گفتگوی ویژه

نباید ستون پنجم دشمن در مجلس آینده شکل بگیرد

ما تجربه مجلس ششم را داریم. متاسفانه مجلس ششم ستون‌پنجم انقلاب شد. هنگامی‌که مجلس ششم را مشاهده کردیم طبیعتا باید احساس خطر کنیم. الان افرادی می‌خواهند مجلس ششم را تکرار نمایند
امیر زینلی - مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان نکته مهمی را فرمودند. اینکه مجلس هم در تصویب قوانین و ریل‌گذاری برای دولت و هم در مسائل بین‌المللی مهم است و فرمودند که مجلس فعلی مواضع خوبی را در مسائل بین‌المللی اتخاذ می‌کند. این کجا و اینکه مجلسی در مقابله بین‌المللی حرف آنها را بزند. با احمد علی مقدم دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان و عضو شورای مرکزی این حزب گفتگو کرده‌ایم.

***

هشداری که آقا در این مقطع زمانی دادند خیلی کاربردی است. به نظر شما در این مقطع این هشدار را چه کسانی بیشتر باید جدی بگیرند؟

حضرت امام فرموده بودند مجلس راس همه امور است و حساسیتی که مجلس دارد هیچ نهاد و قوه‌ای ندارد. همه امور کشور دست مجلس است و علت اینکه مقام معظم رهبری این فرمایشات را فرمودند بحث وضعیت سیاسی کشور و منطقه و بحث برجام است و حساسیتی که در این مسائل وجود دارد بحث نفوذ است. الان اثرات نفوذ را ما در جاهای مختلف مشاهده می‌کنیم و باید دقت و توجه داشت. آثاری از نفوذ در همه ابعاد دیده می‌شود. طبیعتا آقا حساسیت‌هایی را بیان فرمودند. طبیعی است مجلس هم در ابعاد داخلی و هم در ابعاد خارجی می‌تواند خیلی اثرگذار باشد و هم در تصویب قوانین و در موضع‌گیری‌ها می‌‌تواند موثر باشد. بنابراین باید افرادی برای مجلس انتخاب و وارد مجلس شوند که بتوانند در آینده اهداف نظام و مقام معظم رهبری و کشور را برآورده سازند و در نهایت برای حفظ نظام و انقلاب تلاش کنند و آن استکبار‌ستیزی که باید باشد در نماینده وجود داشته باشد. این یک وظیفه اصلی نماینده است. ما تجربه مجلس ششم را داریم. متاسفانه مجلس ششم ستون‌پنجم انقلاب شد. هنگامی‌که مجلس ششم را مشاهده کردیم طبیعتا باید احساس خطر کنیم. الان افرادی می‌خواهند مجلس ششم را تکرار نمایند، ان‌شالله خوابشان تعبیر نخواهد شد و یقین هم داریم تعبیر نخواهد شد. الحمدالله از آن طرف هم در کشور گفتمان اصولگرایی غالب است. از طرفی اصلاح‌طلبان یک سری مشکلات و مسائلی دارند نسبت‌به عملکردی که در این جریان‌ها از زمان دولت اصلاحات داشتند. بعد از آن هم قبل از فتنه و بعد از فتنه و بعد از بحث 18تیر بوده که طبیعتا اینها جایگاهی در کشور ندارند. الان علت اینکه تعداد زیادی را برای ثبت‌نام وارد میدان کرده‌اند این است که می‌خواهند به یک نحوی افراد بدون تابلو خود را وارد میدان و مجلس نمایند و به آن اهدافی که دارند، دست پیدا کنند. خیلی باید توجه داشت. علت دیگر این است که شورای نگهبان را به چالش بکشند و من اعتقاد دارم هدف اصلی آنها بحث شورای نگهبان بوده ‌است که با آن جوسازی‌ها و مسائل و کینه‌هایی که نسبت به وظایف شورای نگهبان دارند که شورای نگهبان خیلی خوب این وظایف را انجام می‌دهد، به چالش بکشند. کما اینکه متاسفانه می‌بینیم در داخل هیئت‌های اجرایی افرادی داریم که مراکز چهارگانه تاییدشان نکردند و اصلا بیّن و مشخص است که اینها باید رد شوند و ازآن طرف مردم می‌دانند این افراد با فتنه همراه بوده‌اند؛ ولی هیئت اجرایی آنها را تایید کرده است و برای چه تایید کرده؟ بخاطر اینکه وارد شورای نگهبان شوند و شورای نگهبان آنها را رد نماید و یک تنش ایجاد کنند و شورای نگهبان را تخریب نمایند. اینها همه نشانه‌هایی است که حضرت آقا هشدار داده‌اند که باید خیلی هوشیار باشیم نسبت به انتخاب افراد و نسبت به این هیاهوها و جوسازی‌هایی که برای شورای نگهبان انجام می‌دهند. شورای نگهبان به بحث‌های سیاسی توجه نکند و وظیفه خود را نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح برای ورود به مجلس انجام دهد.

شما درباره مجلس ششم صحبت کردید. مجلسی که شاید بتوان گفت بعضی از نمایندگانش با رسوایی از آن بیرون آمدند و مشخص شد که چه تمایلاتی به غرب و آمریکا داشتند. همین الان هم مقام معظم رهبری هشدار دادند که مجلسی را نفرستید که تمایل به آمریکا داشته باشد. الان که فعالیت اصلاح‌طلبان بسیار زیاد شده و نگرانی تمایل به آمریکا وجود دارد، وظیفه ما چیست؟

همین احساس خطری که آقا فرمودند. ما مجلس ششم و روند عملکرد اینها در این دوران را مشاهده کردیم و الان نسبت به کاندیداهایی که ثبت‌نام کرده و به میدان آمده‌اند و ما هم می‌دانیم اینها ارتباطاتی با اجانب و آمریکا و انگلیس دارند، می‌خواهند با ورود به مجلس چه انجام دهند؟ می‌خواهند اهداف آنها را دنبال نمایند. هیچ موقع دلشان برای نظام و انقلاب و مردم نسوخته و وقتی اینها دلشان به حال نظام و انقلاب نسوزد مردم هم هیچ‌وقت دلشان به حال اینها نمی‌سوزد. به عنوان مثال می‌دانید که 9دی پیام مردم است، تنفر مردم نسبت به فتنه و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری و ولایت است. در کرمان فردی بود که استاندار بوده و بعد نماینده بوده، بعد از جریان 9 دی ایشان با سران فتنه آقای کروبی و موسوی ملاقات می‌کند! چرا باید این شخص تایید شود؟ ایشان که التزام عملی به ولایت ندارند. اگر داشتند، نماینده مردم وقتی پیام مردم را دریافت می‌کند نباید دنبال این قضایا برود. این نشان می‌دهد مردم برای اینها مهم نیستند اینها بحث نظام را دارند. اینها به ستون خیمه انقلاب، ولایت فقیه حمله کردند. ما خیمه نظام و انقلاب را به این سادگی نمی‌توانیم نادیده بگیریم و از آن بگذریم. عملکردهای قبلی و فعلی و سخنرانی‌های ایشان، رفت و آمدهای ایشان، رایزنی‌هایی که دارند و جلساتی که می‌گذارند، نشست و برخواست‌هایی که دارند نشان می‌دهد که آنها در ظاهر دم از رهبر و ولایت می‌زنند؛ ولی عملا اصلا اطاعت و التزام عملی به ولایت ندارند. اینها فکر می‌کنند که افراد نمی‌فهمند. ما می‌فهمیم و می‌بینیم اهدافی را که برای مجلس آینده دنبال می‌کنند. الان سرخود رئیس مجلس و هیئت رئیسه مجلس تعیین می‌کنند، برای مجلسِ آینده خودشان اهداف نوشته‌اند. اینها همه مشخص است. اینکه آقا احساس خطر فرمودند و هشدار دادند که خیلی باید دقت کرد، نخست بیشتر از همه باید شورای نگهبان به این جوسازی‌ها اهمیت ندهد و بررسی‌های خودش نسبت به تایید صلاحیت‌ها را انجام دهد و مردم هم باید نسبت‌به انتخابات هوشیار باشند. حال فردی هم از زیردست شورای نگهبان رد شود و وارد میدان شود، امثال ما تکلیف داریم که چهره‌ افراد را مشخص نماییم، مسائلی که نسبت به فتنه گذشته و نسبت به مجلس ششم گذشته را روشن کنیم و بیان نماییم. کما اینکه حضرت آقا فرمودند فتنه را باید زنده نگهداریم و همیشه بازگو کنیم. در حالی‌که آقایان هیچ تمایلی به بازگویی آن ندارند که در مورد آن صحبت کنند. می‌گویند فتنه یک جریانی بود تمام شده و گذشته و چرا تکرار کنیم؟ در حالی‌که فرمایش مقام معظم رهبری است که: «9 دی زنده است در تاریخ ما ثبت شده است». همیشه مردم نسبت به این قضایا حساسیت دارند ما هم به کرات بازگو می‌کنیم و مجلس ششم را هم بازگو می‌کنیم.

همین نکته را که می‌فرمایید ممکن است افرادی تایید صلاحیت شوند و بعدا روی آنها نفوذ انجام شود و متمایل شوند. ما شاهد بودیم که ثبت‌نام‌های زیادی انجام شد و بعضی‌ها تحلیل می‌کنند که با این ثبت‌نام زیاد ما انتخابات پر شوری خواهیم داشت. حضرت آقا هم مردم را حتی آنهایی که رهبری و نظام را قبول ندارند، دعوت کردند در انتخابات حضور پیدا کنند و رای دهند. مجموعه اینها یک نگرانی را ایجاد می‌کند که برخی با بصیرت کامل رای ندهند و افرادی وارد مجلس شوند که نباید وارد شوند. چطور می‌توان مراقب این مسئله بود و به مردم بصیرت داد؟

در اصل انتخابات اولین مسئله‌ای که مهم است حضور گسترده مردم پای صندوق‌ها است؛ غیر از اینکه وارد موضوع مصداق‌ها شویم. حالا اصولگرا و اصلاح‌طلب و هر گروه و جناح و هر فردی که می‌خواهد وارد مجلس شود. بعد از آن، مسائل مصداق‌ها و کسانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، است. اینجا باید به مردم بصیرت دهیم. اگر بحث مسائل اصلاح‌طلبان و اینکه در طی این 37 سال به انقلاب و امام و مقام معظم رهبری و به ما چه گذشته و چه هزینه‌هایی کرده‌ایم و چه خدماتی کردیم، بازگو شود، مردم فهیم و آگاه هستند و طبیعتا می‌دانند به چه کسانی رای دهند. آن افراد ان‌شاالله وارد مجلس نخواهند شد هر چند از زیر دست شورای نگهبان رد شوند و به میدان آیند، وظیفه ماست که به شورای نگهبان کمک کنیم و طبیعتا این افراد را رد خواهد کرد. البته بحث آگاهی‌دهی و بصیرت‌دهی به مردم خیلی مهم است. اعتقاد من این است که برای مردم حساسیت بحث مجلس و جایگاه مجلس را بازگو نماییم و سپس روندی که مجلس گذشته و مجلس ششم داشت و مجلس سوم هم یک چنین افرادی داشت بیان نماییم.

تکلیف اصولگرایان همین است که در این وادی انجام وظیفه نمایند و وظیفه خود را نسبت به بصیرت‌دادن به مردم انجام دهند.

مقام معظم رهبری روی فهرست‌های انتخاباتی خیلی تاکید داشتند. اینکه مردم درست انتخاب نمایند و به نظر می‌آید بعضی از فهرست‌ها مخلوطی از افرادی است که شایسته ورود به مجلس باشند و افرادی که شاید بخواهند مجلس ششم دیگری را رقم بزنند. اینجا چه تدبیری باید اندیشید؟

الان که این روند را مشاهده می‌کنیم متاسفانه بعضی از دوستان خود ما هم بصیرت کافی را نسبت به مجلس و روندی که در مسائل سیاسی کشور رخ می‌دهد، ندارند. به اهدافی که اجانب حتی دشمنان داخلی و خارجی نسبت به نظام و انقلاب دارند هنوز شناخت پیدا نکرده‌اند. اگر شناخت پیدا کرده بودند، این اعمال را انجام نمی‌دادند. یک عده هم ناآگاهانه می‌خواهند وارد این لیست‌ها شوند طبیعتا اینها را به داخل این لیست‌ها می‌برند و می‌گویند که این فرد موجه است. من نمی‌خواهم نام ببرم در تهران ما خبر داریم الان چندین لیست داده شده تا با عناوین مختلف مردم را گمراه کنند. اعتقاد من این است که مردم به روحانیت اعتماد و اعتبار دارند. به دنبال آن لیستی که تایید روحانیت را دارد، باشند. به هر حال ائتلاف اصولگرایی مشخص است محوریت آن روحانیت است. باید این مسئله را بتوانیم برای مردم جا بیندازیم که اگر مردم به علما و روحانیت اقتدا کنند هیچ موقع صدمه و ضربه نمی‌خورند. در تاریخ که نگاه کنید هرجایی‌که مردم به روحانیت اقتدا کردند، ضرر نکردند. بنده اعتقاد دارم این مسئله را که مردم به علما و روحانیت اقتدا نمایند، تبیین نماییم و لیست‌های دیگر را به هیچ عنوان قبول نکنند.

https://shoma-weekly.ir/w4yBal