گفتگوی ویژه

مظلومیت شهدای مؤتلفه، مضاعف است/ نقش را با خود شهید پیش بردم

معتقد هستم که شهدا همواره مهجور هستند و این محجوریت در خصوص شهدای مؤتلفه اسلامی به‌صورت مضاعف است. وقتی شما در خصوص زندگی این عزیزان مطالعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این‌ها همه زندگی خود را وقف اعتلای اسلام، پیروزی انقلاب و خدمت به‌جامعه کرده‌اند
حمید رسولیانکه بهواسطه فیلم «چراغهای ناتمام» کاندیدای سیمرغ از جشنواره فیلم فجر سال گذشته شده بود و سابقه همکاری با مسعود کیمیایی را در فیلمهای «جرم» و «مترو پل» دارد، ایفاگر نقش شهید رضا صفارهرندی در سریال معمای شاه بود. پاسخهای او را به سؤالات ما میخوانید.

آقای رسولیان تا پیش از آنکه به شما پیشنهاد این نقش شود، آیا نسبت به شهید صفارهرندی داشتید؟

متأسفانه اطلاعات دقیقی در خصوص ایشان و سایر همرزمانش نداشتم و تنها میدانستم که این شهید عزیز، از شهدای مؤتلفه اسلامی است که در جریان پیروزی انقلاب به شهادت رسیده است اما اینکه چه ویژگیهای اخلاقی داشتند، از کجا مبارزه را شروع کردند و چه اقداماتی را انجام دادهاند را نمیدانستم.

به تعبیر مقام معظم رهبری این شهدا نقش مؤثری در پیروزی انقلاب داشتهاند، چه میشود که عامه مردم و حتی نخبگان جامعه در خصوص این شهدا اطلاع ندارند؟ علت را در چه میدانید؟

معتقد هستم که شهدا همواره مهجور هستند و این محجوریت در خصوص شهدای مؤتلفه اسلامی بهصورت مضاعف است. وقتی شما در خصوص زندگی این عزیزان مطالعه میکنید، متوجه میشوید که اینها همه زندگی خود را وقف اعتلای اسلام، پیروزی انقلاب و خدمت بهجامعه کردهاند ولی باز برای معرفی این شهدا به مردم کوتاهی صورت گرفته و آنچه حق آنهاست ادانشده است، لذا میبینیم که مردم درباره آنها اطلاعات کمی دارند و متأسفانه این عدم آگاهی نسبت به حرکت عظیم و بسیار بزرگ آنها در نسل جوان ما بیش از گذشته است، بههرحال آنچه واضح است، عدم اطلاعرسانی درست در خصوص این شهدا از سوی نهاد مربوطه است. اگر جایی کاری صورت گرفته، باز این اقدام هدفمند نیست. بدین معنا که هماکنون جوانانی داریم که عاشق شهادت و ایثار و آماده اهدای جان خود در راه اسلام هستند، مسئولان برای همین بخش از جامعه که نیاز به الگوهای درست دارند نیز شهدای ما را آنچنانکه باید معرفی نمیکنند و این یک ضعف بسیار بزرگ و عمده است که باید برای رفع آن چارهاندیشی کرد. حتی بسیجیان ما که در حفظ آرمانهای انقلاب و پیشرفت آینده این کشور نقش عمده ای دارند هم نسبت به نحوه زندگی شهدای ما اطلاعات جامع و دقیقی ندارند تا از آنها سرمشق بگیرند.

زمانی که به شما پیشنهاد شد تا ایفاگر نقش شهید صفارهرندی در سریال معمای شاه باشید، از چه طریقی در خصوص این شهید اطلاعات کسب کردید؟

در وهله اول خود آقای ورزی که به نظرم احاطه کاملی بر تاریخ معاصر دارند، اطلاعات خوبی درباره این شهید به من دادند. بعد از کسب اطلاعاتی درباره شهید، برای بهتر شدن نقش تصمیمم بر این شد که کار را واگذار کنیم به خود شهید و با او جلو برویم، اعتقادم بر این بود که در اینگونه کارها برای ایفای درست نقش باید عنایت شهدا باشد در غیر این صورت از عهده ماها خارج است که بخواهیم آنچنانکه بایسته و شایسته است حق شهدای عزیز و بزرگوارمان را ادا کنیم، بهشخصه برای خود چنین توانایی را متصور نیستم. خدا را شاهد میگیرم که در تمامی لحظاتی که در جلوی دوربین و در نقش این شهید حضور داشتم، چشمم به عنایت خود شهید بود. ترس این را داشتم که مبادا از عهده کار بر نیایم و من شرمنده این شهید شوم چرا که حق این شهدا بر جامعه بسیار بود و این فضای کار را دشوارتر میکرد. البته الحق و الانصاف نباید از زحمات آقای ورزی در این مسیر گذشت، هدایتهای بسیار خوبی در این راه داشتند که به ما در ایفای بهترشدن نقش هم کمک کرد.

بازخورد دیگران نسبت به کار شما چه بود، نسبت به عملکرد شما در سریال راضی بودند؟

دوستان و همکاران و حتی مردمی که سریال را دنبال میکردند، از عملکردم راضی بودند و آن را پسندیدند. بسیار دوست داشتم که نظر خانواده شهید و حتی همرزمان این شهید در حزب مؤتلفه اسلامی را در این رابطه بدانم که متأسفانه این امکان میسر نشد.

کدام خصوصیت اخلاقی شهید هرندی بیشتر موردتوجه شما قرار گرفت و با آن ارتباط برقرار کردید؟

آقای ورزی مؤتلفه اسلامی را برای ما گروهی معرفی کرده بود که در حین مبارزات باهم بسیار مهربان، دوست، صمیمی و همراه بودند. جمعیتی که با یک هدف مشترک و با اعتقاد صددرصدی نسبت به امام خمینی (ره) و آرمانهای ایشان به میدان مبارزه واردشده بودند و هدفمند هم مسیر مبارزه را ادامه میدادند. این معرفی خود یک پیشزمینه خوبی در ذهن ما نسبت به این شهدا ایجاد کرده بود. ضمن آنکه یک سری از دست نوشت های این شهدا در اختیار ما بود که نشان میداد این عزیزان چقدر نسبت به همدیگر، هدفشان و امام عشق میورزند و این صمیمیت برای من بسیار جالب بود که در آن شرایط حساس و در اوج مبارزه و حتی ساعاتی قبل از شهادت اینها نسبت به همدیگر این میزان بامحبت و احساسی برخورد میکنند.

با این تجربه ای که هماکنون کسب کردهاید اگر بازهم به شما پیشنهاد ایفای چنین نقشی بشود، حاضرید که آن را بازی کنید؟

قطعاً این کارخواهم کرد. منتی بر من خواهد بود اگر بار دیگر چنین پیشنهادی بشود.

https://shoma-weekly.ir/y6uGN2