dj