گفتگوی ویژه

نباید در برخورد با افراد دارای سمت اغماضی صورت گیرد

کسانی که مسئولیت های بالاتری دارند جرم بیشتری هم دارند چراکه حیثیت نظام را دچار خدشه می کنند
سمیه عظیمی - مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان درباره اتفاقاتی که در مجلس روی داد مجددا بر فرمان 8 ماده ای تاکید کردند؛ فرمانی که پس از گذشت 11 سال از صدور آن به نظر می رسد هنوز سازوکار مشخصی برای اجرای آن در سطح مراکز تصمیم گیری کشور تعیین و تدوین نشده است.
آنچه که به نظر مهم می رسد مطالبه چندین ساله رهبری معظم است که تا کنون برنامه مدونی برای تحقق آنها به ویژه در خصوص فساد اقتصادی از سوی مسئولین مربوطه در نظر گرفته نشده است.
با احمد کریمی اصفهانی در رابطه با این موضوع گفتگو کردیم.

مقام معظم رهبری در صحبت های اخیرشان با تاکید مجدد روی فرمان 8 ماده ای مبارزه بافساد اقتصادی؛ مسئولین را به تلاش بیشتر برای مبارزه با فساد مکلف کردند.  ارزیابی شما از روند پیگیری مسئولین درباره این فرمان چیست؟

تاکید مقام معظم رهبری بر مبارزه فساد توسط مسئولین کشور از چند جهت قابل تامل است که مهمترین آن جلوگیری از وقوع فساد است؛ چرا که پیشگیری به مراتب بهتر و کم هزینه تر از مبارزه و برخورد با فساد در هر حیطه ای به ویژه فساد اقتصادی است.
لذا مسئولین باید بر این نکته تاکید داشته باشند که هر امکانی که احتمال وقوع جرم و فساد را در کشور ایجاد می کند از سرراه بردارند.
این مساله نیازمند اقداماتی است؛ نکته نخست در این خصوص ایمان مسئولین به برخورد با اصل مساله جرم و فساد است تا به واسطه آن عزم جدی نیز برای جلوگیری از وقوع فساد و در مرحله بعد حل موضوع صورت گیرد.
وجود قوانین کارآمد و البته الزام به اجرای قوانین توسط مسئولین نیز یکی دیگر از مولفه های جلوگیری و مبارزه با فساد است. در این زمینه باید به همدلی و هماهنگی همه قوا نیز اشاره داشت چراکه این هماهنگی هم در پیشگیری از وقوع جرم و هم در مجازات افراد خاطی موثر خواهد بود.
نکته بعدی نیز برخورد قاطع و بدون ملاحظه است؛ هر فردی در هر رده ای باید در برابر قانون یکسان تلقی شود. طبیعی است که این گونه برخوردها و همدلی میان مسئولین در این زمینه در شعار خلاصه نخواهد شد؛ بلکه نیازمند عزم جدی و عمل قاطعانه است.
نکته حائز اهمیت در این مورد این است که قانونگذار، مجری و کسی که در جایگاه برخورد با جرایم قرار دارد ضمن همدلی با یکدیگر در امور مربوطه به هریک مداخله نداشته باشند. چراکه تداخل عملکرد قوا قطعا فسادآور خواهد بود و موانعی را بر سر راه برخورد جدی ایجاد خواهد کرد.
اما آنچه که ضروری به نظر می رسد فرهنگ سازی در زمینه انجام فساد است، افراد جامعه اسلامی باید بدانند که انجام عمل فساد هم خود آنها و هم نظام اسلامی را به هلاکت و نابودی می رساند.
گام بعدی نیز در حل مساله فساد درجامعه شناسایی موارد آسیب زا و فسادانگیز است؛ احصای این موارد قطعا در جلوگیری از فساد کارساز خواهد بود هرچند باید در این خصوص به انتخاب مجریان سالم که نیازمند نظارتی مجدد در نوع برخورد و عملکرد نباشند نیز توجه کرد.
در اینجا این مساله هم قابل توجه است که سندسازی و برنامه ریزی برای افشای مفسد در نظام اسلامی عمل صحیح و درستی نیست؛ در نظام ما بیش از آنکه مفسد وجود داشته باشد کسانی هستند که فضا را برای ایجاد فساد مهیا می کنند.
لذا وظیفه قانون گذار است که با وضع قوانین مناسب در برابر ایجاد فضا یا مباشرت در وقوع جرم و مفسده مانع ایجاد کند. شاید اگر مباشر نباشد فسادی نیز ایجاد نشود.
مجموعه این مسائل نیازمند برنامه ریزی دقیق و مدون است؛ در نظام اسلامی هیچگونه مانعی برای جلوگیری یا مبارزه با فساد نیست و در قانون همه موارد وضع قوانین مناسب و برخورد صریح و قاطع پیش بینی شده است.


• قرار است در مجلس طرحی برای تشکیل سازمان مبارزه با فساد ارائه شود؛ مساله ما نداشتن سازو کار مشخص برای جلوگیری از فساد است یا نداشتن سازمان و ارگان مشخص؟

مشکل کشور ما اسم و عنوان نیست؛ چه سازمان و چه ستاد باید تلاش کنند تا ریشه فساد در کشور مشخص و شناسایی شود. باید همه موانع برای برخورد با متخلفین در کشور برداشته شود تا حتی برخی افراد که تنش و التهاب در کشور ایجاد می کنند نیز اجازه چنین حرکاتی نداشته باشند. ضمن اینکه نباید اقماضی در برخوردهای صریح با افراد دارای سمت یا شرایط خاص نیز صورت گیرد؛ خط قرمز جمهوری اسلامی فساد است در هر رده ای.
اتفاقا کسانی که مسئولیت های بالاتری دارند جرم بیشتری هم دارند چراکه حیثیت نظام را دچار خدشه می کنند

https://shoma-weekly.ir/FRudQ3