گفتگوی ویژه

میدان دادن دولت به فتنه گران فتنه بزرگتری را رقم می زند

ما باور داریم که اگرفتنه گران زمام امور رادر دست گیرند چه بسا فتنه ای بزرگتر از فتنه سال 88 رخ دهد لذا انتظار می رود دولت به آن توجه جدی داشته باشد.
امیر زینلی - در ادامه ارزیابی عملکرد دولت طبق نظریات مقام معظم رهبری سراغ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفتیم. احمد علی مقدم در این گفتگو با ملاک هایی که رهبری برای دولت تعیین کرده بودند، دولت را نقد کرد اما در نهایت فهمیدیم که عملکرد دولت روحانی با شعار های خودش هم تطبیق ندارد. گفتگوی «شما» را با عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می خوانید.

***

در ارزیابی عملکرد دولت، به نظر شما از نظر سیاست داخلی مهم ترین کار دولت چه بود؟

ضمن گرامیداشت سالگردشهادت مظلومانه رجائی وباهنروهفته دولت واینکه درکنار گرامیداشت این هفته فرصت مناسبی است برای ارزیابی عملکرد دولت وبیان نکات مثبت ومنفی، باید نقدهای مشفقفانه خودرابیان کنیم ،البته بهترین قاضی وارزیاب مردم شریف وعزیزهستند.

بنظربنده بهترین ومهمترین ارزیابی عملکرد دولت آن است که ببینیم دولت تاچه حد بطورعملی ومحسوس توصیه های حضرت آقا را که توصیه های فراوان و راهگشائی فرموده اند را نصب العین خود قرارداده است؟ از طرفی آقای روحانی تا چه حد به شعارها و وعده های خود عمل نموده، هرچند تاکنون اکثروعده ها وشعارهای ایشان محقق نشده که امیدواریم طی یک سال پایانی بتوانند قدمهای موثر و ملموسی درجهت تحقق وعده های خودبردارند. بالاخص درموضوع معیشت واشتغال ورکود که معضل بزرگی درکشوراست که تاکنون هیچ رونقی مشاهده نمیشود.

کارمثبت دولت درسال اول معرفی بموقع اعضای هئیت دولت به مجلس بود و دیگر اینکه بودجه کل کشور را سر موعد مقرر تنظیم و به مجلس تقدیم کرد. اینها ازنکات مثبت دولت آقای روحانی است.

برای ارزیابی بهتر عملکرد دولت لازم است بیانات و توصیه های رهبری معظم به دولت را مرور کنیم. از نظر شما مهم ترین این توصیه ها چه بوده است؟

اولین واصلی ترین توصیه مقام معظم رهبری به دولت، این بود که باید مردمی باشند ومیان مردم بروند و مثل مردم زندگی کنند. فرمودند این رفتاربهترین الگو برای موفقیت است که نمونه سفرهای استانی تا اندازه ای حرکت در این جهت است. و اینکه فرمودند دولتمردان مثل مردم زندگی کنند و از تجمل گرائی پرهیز نمایند. این توصیه حضرت امیرالمومنین علیه السلام هم می باشد.

یکی از توصیه های دیگر حضرت آقا آن است که مسئولان کشور مسئولیت و پست احتماعی و سیاسی را طعمه ای برای چپاول کشور ندانند و از مسئولیت خود پلی برای رسیدن به مادیات وثروت نسازند. دولت در این زمینه چگونه عمل کرده است؟

این توصیه مقام معظم رهبری از ابتدای زعامت معظم له به مسئولان کشور نشان از آن دارد که مقام معظم رهبری به ثروت اندوزی حرام خصوصا درمیان مسئولان نظام حساس بوده وهستند لذا برای همین است که درموردفیش های حقوقی نجومی و به قول رییس جمهور دریافت های نامتعارف، دستور اکید برای بررسی وبرخورد قاطع صادرفرمودند. ولی به نظر می رسد عده ای با دفع الوقت نسبت به عزل وبرخورد بااین موضوع میخواهند موضوع مشمول مرور زمان شده و به فراموشی سپرده شود درحالیکه انتظارمردم از رئیس قوه مجریه آن است که حداقل پس ازگذشت این چندماه ضمن پرهیزاز کلی گوئی ، گزارشی از برخوردها وبرگشت وجوه به دولت ارائه نمایند. ضمنا همانطور که در مصاحبه دیگری عرض کردم پرداخت های نامتعارف وحقوق های نجومی فقط خاص پایتخت نیست بلکه دراستانها هم قابل بررسی است.

مهم ترین فرصتی که در این سه سال از دست رفت و دولت باید در فکر جبران آن باشد، چه بود؟

یکی از توصیه های مقام معظم رهبری غافل نشدن ازدشمنی های آمریکا و صهیونیسم و استکبار است و دیدیم که به این توصیه کم توجهی شد. حضرت آقا فرمودند من به این مذاکرات خوشبین نیستم ولی کسی توجهی نکرد و به طرفهای مذاکره اعتماد شد. پس از دو سال معطل کردن کشور و همه امور کشور را وابسته به مذاکره کردن، بهترین فرصتها راکه میشد برای مردم خدمت کرد، از دست رفت. امیدواریم دریک سال آخرتمام همت خود را به کار و فعالیت و خدمت به مردم شریف وعزیز معطوف دارند.

توصیه دیگر مقام عظمای ولایت به دولت، شنیدن شدن یک صدا از دولت است. آیا به این توصیه عمل شد؟

متاسفانه شاهد تناقض گوئی وتعارض بین سخنان مسئولان هستیم. این تعارض ها به دولت صدمه می زند و از طرفی امید از مردم گرفته می شود.

رهبری به دولت فرمودند در انتقاد از اقدامات و سیاست های دولت های گذشته انصاف را رعایت نمایند. در این زمینه چه اتفاقی در این سه سال افتاده است؟

باید باصراحت عرض کنم در این مدت سه سال کمتر سخنرانی و یا صحبتی از ریاست جمهوری و همچنین مسئولان دولتی شنیده شده که از دولت قبلی نگفته باشند. کما اینکه دیدیم آقای روحانی برای گزارش صد روزه خود حرفی جز محکوم کردن ومطرح کردن عملکرد دولت قبلی نفرمودند که بنظرم بهتربود بجای این همه بدگوئی وبازگوکردن عملکرد دولت قبلی در جهت اصلاح عملکرد باصطلاح غلط دولت قبلی قدم برمی داشتند. اینکه مرتب از دولت قبلی می گویند چون می خواهند تمام تقصیر کم کاری ویا ناکارآمدی خود را به گردن دولت قبلی بیاندازند . به هرحال دولت قبلی اشکالات ونواقصی داشته و کسی منکرآن نیست. هیچ دولتی هم نمی تواند ادعا کند که در دوران خود هیچ نقص وایرادی نداشته. لذا دراین سه سال میتوانستند شیوه ها وعملکرد خود رابراساس باورهای خودشان تنظیم و اصلاح نمایند وخدمات خوبی را به مردم عرضه کنند. امیدواریم در این یکسال آخر از حاشیه پردازی پرهیز و کمرهمت را برای ارائه خدمت به مردم ببندند به طوریکه رونق اقتصادی و معیشت و اشتغال کاملا برای مردم ملموس باشد.

اینکه حضرت آقافرمودند از نیروهای انقلابی ومتعهد بهره بگیرید، چقدر در عملکرد دولت دیده شد؟

متاسفانه علیرغم شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فقط درشش ماه نخست دولت، با برکناری بیش از سه هزار نفر از مدیران دستگاه های دولتی مواجه شدیم. آن هم بعضا نیروهای متخصص و متعهد وانقلابی. الان دردولت بیشترین مسئولیت ها به اصلاح طلبان و بعضا افرادی که حامی جریان فتنه بوده اند واگذارشده است؛ در حالی که افرادی که حامی فتنه بوده اند و بعضا هم تاکنون از فتنه تبری نجستند، بر مصدر کارند یعنی خط قرمز را رعایت نکردند.

ما باور داریم که اگرفتنه گران زمام امور رادر دست گیرند چه بسا فتنه ای بزرگتر از فتنه سال 88 رخ دهد لذا انتظار می رود دولت به آن توجه جدی داشته باشد. انتظار دیگر ما این است که آقای روحانی به آن عده ای که برای تطهیر فتنه گران تلاش می کنند وبعضا افاضاتی می کنند برخورد جدی داشته باشند، زیرا اعتقاد دارم برخورد با این گونه افرادجزو وظایف ذاتی ایشان است. ما شاهد انتصاب اینگونه افراد دروزراتخانه ها ودولت هستیم، و متاسفانه هیچ برخوردجدی هم مشاهده نشد. طبعا نفوذ از طریق همین افراد صورت می گیرد.

اگر نکته باقی مانده است بفرمایید.

بنده در روزهای اول دولت تقاضانمودم که آقای روحانی یک تعریف درستی از اعتدالی که مطرح کردند بنمایند که تاکنون یک تعریف جامع وکاملی که مدنظرایشان است مشاهده نشد.

دیگراینکه برخورد دولت بامنتقدان برخورد مناسبی نیست وبرخوردی درشان رئیس دولت نیست ازجمله اینکه منتقدین را کم سواد ، بی شناسنامه، بز دل و ترسو و حسود و افراطی و یا متوهم خطاب کردند. یا تهمت زدند که کسانی پول می گیرند تا نقد کنند. به نظر شما با نشریات منتقد و سایت های منتقد برخورد حذفی داشتن کاردرستی است؟ این برخوردها بعضا به حدی بوده که حتی هواداران دولت را به واکنش وا داشته. اینگونه رفتارها با شعارها و حرف های آقای روحانی مطابقت ندارد.


https://shoma-weekly.ir/BFgUSK