گفتگوی ویژه

نتوانستیم از ظرفیت های اوپک به خوبی استفاده کنیم

اوپک، سرمایه گرانسنگ کشورهای دارای نفت را از طریق قدرت های مختلف به باد فنا می دهد. در همین قضیه هم جمهوری اسلامی و وزارت نفت ما نتوانسته اند با استفاده از جایگاه اوپک، دفاع درست و حسابی از این موضوع داشته باشند. س
اشاره: سازمان کشورهای صادرکننده نفت که با نام اختصاری اوپک شناخته می شود بیش از نیم قرن است که با هدف حفاظت از منافع کشورهای عضو آن(الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا) تشکیل شده است. به مناسبت سالروز تشکیل اوپک، برای بررسی تأثیرات این سازمان در تحولات بین المللی، نقش کنونی آن در عرصه های مختلف و میزان استفاده جمهوری اسلامی از ظرفیت های آن، خبرنگار هفته نامه «شما» گفتگویی را با محمد کرمی راد؛ نماینده اسبق کرمانشاه در مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که ماحصل آن را پیش رو دارید.

علت کاهش درآمد کشورهای عضو اوپک را در چه می دانید؟

یکی از موضوعات مهمی که طی سالهای اخیر، در جنگ اقتصادی شاهد آن بوده ایم، یکه تازی عربستان سعودی در این میدان بوده است که این امر نیز بر اساس خواسته آمریکا صورت گرفته است. این عامل و نیز وجود حس رقابت قوی ای که رژیم آل سعود از دیرباز نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشت، آنها را وادار کرد که هم حجم و میزان صادرات نفت را از ده میلیون بشکه بالاتر ببرند و هم اینکه قیمت نفت را در سطح بسیار پایینی نگه دارند. در ارتباط با کشور ما، یکی دیگر از مشکلاتی که وجود داشت و همچنان وجود دارد، بحث تحریم ها و عدم بازگشت پول نفت است. در خصوص علل کاهش درآمد کشورهای عضو اوپک، عامل اصلی خود عربستان سعودی است و اینکه کشورهای عضو، نتوانستند نقش خود را به خوبی عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران هم در این قضیه ضعیف عمل کرده است. البته خب در کشور ما آمارهایی مبنی بر افزایش فروش نفت ارائه می شود، اما بازگشت پول آن همچنان با مشکل مواجه است.

نقش اوپک در تحولات جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

کشورهایی که نفت ندارند و مجبور به خرید آن هستند، طبیعی است که به نفع آنها است که نفت را ارزان بخرند. این مشروط به این است که تورم جهانی تأثیر یکسانی بر روی کشورهای جهان سوم بگذارد و کارشناسان باید این را بر اساس اطلاعات دقیقی که دارند اعلام کنند. به نظر من اوپک، سرمایه گرانسنگ کشورهای دارای نفت را از طریق قدرت های مختلف به باد فنا می دهد. در همین قضیه هم جمهوری اسلامی و وزارت نفت ما نتوانسته اند با استفاده از جایگاه اوپک، دفاع درست و حسابی از این موضوع داشته باشند. سیاست های برخی اعضای اوپک، تأثیرات متعددی در سطح جهان داشته است. یکی از این اقدامات، در ارتباط با سیاستگذاری مسئله نفت است که آمریکایی ها به شکل مهندسی شده، با عربستان پا در این عرصه گذاشتند و چه بسا که پشت پرده های پنهان آنها در آینده روشن تر شود و مشخص شود که چه جنایتی در حق بسیاری از ذخایر نفتی دنیا به عمل آورده اند.

دولت جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه در استفاده از ظرفیت های اوپک موفق بوده است؟

ببینید ما آنطور که باید و شاید نتوانسته ایم از ظرفیت های اوپک استفاده کنیم؛ چه آن زمانی که اوپک در اختیار ما بود و در آن مسئولیت مستقیم داشتیم، چه آن زمانی که نایب رئیس بوده ایم و الان که عضو هستیم. به نظر می رسد که ما نتوانستیم همگرایی لازم را بین اعضا ایجاد کنیم. در حال حاضر، جمهوری اسلامی در بحث تحریم ها و عدم همکاری بانک ها تحت فشار قرار دارد. آقای زنگنه در دیدار وزیر نفت هند، به دنبال این بود که از چه طریقی می تواند پول حاصل از فروش نفت را به کشور برگرداند. خب ما الان نفت می فروشیم اما پول آن بر نمی گردد و این خودش یک آفت است. ریشه این مشکلات هم در عدم توجه به دغدغه ای است که رهبر عزیز انقلاب سالها پیش بیان داشتند مبنی بر اینکه کاش روزی فرا برسد که ما در چاه های نفت را ببندیم. ما اگر به موضوع اقتصاد مقاومتی که یکی از مهم ترین نسخه های رهایی از وضعیت بد اقتصادی موجود است توجه کنیم، قطعا دغدغه هایی که ما امروز نسبت به اوپک، نفت و مسائلی از این قبیل داریم مرتفع می شود. ما نفت خام می فروشیم اما محصولات آن را چندبرابر قیمت آن وارد می کنیم. امروز جنگ تمام عیاری علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته است و حتی در بحث آتش سوزی پتروشیمی های کشور، ردپای عربستان سعودی مشاهده می شود و گفته می شود که سر نخ این آتش سوزی ها و انفجارت به آل سعود بر می گردد. این نشان دهنده این است که آنها شمشیر را از رو بسته اند.

https://shoma-weekly.ir/Tg50E2