گفتگوی ویژه

مقاومت خواست مشترک قاطبه جهان اسلام است

ما به دلیل تعامل مستمر با اتحادیه احزاب سیاسی آسیایی(ICAPP)اتحادیه احزاب عربی، اتحادیه احزاب آفریقایی(CAPP) ، اتحادیه پارلمان های آسیایی (APA )و اتحادیه احزاب سیاسی آمریکای لاتین و حوزه کارآییب (COPALL)، همواره در مذاکرات وسخنرانی هاو یا در اسناد وبیانیه ها بر توجه به موضوع مبارزه با اشغالگری، خشونت وتروریسم و تلاش برای ایستادگی در مقابل رژیم صهیونیستی تاکید داشته ایم.
امید قهرمانی در راستای تحقق سند چشم انداز حزب موتلفه اسلامی، تلاش برای تاسیس نهادی بین المللی با هدف تقویت روند همگرایی میان احزاب کشورهای اسلامی از دغدغه های اصلی مرکز امور بین الملل حزب است. این تلاش ها با گذر از مراحل دشوار آغازین، سرانجام در حال حاضر به مراحل اجرایی خود نزدیک شده است؛ تا آنجا که هفته گذشته "میثاق جهانی حمایت احزاب از مقاومت اسلامی" در تهران، به تصویب احزاب برجسته جهان اسلام رسید. بدین جهت برای بررسی سابقه موضوع و ارزیابی روند اقدامات صورت گرفته در این خصوص، با مهدی صولی، قائم مقام مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرده‌ایم.

***

ایده گسترش تعامل و همکاری میان احزاب اسلامی جهان از کجا نشات گرفته است؟

این ایده از دغدغه‌ها و موضوعات مورد تاکید مرحوم استاد عسکراولادی بود. ایشان معتقد بودند بنا بر تکلیفی که حضرت امام(ره) در طراحی روند فعالیت‌های تشکیلاتی مؤتلفه اسلامی تعیین نمودند؛ یکی از مهم‌ترین گام‌های این روند، تلاش برای برقراری ارتباط و گسترش همکاری میان احزاب کشورهای اسلامی است. براساس این اهتمام و تاکید مرحوم استاد عسکراولادی و به ابتکار و میزبانی حزب مؤتلفه اسلامی نشست مقدماتی اتحادیه احزاب اسلامی جهان در سال 1386در تهران با مشارکت موثر و فعال احزاب خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی برگزار شد‌. این جلسه یکی از موفق‌ترین نشست‌ها در این زمینه بود که رهبران برجسته‌ای از احزاب مهم منطقه از کشورهای لبنان، فلسطین، عراق، بحرین، کویت، افغانستان وآذربایجان در آن حضور داشتند.

آیا از سوی حزب، در سطح داخلی نیز دیگر احزاب سیاسی داخل کشور برای حضور و الحاق به این روند دعوت شدند؟

با توجه به این اصل کلی که رقابت میان احزاب و تفاوت دیدگاه ها مرتبط با موضوعات داخلی است و در قبال مهمترین مسایل بین المللی اغلب احزاب دارای مواضع مشترک و منسجمی هستند؛ کمی بعد از نشست تهران و همزمان با آغاز جنگ 33 روزه و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیست به لبنان، باز هم به ابتکار عمل حزب مؤتلفه اسلامی، نشستی از احزاب داخل کشور در سطح دبیران کل و مقامات برجسته احزاب ایرانی برای حمایت از مقاومت تشکیل شد که اگر به اخبار و اسناد آن دوره مراجعه فرمایید تقریبا تمام احزاب و گروه‌های داخلی از جریان‌های سیاسی مختلف در آن جلسه حضور پیدا کردند و علی‌رغم تفاوت در دیدگاه و سلیقه‌های سیاسی مختلف، به صورت یکپارچه حمایت خودشان را از مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

آیا می توانید به برخی اقدامات عملی در این خصوص اشاره نمایید؟

علاوه بر تشکیل "دبیرخانه اتحادیه احزاب اسلامی جهان" به عنوان مهمترین مصوبه نشست تهران، در خلال این سال‌ها مذاکرات گسترده‌ای توسط حزب مؤتلفه اسلامی با بسیاری از احزاب جهان در این خصوص انجام گرفت. در واقع در اغلب مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه مؤتلفه اسلامی در نشست‌هایی که با مقامات و رهبران ارشد احزاب سراسر جهان داشته است، همواره موضوع تاسیس یک اتحادیه بین المللی برای گسترش همکاری و همگرایی میان احزاب اسلامی جهان جزء دستور کار این گفتگوها بوده است.

گویا حزب موتلفه اسلامی در چندین سازمان و اتحادیه بین المللی مرتبط با احزاب هم عضویت دارد. آیا از این طریق هم اقداماتی انجام گرفته است؟

دقیقا؛ ما به دلیل تعامل مستمر با اتحادیه احزاب سیاسی آسیایی(ICAPP)اتحادیه احزاب عربی، اتحادیه احزاب آفریقایی(CAPP) ، اتحادیه پارلمان های آسیایی (APA )و اتحادیه احزاب سیاسی آمریکای لاتین و حوزه کارآییب (COPALL)، همواره در مذاکرات وسخنرانی هاو یا در اسناد وبیانیه ها بر توجه به موضوع مبارزه با اشغالگری، خشونت وتروریسم و تلاش برای ایستادگی در مقابل رژیم صهیونیستی تاکید داشته ایم.

چه نهادهای دیگری با حزب موتلفه اسلامی در روندهمگرایی احزاب اسلامی تشریک مساعی داشتند؟

ما همکاری متقابل و سازنده ای با تمامی نهادهای مسئول در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داریم. اما به شکل خاص در این روند، همکاری ارزنده ای با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شکل گرفت چراکه بخش زیادی از تلاش‌های حزب درواقع معطوف به تحقق وحدت و همگرایی میان احزاب در موضوعات اساسی امت اسلامی بوده است. با حمایت‌های بی دریغ مجمع، سال گذشته در خلال برگزاری بیست‌وهشتمین اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی مقرر شد تا کمیسیون "نقش احزاب کشورهای اسلامی جهان در تحقق وحدت امت اسلامی" تشکیل شود. در این کمیسیون مقامات ارشد چهل حزب خارجی و داخلی حضور داشتند. بر اساس بیانیه‌پایانی مقرر شد تحت اشراف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کمیته‌ای تشکیل شود و اعضای این کمیته در یک نشست مقدماتی روند و امور مرتبط با تاسیس اتحادیه‌ای از احزاب جهان اسلام براساس یکی از اولویت‌ها و موضوعات مهم امت اسلامی را مورد ارزیابی قرار دهند.

اعضاء این کمیته از چه کشورهایی انتخاب شدند؟

بر اساس حکم دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نمایندگان دوازده حزب و سازمان سیاسی به‌عنوان اعضای هیئت موسس احزاب حامی مقاومت تعیین شدند و "نشست مقدماتی هیئت موسس احزاب حامی مقاومت" در نوامبر 2015 به ریاست جناب آقای شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در بیروت تشکیل شد.

از جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای ترقی رئیس دبیرخانه اتحادیه احزاب جهان اسلام، بنده به‌عنوان قائم مقام مرکز بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی و جناب آقای غفوری فرد به‌عنوان دبیرکل خانه احزاب در کنار نمایندگان احزابی از لبنان، فلسطین، تونس، یمن، ترکیه، عراق، مالزی و ...، در هیئت موسس حضور داشتیم. خوب است در اینجا یاد کنم از جناب آقای شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه که در نشست مقدماتی هیات موسس حضور داشتند.

مصوبات این نشست چه بود؟

اولین مصوبه این بود که کمیته ای منتخب از حزب مؤتلفه اسلامی، حزب‌الله لبنان، جنبش امل و جنبش عمل اسلامی پیش نویس منشوری تحت عنوان منشور اتحادیه جهانی احزاب حامی مقاومت را تنظیم کنند.

موضوعات دیگری هم به تصویب رسید؟

بله؛ مصوبه دوم این بود که "دبیرخانه موقت ومشترک" توسط حزب‌الله لبنان، حزب مؤتلفه اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشکیل شود تا ضمن تدوین فهرست اولیه‌ای از احزاب حامی مقاومت، نسبت‌به دعوت از رهبران و دبیران کل این احزاب برای مشارکت در "اولین نشست هیات موسس احزاب حامی مقاومت" اقدام نمایند. براین اساس اولین نشست هیئت موسس احزاب حامی مقاومت همزمان با بیست‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران تشکیل شد. در این نشست، علاوه بر میهمانان خارجی، اعضای شورای مرکزی خانه احزاب جمهوری اسلامی ایران هم حضور فعال و موثری داشتند.

در این جلسه علاوه بر بررسی و تصویب متن پیشنهادی"منشور اتحادیه بین المللی احزاب حامی مقاومت" موضوعات دیگری نیز همچون بررسی وضعیت اعمال محدودیت علیه احزاب و جنبش های قانونی در کشورهای بحرین، نیجریه، تاجیکستان، آذربایجان، مالزی و ... مورد تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین بر پرهیز همه احزاب، گروه‌ها، جریان‌ها و سازمان‌های سیاسی جهان اسلام از هرگونه تحریک قومی و مذهبی و قبیله‌ای که ناقض وحدت و وحدت اسلامی است تاکید شد و حاضران از همه احزاب خواستند تا مواضع مشترک سیاسی و بین‌المللی درقبال موضوعات مهم امت اسلامی اتخاذ کنند.

با توجه به دستاوردهای حاصله، در مجموع برگزاری این نشست را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما از نتایج این نشست ارزیابی مثبتی داریم. البته نکاتی وجود دارد که نشان می دهد باید گام های بعدی را با دقت و صلابت بیشتری برداشت. روح اخوت اسلامی و برادری دینی بر جلسه حاکم بود و برادران از اهل سنت و شیعه در تبیین مبانی مشترک و دغدغه های بنیادین، هم نوا و داستان بودند.

البته حزب موتلفه اسلامی همانگونه که در قبل هم عرض کردم تاکید و تصریح دارد که تاسیس "اتحادیه احزاب حامی مقاومت" ، گام اول از حرکتی هدفمند برای رسیدن به "اتحادیه احزاب اسلامی جهان" است. ما بر اهمیت صیانت از حرکت اصیل اسلامی در تاسیس هر گونه اتحادیه ای از احزاب جهان اسلام تاکید داریم. امروز نگرش به موضوع مقاومت در میان گرایش های مختلف مشترک است و چه بسا بسیاری از احزاب از منظری التقاطی و غیر اسلامی به آن می نگرند. ولی برای حزب موتلفه اسلامی موضوع مقاومت نیز همانند دیگر موضوعات اساسی امت اسلامی زمانی می تواند ارزشمند و صحیح و بر مسیر هدف قلمداد شود که ریشه در اصالت های دینی و اسلامی داشته باشد. البته ما در این مسیر با همه نگرش ها و سلایق گفتگوهای سازنده خواهیم داشت ولی در عین حال بر اصول بنیادین مان تاکید خواهیم نمود.

و نکته پایانی...

لازم می دانم در اینجا به‌طور ویژه از حمایت‌های بی دریغ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به‌ویژه نقطه نظرات سازنده حضرت آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع تشکر ویژه داشته باشم. همچنین از جناب آقای دکتر متکی، جناب آقای دکتر سهرابی، جناب آقای دکتر گلرو و دیگر معاونین ایشان که اهتمام ویژه‌ای نسبت‌به پیگیری موضوع داشتند و همچنین حمایت همه‌جانبه اعضای شورای عالی مجمع، به‌ویژه حضرت آیت‌الله تسخیری تقدیر نمایم.

https://shoma-weekly.ir/MJipZr