گفتگوی ویژه

نباید وعد ه ای داد که در حیطه وظایف نمایندگان نیست

فاطمه رهبر در این گفتگو به نکته ای تاکید دارد که بسیاری در ایام انتخابات از گفتن آن ابا دارند و حتی در رفتار نیز از آن تخطی می کنند.
* برنامه های آتی شما پس از  حضور در مجلس آینده چیست؟
هم حضرت امام (ره) و هم مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که نمایندگان وعده هایی را به مردم ندهند که بعدا نتوانند محقق کنند ؛ وعده های واهی که در عمل و اجرا اصلا جزحیطه اختیارات نمایندگی نمی شود . چناچه می دانید نمایندگان دو وظیفه دارند یکی بعد قانون گذاری است و دیگری بعد نظارت در اجرای قوانین دردستگاهها است . بنابراین آنچه که می توان به عنوان برنامه آینده  بیان نمود باید در راستای وظایف نمایندگی باشد . بنده به جهت مسوولیتم چه در مجلس هفتم و چه هشتم  در کمیسیون فرهنگی برنامه هایی را در این بخش تهیه نمودم، همچنین در خصوص زنان وکودکان و خانواده نیز برنامه هایی را در نظر گرفته ام .

* رئوس این برنامه ها شامل چه بخش هایی می شود؟
 تحقق قانون برنامه پنج ساله ،پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اساسی ترین کار مجلس نهم است و با نظر به اینکه تلاشهای زیادی در جهت تصویب قانون برنامه  پنجم توسعه  کشور صورت پذیرفته است و از طرفی 4سال دوره نهم مجلس شورای اسلامی مصادف با 4سال اجرای برنامه پنجم توسعه نظام جمهوری اسلامی است لذا نمایندگان مجلس در این دوره باید تمام تلاش خود را صرف تحقق برنامه فوق  معطوف نمایند  . همچنین سال آخر مجلس شورای اسلامی سال تدوین برنامه ششم توسعه است که این نگاه هم از وظایف مجلس نهم بسیار حائز اهمیت است .

* در رابطه با  برنامه پنجم توسعه صحبت کردید، فصل اول  این برنامه مربوط می شود به  توسعه فرهنگ اسلامی – ایرانی ، در این رابطه توضیح بفرمایید؟
در این فصل از برنامه پنچم توسعه مطالب بسیار مهمی ذکر شده است که نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگی باید در جهت تحقق این مواد در تصویب قوانین مورد نیاز و نظارت برحسن اجرای قوانین برنامه پنجم توسعه تلاش نمایند. در برخی از مواد پایان سال اول برنامه ، سال تصویب نظامنامه ها و آیین نامه های لازم ذکر شده است . در ماده 1 برنامه پنجم توسعه دولت موظف است که با همکاری سایر قوا (الگویتوسعه اسلامی – ایرانی ) که مستلزم رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و دستیابی  به جامعه متکی بر ارزش های اسلامی و انقلابی و تحقق شاخص های عدالت اجتماعی و اقتصادی باشد را تا پایان سال سوم برنامه تدوین و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید . این الگو بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی دوره نهم مبنای تهیه برنامه ششم توسعه و برنامه های بعدی است .

* درباره سایر مواد برنامه پنچم توسعه چه مواردی برای پیگیری در مجلس نهم ضروری است؟
در ماده 2 برنامه پنجم توسعه، دولت موظف شده است نظامنامه پیوست فرهنگی که باید تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد را تهیه نماید . طبق ماده 3 برنامه پنجم توسعه دولت موظف است تا در جهت تعمیق ارزش ها ی اسلامی ، باورهای دینی و اعتلای معرفت دینی و تقویت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار و ...حمایتهای لازم را از بخش غیر دولتی اعم ازحقیقی و حقوقی اقداماتی را به عمل آورد. از جمله توسعه تولیدات وفعالیتهای رسانه ای و توسعه موسسات وهیات ها و تشکل های فرهنگی ، رسانه ای و دینی و قرآنی . ماده 4 برنامه ،اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی ست که اسناد راهبردی توسعه حوزه های آموزش عمومی ، تبلیغ و ترویج ، پژوهش و آموزش عالی قرآن  باید به تصویب هیات وزیران برسد .  همچنین  تبیین مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و فرهنگ غنی قرآن کریم ،انقلاب اسلامی و اندیشه های دینی و سیاسی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و ... صیانت از مفاخر معنوی ، فرهنگی و علمی وسند ملی توسعه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل از مطالب مورد توجه ماده 5 است . در ماده 6 توجه به توسعه فضاهای مذهبی فرهنگی و بهره گیری بهینه از بقاع متبرکه گلزار شهدا و امکن مذهبی و تثبیت جایگاه مساجد ازاهمیت ویژه ای بر خوردار است .
در ماده 7  برنامه توسعه پنجم دولت موظف است تا به منظور  زنده نگهداشتن اندیشه های دینی و سیاسی وسیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسی در تدوین الگوی توسعه اسلامی – ایرانی و سیاستگذاری ها وبرنامه ها وتسری آن به مجموعه ارکان نظام اقدامات لازم را انجام دهد. توجه و حمایت لازم به توسعه انجمن ها و قطب های علمی حوزوی ودانشگاهی، کرسی های نظریه پردازی ،نقد و مناظره ، توسعه آموزش ها و پژوهش های بنیادین و کاربردی در حوزه های دین ماده 8 برنامه را به خود اختصاص داده است . همچنین افزایش سرانه بهره مندی اقشار مختلف مردم از فضاهای فرهنگی ، هنری و ورزشی ،تاسیس شهرکهای سینمایی،تلویزیونی و رسانه ای با تاکید بر حمایت مالی و حقوقی در ماده 9 برنا مه مورد توجه است . تهیه و تدوین (نظام جامع رسانه ها ) باید تا پایان سال اول برنامه انجام پذیرد. در برنامه پنجم توسعه در بخش ورزش در جهت توسعه ورزش همگانی ، قهرمانی و توسعه زیر ساختهای ورزشی باید اقدامات و حمایتهایی صورت پذیرد . بدین ترتیب می توان گفت قانون برنامه پنجم توسعه از گسترده ترین و طولانی ترین برنامه های توسعه مصوب پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به عنوان خط و مش عمومی نظام اجرایی کشور در طول سالهای 1390الی 1394 محسوب می شود .

* در برنامه پنجم توسعه در رابطه با زنان و خانواده چه مواردی مورد بحث قرار گرفته است؟
نظر به تصویب موادی از این برنامه در حوزه زنان ، کودک و خانواده ، تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در تحقق این مواد بسیار حائز اهمیت است . ماده 230 و ماده 227 برنامه ازمهمترین و کلیدی ترین مواد در حوزه زنان، کودک و خانواده است که تلاش  با نمایندگان زن  در مجلس هشتم به تصویب رسید. در ماده 227  دولت موظف شده است تا در تهیه و تدوین( سند ملی امنیت بانوان و کودکان در روابط اجتماعی ) با مشارکت و برنامه ریزی نیروی انتظامی ج.ا.ا ، قوه قضائیه ،سازمان بهزیستی کشور ، شهرداری ، وزارت کشور ، شورای عالی استانها ، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ، وزارتخانه های بهداشت و درمان و آموزش  پزشکی و  کار وامور اجتماعی توسط دولت در طول سالهای برنامه اقدام قانونی را به عمل آورد . در ماده 230 برنامه پنجم توسعه دولت با همکاری سازمانها و دستگاههای ذی ربط از جمله مرکز امور زنان وخانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی  بانوان در همه زمینه ها با تدوین و تصویب برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده اقدام نماید . این برنامه باید مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده ، باز نگری قوانین و مقررات مربوط ، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ، توسعه و سازماندهی امور اقتصادی و معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست ، تامین اجتماعی ، اوقات فراغت ، پژوهش ، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ، ارتقائ سلامت و توسعه توانایی های سازمان های مردم نهاد ،ارتقاء توانمندی های زنان مدیر و نخبه ، توسعه تعاملات بین المللی ،تعمیق باورهای دینی و اصلاح ساختار اداری تشکیلاتی زنان و خانواده اقدام قانونی نماید .: طی جلساتی که در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دوره هشتم با مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل شد بحمدا... اقدامات ابتدایی خوبی در جهت اجرایی شدن این ماده صورت پذیرفته است . البته موادی بی شماری در برنامه توسعه پنجم در مورد زنان و خانواده وجود دارد که با نظارت برحسن اجرای آن  در دوره نهم مجلس آن را باید پیگیری کرد .

https://shoma-weekly.ir/qQKFid