گفتگوی ویژه

می خواهند شورای نگهبان را متزلزل کنند

انسان به‌دلیل زیاده‌خواهی‌هایش وقتی می‌بیند نظاره‌گری وجود دارد که اعمال او را می‌بیند، می‌خواهد سعی کند آن نظاره‌گر را مخفی کند تا بتواند به اعمالش ادامه بدهد و به مقاصدش برسد. به همین دلیل این‌ها این هجمه را شروع کرده‌اند که نظارت استصوابی را از شورای نگهبان بگیرند یا این جایگاه را متزلزل کنند تا بتوانند برای کسی که اصلح یا واجد شرایط کاندیداتوری مجلس خبرگان نیست، میدان ایجاد کنند و او را به مجلس بفرستند.
امیر زینلی - شورای نگهبان قانون اساسی، همان طور که از اسمش بر می‌آید، محافظ قانون اساسی کشور و از ارکان آن است. شورای نگهبان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و این خود دلیلی است که دشمنان نظام، یکی از اهداف خود را شورای نگهبان قرار داده‌اند. از امروز تا اولین انتخابات پیش رو بیش از یک سال فرصت داریم؛ اما هجمه‌ها علیه شورای نگهبان آغاز شده است. در گفتگو با طیبه یزدی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به کنکاش در رابطه با علل دشمنی با شورای نگهبان پرداخته‌ایم.

***

*هجمه به شورای نگهبان سابقه طولانی مدتی دارد. از زمان حضور اصلاح‌طلبان در رأس قدرت تا به امروز. علت این هجمه‌ها به شورای نگهبان چیست؟

-درباره جایگاه شورای نگهبان، کسانی که به عناوین مختلف به این شورا هجمه وارد می‌کنند، خودشان جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی ما به‌عنوان یک کشور اسلامی را می‌شناسند و قطعاً هم عقلاً قبول دارند. البته این دال بر این نمی‌شود که بگوییم شورای نگهبان اشکالاتی نداشته و ندارد. بالاخره گاهی اشتباه‌ها و اشکالاتی به‌وجود می‌آید؛ ولی اصل جایگاه شورای نگهبان مدنظر ما است و خود منتقدین می‌دانند جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی چیست. کل نظام هستی دقیقاً براساس قوانین، چارچوب‌ها، حدود و مرزهایی به وجود آمده است و بر این اساس حرکت عالم مسیر خود را طی می‌کند و اگر خارج از این قوانین بود، پدیده‌ای به نام هستی نمی‌توانست در طول این دوران مسیر خود را ادامه بدهد و این هم بر اساس الگوگیری از خود خلقت خداوند است. چون خداوند هم کل عالم هستی و موجودات را براساس قوانین، جایگاه و حد و مرز و قانون مترتبی خلق کرده است تا این نظام بتواند پایدار بماند و هر جا که عدم تعادلی به وجود بیاید یا آن قوانین بر آن حاکم نباشند، قطعاً در آن قضیه اختلال به وجود می‌آید و دیگر مسائل را هم دچار مشکل می‌کند. پس جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی برای تطابق مفاد قانون با شرع و فقه اسلامی است، چون ما کشوری با ایدئولوژی اسلامی هستیم و باید قوانین ما با قوانین شرع و مکتبمان همخوانی داشته باشند.

*یکی از وظایف شورای نگهبان نظارت بر انتخابات و کاندیداهای انتخاباتی است. الان تا انتخابات مجلس در سال 94 بیش از یک سال فرصت داریم، ولی عده‌ای از چند ماه قبل شروع به ضربه‌زدن به جایگاه شورای نگهبان کرده‌اند. این حساسیت چقدر زیاد است که از حالا شروع کرده‌اند؟

-انسان به‌دلیل زیاده‌خواهی‌هایش وقتی می‌بیند نظاره‌گری وجود دارد که اعمال او را می‌بیند، می‌خواهد سعی کند آن نظاره‌گر را مخفی کند تا بتواند به اعمالش ادامه بدهد و به مقاصدش برسد. به همین دلیل این‌ها این هجمه را شروع کرده‌اند که نظارت استصوابی را از شورای نگهبان بگیرند یا این جایگاه را متزلزل کنند تا بتوانند برای کسی که اصلح یا واجد شرایط کاندیداتوری مجلس خبرگان نیست، میدان ایجاد کنند و او را به مجلس بفرستند. این هجمه به این دلیل است، وگرنه اگر اصل جایگاه را قبول داشته باشند، می‌گویند کاندیداهای ما می‌آیند و شورای نگهبان هم کارش را انجام می‌دهد. اگر کارشان را براساس عقل و قوانین صحیح انجام بدهند، مشکلی نخواهند داشت؛ ولی چون می‌خواهند خارج از چارچوب عمل کنند، می‌خواهند چیزی را که مانع بررسی و نظارت است، بردارند.

*چند روز دیگر سالگرد مرحله اول برگزاری مجلس ششم است. مجلس ششم هیاهو و جنجال زیادی داشت و حاشیه‌های بسیاری را برای کشورمان درست کرد. مجلسی‌ها تحصن کردند تا برای مرحله بعد رأی بیاورند و نظر شورای نگهبان را تغییر بدهند. فکر می‌کنید باز هم چنین مناقشاتی در انتظار ما خواهد بود؟

-احتمال وقوع دسیسه و مسائلی که به مصلحت نیستند، همیشه وجود داشته و خواهد داشت، مخصوصاً در مقاطعی که شرایط را برای بیان اعتراضات خود قوی‌تر و میدان را آماده‌تر ببینند. قطعاً این احتمال وجود دارد. مهم این است که باید چگونه حافظ قوانینی باشیم که افراد متقی، عالم و مجرب برای تدوین آن‌ها زحمات فراوانی را تحمل کردند، وگرنه همیشه این نوع شیطنت‌ها وجود داشته و خواهد داشت. ممکن است گاهی محیط و بستر را بیشتر آماده ببینند، بیشتر جنجال کنند، ولی اگر محیط را بسته‌تر ببینند، قطعاً یا پنهان‌تر عمل کرده یا سکوت اختیار می‌کنند.

*دولت چه کمکی می‌تواند به شورای نگهبان کند؟

-فکر می‌کنم بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که تابع قوانین مدون در جامعه باشد. بزرگ‌ترین امتیاز رئیس‌جمهور و دولتی که بر کشور حاکم است، این است که هم از نظر تئوری و هم عملاً از قوانین پیروی کند.

*در دولت‌های آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی رسانه‌ها خیلی مهم بودند و جنجال‌هایی را درست کردند. توصیه شما به رسانه‌ها چیست؟

-رسالت رسانه‌ها آگاهی‌دادن به مردم، نگرش صحیح و تعهد بین خود و خدایشان است و هرچه بیشتر به این موضوع پایبند باشند، قطعاً بهتر می‌توانند به رسالت خبررسانی و آگاه‌سازی مردم عمل کنند؛ ولی هرقدر به‌دنبال مسائل دنیوی و امتیازگیری رسانه‌ای و ایجاد جنجال باشند، قطعاً قلم، تفکر و رفتارشان منحرف خواهد شد. بنابراین نباید از چارچوب بین خود، خدا و خدمت به جامعه و مردم عدول کنند.

*رفتار شورای نگهبان از حالا تا انتخابات سال آینده چگونه باید باشد؟

-شورای نگهبان باید سعی کند به طرق مختلف به مردم آگاهی بدهد. دیگر اینکه محکم و مصمم بر جایگاه خود بماند و کاری به حاشیه‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود، نداشته باشد و قوانین را اجرا کند. ضمن اینکه باید نظارت کامل و هوشمندانه بر جزئیات انتخابات داشته باشند و کوتاه نیاید.

https://shoma-weekly.ir/CmDEBe