گفتگوی ویژه

منتظر اعلام برائت روحانی از حمایت انتخاباتی آمریکا هستیم

بنده به یاد فرمایش حضرت امام (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران افتادم که فرمودند: بدا به حال ما اگر روزی دشمنان ما از ما تعریف کنند. بنابراین من این را نشانه خوبی نمی‌دانم و مایه تأسف است که دشمن قسم خورده ما، کسی که در طی دوران گذشته تا کنون برای ملت ایران شمشیرش را از رو بسته است و دشمنی‌هایش در ابتدا و طی جنگ تحمیلی آشکار بود از آقای روحانی حمایت کرده اند
امیر زینلی - حمایت آمریکا از رأی آوردن اشخاص خاص در انتخابات ایران معانی مختلفی دارد. یکی از آن ها اختلاف افکنی و ایجاد فضای دوقطبی در ایران است. در مورد دلایل دیگر با دکتر محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرده ایم.

***

دو مقام آمریکایی به صراحت اعلام کردند که انتخاب آقای روحانی به نفع آمریکا است.چه اتفاقی افتاده است که اآنها پشت دولت روحانی ایستاده اند؟

با این پرسش شما، بنده به یاد فرمایش حضرت امام (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران افتادم که فرمودند: بدا به حال ما اگر روزی دشمنان ما از ما تعریف کنند. بنابراین من این را نشانه خوبی نمی‌دانم و مایه تأسف است که دشمن قسم خورده ما، کسی که در طی دوران گذشته تا کنون برای ملت ایران شمشیرش را از رو بسته است و دشمنی‌هایش در ابتدا و طی جنگ تحمیلی آشکار بود از آقای روحانی حمایت کرده اند. 21 تیرماه 1359 ویلجینسکی طی دیدار مخفیانه ای که با صدام داشت قول مساعد به او داد و صدام نیز هوشیار شد. البته آمریکا نتوانست در کودتای نوژه و در براندازی برای این که مجدد در ایران به منافعش برسد،کاری از پیش ببرد. خلاصه اینکه آمریکا در طی 37 سالی که از انقلاب گذشته است، مرتب علیه ما بوده و دشمن قطعی ما است و رهبر عظیم الشأن و بنیان گذار جمهوری اسلامی او را شیطان بزرگ نامیدند. حالاجای تأمل دارد که سردمداران آنها از آقای روحانی اینگونه تعریف و تمجید کنند. امیدوارم قبل از هر چیز آقای روحانی حداقل به عنوان حفظ ظاهر اعلام برائت کند. با توجه به حوادثی که در طول این مدت 3 سال و چند ماه رخ داده است، واقعیت‌ها بیان گر این است که بعضی‌ها به رابطه با آمریکا دل خوش کرده اند و این خود نشانه این است که باید در این رابطه تجدید نظر شود. به نظر بنده آمریکایی‌ها بدشان نیاید زیرا ایشان هم چراغ سبز نشان داده اند و کارهایی انجام داده و اقداماتی تا به حال صورت گرفته است. متاسفانه در رابطه با آن چه که ما از برجام توقع داشتیم و مردم عزیز ایران اسلامی شاهد آن هستند، خیلی از وعده‌ها تحقق پیدا نکرده است. مثلا این که بلافاصله بعد از برجام تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود ولی هیچ تحریمی برداشته نشده است و روز به روز هم مشکلات بیشتر می‌شود. این خود نشانگر اعتماد ایشان نسبت به آمریکا است.

آیا این سکوت دولت در مقابل بد عهدی آمریکا را نشانه خوشحالی آمریکا می‌دانید و دلیلیبرای اینکه همین دولت بر سرکار باقی بماند؟

در زمان دولت‌های گذشته مثلا دو دولت نهم و دهم_کار به عملکرد صحیح و ناصحیح ندارم_ هر از چندگاهی بحثی مطرح شده و دولت عکس العمل‌های به موقعی که بخشی از آن هم از جانب مردم بود، داشت و باعث می‌شد آمریکایی‌ها عقب نشینی کنند. امروز شاهد این هستیم که به قدری آمریکایی‌ها گستاخ شده اند که در موضوعات داخلی ایران روز به روز دخالت‌های آشکار کرده و اعلام موضع می‌کنند. همان گونه که در جریان فتنه 88 دخالت و از یک جناح خاص حمایت کردند. اینها کدهایی است که ملت عزیز ما خوب می‌فهمند و درک صحیحی از آن دارند. چرا که تجربه دوره‌های گذشتهبه خصوص در این رابطه برای آنها گران سنگ است و حتما مردم ما نسبت به این موضوعات بی تفاوت نخواهند بود.

بعضی قبلا این شبهه را مطرح کردند که دلیل حمایت آمریکا از اشخاص، اختلاف انداختن بین مردم کشور ما است، نظر شما چیست؟

ممکن است یکی از دلائل فرعی آن این باشد ولی دلائل اصلی دیگری هم دارد. به هرحال آقای روحانی و جناب آقای هاشمی رفسنجانی ارتباطات نزدیکی دارند و جناب آقای هاشمی یک زمانی اعلام کردند که من در رابطه با برخی موضوعات وجه اشتراکی با حضرت امام داشتم و در زمینه‌هایی وجه اختلاف داشتیم، من اعتقاد داشتم که باید با آمریکا رابطه داشته باشیم ولی امام (ره) این اعتقاد را نداشتند. به هرحال آقای روحانی با آقای هاشمی رفسنجانی خیلی مأنوس هستند و به اصطلاح عامیانه از دست ایشان آب خورده اند. دل به رابطه با آمریکا بستن بستری می‌خواهد. این خطای بزرگی است، همچنان که دل به رابطه با آل سعود و دولت عربستان بستن و هم پیاله شدن با آنها اشتباه بود. البته هم پیاله به معنای اینکه با آنها سر یک سفره نشستن وخانوادگی به مراسم حج دعوت شدن است. عاقبت دیدیم که چگونه عربستان برای ما شمشیر را از رو بست. حتی در جنگ اقتصادی که موضوع نفت باشد، میبینیم چطور ویران کرده است. می‌شد آقای روحانی یک تشر بزند و قیمت نفت را هم بالا ببرد. در دنیای سیاست از این اتفاق‌ها می‌افتد. اما پرهیز کردند. این خسارت گرانبهایی که ما در رابطه با موضوعات سیاست نفت و کرسنت می‌دهیم نتیجه همین رویه و افکاری است که بر دولت فعلی حاکم است.

شما فرمودید که آقای روحانی باید از این گفته آمریکایی‌هابرائت بجوید. به نظر شما باید در این چند ماه باقی مانده چه اقدامات دیگری انجام دهد؟

باید خیلی شفاف و روشن مواضعش را برای ملت عزیز ایران بیان کند. ملت ما ملتی انقلابی و عاشورایی است.طبیعتا اگر ایشان صادقانه با مردم صحبت کند، چه در پنهان، چه در آشکار، چه در عرصه نظام بین الملل و چه در سیاست داخلی، مسائل را به گونه ای بیان کند که حداقل مردم را به اینکه نمی‌خواهند کشور را به کسانی که بدعهدی کرده اند و دنبال براندازی نظام بوده اند، بسپارندامیدوار کنند. خاطرم هست که قبل از انتخابات 88 و جریان فتنه، مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب و مبلغین و روحانیون که برای محرم اعزام می‌شدند، فرمودند که شما ببینید که رسانه‌های خارجی راجع به شما چه می‌گویند، اگر شما بی تفاوت باشید که هیچ والا اگر بی تفاوت نبودید، برائت بجویید و بگویید: نه، شما بی جا کرده اید که می‌خواهید در امور داخلی ما دخالت کنید. در این بین کسانی که در گذشته حتی نان از دست آمریکایی‌ها را خوردند، پول و دلار از آنها گرفتند، در انتخابات از عربستان دلار گرفتند و امیدوار بودند، این کار را هم در زمان جریان فتنه انجام ندادند، به وعده‌ها و حمایت‌های غرب و آمریکا دل خوش بودند. شما دیدید که فرانسه و آلمان و انگلیس رسمادر فتنه دست داشتند و دخالت کردند.

https://shoma-weekly.ir/ZPJYlf