گفتگوی ویژه

نتیجه این حرف‌ها جدایی دین از سیاست است

جایگاه نماز جمعه عبادی- سیاسی است و در جامعه و نظام اسلامی سیاست ما عین دیانت ماست. نتیجه این حرف‌هایی که می‌زنند جدایی دین از سیاست است. یعنی ائمه جمعه و علما وظیفه دارند فقط در مساجد نماز بخوانند، مسئله و احکام شرعی را بگویند و وارد این مسائل نشوند و آن را به دست متخصصان، البته فقط به اسم متخصص هستند، بسپارند. در واقع این حرف نامربوطی است که این آقا بیان کرد که بزرگان، علما و ائمه جمعه هم به خوبی پاسخ آن را دادند. تریبون نماز جمعه، تریبون بیان همین مسائل مورد نیاز مردم و جامعه اسلامی است.
امید قهرمانی- موضع دولت درباره مواردی که با علما اختلاف دارد این است که آنها نباید دخالت کنند. در مورد کنسرتها، FATF و موضوعات دیگر دولت معتقد بود که ائمه جمعه به تقوا و دیانت و سیاست بپردازند. با حجتالاسلام والمسلمین خرسند، امام جمعه شهرستان کازرون و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر در این رابطه گفتوگو کردهایم.

ظاهراً دولت یازدهم، امر به معروف و نهی از منکر توسط علما و ائمه جمعه را برنمیتابد. توصیه شما به دولت چیست؟

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و قرآن کریم میفرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ» (همانا که اگر در زمین قدرت و تمکنی به آنان دهیم نماز را برپا دارند و زکات دهند و مردم را به کارهای پسندیده وا میدارند و از کارهای زشت باز میدارند و عاقبت کارها فقط در اختیار خداست.) (سوره حج آیه 41) یعنی وقتی مؤمنین در دنیا تمکن و ثروتی فراهم کردند و مسئولیتی به دست آوردند اولین کاری که باید انجام دهند اقامه نماز، ایتاء زکات، امر به معروف و نهی از منکر است. بنابراین وظیفه هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی ایجاد ارزشها به ویژه امر به معروف و نهی از منکر است. همچنین این امر وظیفه علما، روحانیون و ائمه جمعه نیز است. جایگاه نماز جمعه، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و بیان مسائل امت و نظام اسلامی است و لازمه آن نیز سعه صدر است، زیرا یک عده این را برنتابیده و خوششان نمیآید. متأسفانه در دولتها و نه فقط دولت فعلی، وقتی انتقاد صورت میگیرد، ناراحت میشوند. گویا توقع دارند همه تعریف و تمجید کنند. در حالی که تریبونهای نماز جمعه، تریبون مداحی و تعریف نیست، تریبون دعوت به تقواست و دعوت به تقوا هم فقط نماز خواندن و اخلاقیات نیست. دعوت مردم به انجام وظایف، بیان مصالح امت اسلامی و آنچه که لازم است مردم اطلاع داشته باشند از وظایف ائمه جمعه است و این را ادا میکنند. حال ممکن است عدهای از این امر خوششان نیاید.

گفته شده نماز جمعه تریبون اخلاق، تقوا، دین و سیاست است. آیا این به این منظور است که نباید در مسائل دیگر مثل FATF یا بحث کنسرتها دخالت شود؟

اگر ائمه جمعه از همین FATF تعریف کرده بودند، دولت اینطور موضع نمیگرفت. جایگاه نماز جمعه عبادی- سیاسی است و در جامعه و نظام اسلامی سیاست ما عین دیانت ماست. نتیجه این حرفهایی که میزنند جدایی دین از سیاست است. یعنی ائمه جمعه و علما وظیفه دارند فقط در مساجد نماز بخوانند، مسئله و احکام شرعی را بگویند و وارد این مسائل نشوند و آن را به دست متخصصان، البته فقط به اسم متخصص هستند، بسپارند. در واقع این حرف نامربوطی است که این آقا بیان کرد که بزرگان، علما و ائمه جمعه هم به خوبی پاسخ آن را دادند. تریبون نماز جمعه، تریبون بیان همین مسائل مورد نیاز مردم و جامعه اسلامی است.

از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم در قبال این صحبتهایی که از زبان دولت گفته میشود، چیست؟

درست است که این حرف را سخنگوی دولت گفته است، اما نمیتوانیم این را به همه دولتمردان و مسئولان دولتی تعمیم دهیم و گمان کنیم که همه چنین تفکری دارند. متأسفانه برخی انتقاد را بر نمیتابند، فقط دوست دارند که تعریف و مداحی شوند. اگر ائمه جمعه در موضوعات دیگر از سیاستهای آنان تمجید نمایند باز هم میگویند جای آن در نماز جمعه نیست؟ باید یک مقدار مسئولان آستانه تحمل خود را بالا ببرند و از انتقاد بدشان نیاید. بدانند که علما و ائمه جمعه خیر مردم، دولت و جامعه اسلامی را میخواهند.

آیا امر به معروف و نهی از منکر و انتقاد از دولت حد و مرزی دارد؟ اگر دارد آن حد و مرز چیست؟

حد و مرز آن قانون است. در عین حال که طبق فرموده مقام معظم رهبری باید نقاط قوت دولت را تقویت نمود و نباید دولت را تضعیف کرد، اما انتقاد سازنده یک نوع کمک و مساعدت به دولت است. وقتی مثلاً اتومبیلی چراغش کار نکند و راننده هم متوجه نباشد، اگر به او تذکر دهید آیا بیان این نقص و عیب کمک به اوست یا تضعیف است؟ واضح است که کمک است. برای اینکه دولت بتواند آن عیب و نقص را برطرف کند. انتقاد یا امر به معروف و نهی از منکر باید به نیت اصلاح صورت گیرد و به نیت مچگیری، تضعیف و تخریب نباشد. نباید سیاهنمایی صورت گیرد و دولت تضعیف شود، اما باید نقد و انتقاد باشد، نقاط ضعف و قوت گفته شود تا انشاءالله زمینه مرتفع شدن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به وجود آید.

https://shoma-weekly.ir/NvPuI9