گفتگوی ویژه

می توان برای حل مشکلات جوامع بشری از این اجتماع استفاده کنیم

یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت امام حسین در اربعین است. بنابراین باید برای وحدت امت اسلامی و حتی برای حل مشکلات جوامع بشری از این اجتماع که از کشورها و ادیان و مذاهب مختلف هستند، استفاده کنیم
امیر زینلی - هر ساله شاهد هستیم که علاوه بر شیعیان حتی اهل سنت نیز در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند. نتیجه هم بستگی بین شیعه و سنی، پیاده روی اربعین می‌شود. این همایش عظیم مسلمانان که حالا، پیروان دیگر ادیان را هم در خود می بیند، از نظر وحدت برای مسلمین اهمیت فراوان دارد. با حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

چقدر این موضوع برای وحدت بین مسلمانان اهمیت دارد؟

عشق و ارادت به اهل بیت و به ویژه به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سر منشأ پیاده روی اربعین است. به تعبیر امروزی امام حسین (ع) یک شخصیت بین المللی و جهانی است و متعلق به یک کشور و مذهب نیست. در گذشته نیز خیلی از نهضت‌ها، انقلاب‌ها و مبارزاتی که بوده است مثلا در هندوستان آقای گاندی که یک هندو است می‌گوید که من درس مبارزه را از حسین بن علی یاد گرفته ام. این عشق و اردات به امام حسین (ع) یک ارادت جهانی و بین المللی است که همه آزادگان عالم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان به این شخصیت عشق می‌ورزند. حال شیعیان چون خود را پیرو ایشان می‌دانند بالتبع تعلق خاطر بیشتری نسبت به امام حسین (ع) دارند. بنابراین اربعین نماد عشق و ارادت جهانی به اباعبدالله الحسین (ع) است و چه شیعیان، چه اهل تسنن و حتی مسیحیان در این راه پیمایی شرکت کرده و هر سال نیز به تعدادشان افزوده می‌شود. در بین شیعیان هم روایتی از امام حسن عسکری (ع) هست که یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت امام حسین در اربعین است. بنابراین باید برای وحدت امت اسلامی و حتی برای حل مشکلات جوامع بشری از این اجتماع که از کشورها و ادیان و مذاهب مختلف هستند، استفاده کنیم. نباید آن را در غالب یک ملیت و یک مذهب محدود کنیم. اربعین می‌تواند مقدمه برای حکومت جهانی حضرت ولیعصر (عج) که مصلح کل هستند باشد و می‌تواند تفسیر این جمله باشد که امام فرمودند: راه قدس از کربلا می‌گذرد. ان‌شاءالله اگر روزی این جمعیت 20 میلیونی با وحدت کلمه، صمیمت، قوت اسلامی و با همت عالی به سمت قدس حرکت کنند هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. بنابراین دشمن هم اربعین را درک کرده است و با ترویج مسائل اختلافی بین شیعه و سنی می‌خواهد این انسجام را بشکند. این شیعه انگلیسی که مقام معظم رهبری فرمودند که به اسم شیعه گری به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند یا سنی آمریکایی که اهل سنت را به تکفیر شیعیان تحریک می‌نمایند، مقاصد دشمن است و می‌خواهد از اربعین سوء استفاده کند.

هر روز ماجرای شیعه انگلیسی پررنگ تر می‌شود. مخصوصا حضور پر رنگی در اربعین با بنرها و عکس‌ها دارند. چطور می‌شود با آن مقابله کرد که وحدت به خطر نیفتد؟

راه مبارزه با آن نه فقط در این ایام بلکه با روشن گری در طول سال است. مقابله کردن با دعوا و مشاجره کار را مشکل تر می‌کند. باید با روشن گری عقبه اینها معرفی شده و مقاصدی که دارند بیان گردد. مراجع، علما و بزرگان در این قضیه ورود نمایند و توصیه‌ها و هشدارهای لازم داده شود که دشمن نتواند سوء استفاده کند.

آیا تبلیغات برای شرکت اهل سنت و دیگر مذاهب در پیاده روی اربعین در حدی که تا به حال بوده است، کافی است یا باید بیشتر از این باشد؟

بالتبع این را به عنوان نماد شیعه مطرح می‌کنند و نماد شیعه هم هست. ولی این موضوع زمینه اختلاف نمی‌شود. باید به نحوی کار صورت بگیرد که سایر مذاهب گمان نکنند که اربعین مخصوص شیعیان است. راهش همین است که عرض کردم، باید روشن گری شود و فضای این راه پیمایی قبل، در طول راهپیمایی و بعد از آن بیشتر یک فضای صمیمیت و برادری باشد.

https://shoma-weekly.ir/LkMhtI