گفتگوی ویژه

مهم‌ترین ابزار در ترورهای بیولوژیک، بذرهای کشاورزی و محصولات دامی هستند

یکی از ابزارهای جدید دشمن میکروب هایی است که چنان ارام منتقل میشود که اصلا شخص مد نظر نمیفهمد با یک لیوان آب، یک هدیه، یک شکلات، یا حتی یک گل خیلی ساده است
اشاره: چند وقتی است که موضوع ترورهای بیولوژیک به سوژه داغ محافل تبدیل شده است. اخیرا نادر طالبزاده از فعالان عرصه فرهنگی کشور، خبر از ترور بیولوژیک خود داد و پس از آن، درگذشت مرحوم علی دادمان و حرف و حدیثهایی که متعاقب آن پیش آمد، همه را نسبت به موضوع ترورهای بیولوژیک حساستر کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار هفته نامه «شما» گفتگویی را با محمد حسن آصفری؛ عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انجام داده است که ماحصل آن را در ادامه میخوانید.

ریشه ترورهای بیولوژیک به کجا بر میگردد و علت به کارگیری این نوع از ترور را چه چیزی میدانید؟

موضوع ترورهای بیولوژیک بیشتر بعد از جنگ جهانی دوم در دنیا مطرح شد؛ درواقع قدرتهای بزرگ برای اینکه بتوانند جمعیت کشورهای دنیا را کنترل کنند و آنها را تحت سیطره خود در بیاورند، به این ترورها روی آوردند و این کار را در سه بخش دامی، گیاهی و دارویی انجام دادند. این قدرتها در صدد این هستند که تأمین نیازهای مردم دنیا و امکانات آنها را برعهده بگیرند تا از این طریق به اهداف خود دست پیدا کنند. از جمله اقداماتی که در این راستا صورت میگیرد، در ارتباط با بذرهای مورد نیاز کشاورزی است که این بذرها به شکل انبوه در اختیار قدرتهای بزرگ مثل آمریکا است که با لابیهای صهیونیستی این امکانات را در اختیار گرفتهاند و هر زمان که بخواهند در منطقه یا کشوری نفوذ کنند با صادرکردن این بذرها که دستکاری و آلوده شدهاند، دست به کنترل و ازبینبردن جمعیت یا ناقصالخلقهکردن یک جمع یا گروهی میزنند. روش دیگر از طریق دام صورت میگیرد؛ ویروسهای مورد نظر در بین دامها منتشر میشوند و چون خوراک انسان را این دامها تأمین میکنند، بیماریهای مختلفی بین انسان و دام شیوع مییابد. همچنین از طریق داروهای شیمیایی و... دست به ترورهای بیولوژیک میزنند. دشمنان برای دستیافتن به اهداف خودشان در ترورهای بیولوژیک، از جریانی به نام ستون پنجم استفاده میکنند، که ما در دوران انقلاب، شاهد چنین رفتاری از سوی ستون پنجم در کشورمان بودیم و دیدیم که این افراد، چه در مناطق جنگی و چه در شهرهای کشور دست به اقداماتی زدند به گونهای که سازمان منافقین به دنبال این بود که آب شرب مردم را آلوده کند. ستون پنجم همچنین به دنبال این بودند که در مراکز بزرگی که غذای جبهههای جنگ را تأمین میکرد، نفوذ کنند و با آلودهکردن مواد غذایی، مشکلاتی را برای خطوط مقدم ایجاد کند.

چه کشورهایی بیشتر در زمینه ترورهای بیولوژیکی فعالیت دارند؟

میتوان گفت که بزرگترین جریانی که در ترورهای بیولوژیکی فعالیت میکند لابی صهیونیستها است که زیر نظر موساد این فعالیتها را انجام میدهد. صهیونیستها با توجه به اینکه توان رویارویی نظامی با کشورها را ندارند و از طرفی، به خاطر اینکه ردّی از خود به جای نگذارند تا در مجامع بینالمللی قابل پیگیری باشد و متهم شوند، اقدام به ترورهای بیولوژیکی میکنند. ما در ده سال گذشته فردی مثل مرحوم کاظمی آشتیانی را داشتیم که یکی از نخبگان دانش پژوه و از متخصصین سلولهای بنیادین بودند که کارهای بسیار بزرگی را در تولید نسل دامی و سایر حیطهها داشتند، ولی شاهد بودیم که به طرز مشکوکی از دنیا رفتند و مشخص هم نشد که علت چه بوده است. همچنین فوت مرحوم دادمان که اخیرا رخ داده نیز مشکوک است؛ البته اینها نیاز به بررسیهای بیشتری دارند تا علت قطعی آنها مشخص شود.

با توجه به اینکه شخصیتهای سیاسی و فرهنگی که در ارتباط با خارج از کشور هستند و از مواضع ضدصهیونیستی مشخصی برخوردار هستند در معرض این نوع از ترورها قرار دارند، به نظر شما چه اقداماتی را برای محافظت از آنها باید اندیشید؟

ابتدا این نکته را عرض کنم که رسانههای ما باید به این موضوع توجه داشته باشند که یکی از راهکارهای ترور بیولوژیک ایجاد رعب و وحشت در جامعه است. تا زمانی که موضوعی به اثبات نرسیده است، نباید به این مسائل دامن بزنیم.

درخصوص سؤال شما، بنده اعتقاد دارم که اهداف دشمنان در ترورهای بیولوژیک بسیار بزرگتر و فراتر از ترورهای موردی و اقداماتی از این قبیل است. به عنوان مثال آنها به سراغ شرکتهای بزرگ تولیدکننده محصولات دامی و کشاورزی میروند و بیشتر از این طریق اقدام میکنند؛ البته محافظتهای لازم هم در خصوص اشخاص باید صورت بگیرد. دستگاههای امنیتی ما باید نسبت به این موضوع حساس باشند؛ اما همانگونه که عرض کردم از دامنزدن به موضوعاتی که صحت آنها مشخص نشده خودداری شود؛ زیرا این موضوع، اثرات تخریبی بالایی میتواند داشته باشد و مسئولین ما باید به این امر توجه لازم را داشته باشند.

با توجه به تأکید شما مبنی بر آلودهکردن محصولات دامی و کشاورزی در موضوع ترورهای بیولوژیک، آیا این امر ضرورت نظارت بیشتر را در ورودیها و مبادی که این محصولات را به کشور وارد میکنند نمیرساند؟

یکی از راهکارهای نفوذ که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، همین موضوع است؛ یعنی کشور ما در ارتباط با بذر کشاورزی یا دامی وابسته به خارج باشد؛ خود این موضوع، زنگ خطر بزرگی است که باید به آن توجه داشته باشیم. در موضوع کنترل و نظارت، دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان به عنوان متولیان امر تولید و نظارت بر مواد غذایی و دارویی، در این مسئله باید بسیار هوشمندانه برخورد کنند و توجهات لازم را داشته باشند. حال اینکه اگر نگاه ما به این موضوع، صرفا نگاه امنیتی باشد، ممکن است از سایر ابعاد حساس آن غافل شویم. در مسئله نظارت بر واردات، دو وزارتخانه مذکور باید دقت کامل را داشته باشند و نمایندگانی را در محل تولید این محصولات داشته باشند تا نظارت و کنترلهای لازم انجام بگیرد تا طیب خاطر مردم در این خصوص فراهم شود.

https://shoma-weekly.ir/P1RouS