گفتگوی ویژه

مصر پس از کمپ دیوید اعتبار خود را از دست داد

ایران مانعی برای برقراری رابطه با مصر نداشت اما آمریکا و اسراییل، طراحان قرارداد کمپ دیوید، به مصر فشار آوردند که اقدام مصر در برقراری رابطه با ایران به مثابه ی مخالفت با این قرارداد بوده است و منجر به کاهش یا قطع کمک های اقتصادی به مصر خواهد شد و این بود که همچنان قرارداد کمپ دیوید که امام خمینی از آن به عنوان خیانت سادات به امت اسلامی نام برد، هنوز مانعی برای رابطه ی ایران و مصر است.
ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی در اعتراض به امضای قرارداد صلح کمپ دیوید بین قاهره و تل آویو روابط خود را با مصر قطع کرد. هم اکنون روابط ایران و مصر خصوصا پس از برکناری مرسی همچنان دچار تیرگی است. چرا که مصر دوباره آمریکا را دنبال می کند. درباره قرار داد کمپ دیوید با قطع رابط ایران با مصر با مجتبی امانی، رییس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر گفتگو کرده ایم.

***

عامل قطع کننده ی رابطه ی ایران و مصر قرارداد کمپ دیوید بود. این قطع رابطه در راستای چه هدفی انجام شد؟

که این قطع رابطه تنها خواست ایران نبود بلکه بسیاری از کشورهای عربی ارتباط سیاسی خود را با مصر قطع کردند و دفتر اتحادیه ی عرب هم در اعتراض به امضای قرارداد کمپ دیوید توسط مصر، از قاهره خارج و به تونس منتقل شد. امروز هم سایه ی قرارداد کمپ دیوید بر روابط ایران و مصر همچنان پا برجاست. حتی انقلاب مصر نتوانست که در این قرارداد خللی ایجاد کند و حکومت هایی که در طی سقوط مبارک بر سر کار آمدند اعم از ارتشبد طنطاوی، محمد مرسی، عدلی منصور و ژنرال سیسی، همگی بلافاصله بعد از آن که بر کرسی ریاست نشستند بر تعهد مصر نسبت به قرارداد های خودشان تأکید کردند که در واقع مهمترین قرارداد هم قرارداد کمپ دیوید منصوب می شود. مادامی که مصر در اجرای قرارداد کمپ دیوید مصر بود این ایران بود که از برقراری ارتباط با مصر خودداری می کرد و آن گاه که مصری ها در سال های 1376 تا 1383 تأکید کردند که قرارداد کمپ دیوید مرده است، ایران حاضر به برقراری رابطه با مصر شد، ایران مانعی برای برقراری رابطه با مصر نداشت اما آمریکا و اسراییل، طراحان قرارداد کمپ دیوید، به مصر فشار آوردند که اقدام مصر در برقراری رابطه با ایران به مثابه ی مخالفت با این قرارداد بوده است و منجر به کاهش یا قطع کمک های اقتصادی به مصر خواهد شد و این بود که همچنان قرارداد کمپ دیوید که امام خمینی از آن به عنوان خیانت سادات به امت اسلامی نام برد، هنوز مانعی برای رابطه ی ایران و مصر است.

آمریکا چطور راه های پیشرفت مصر را بست؟ نتیجه ی اعتماد مصر به آمریکا و کمپ دیوید این شد که مصر نتوانست پیشرفت کند؟

آن روزها اصطلاحی در رسانه‌های مخالف حکومت مصر به نام «تقزیم مصر» (قزم در عربی به معنای کوتوله است) رواج یافته بود که به کاهش نفوذ و اعتبار و جایگاه مصر در جهان طعنه می‌زد. منظور آن بود که مصر در طول سی سال دوره مبارک اعتبار خود را از دست داده است، که واقعاً نیز چنین بود.

پیشرفت‌های کشورما هم در زمینه‌های اقتصادی، علمی، نظامی، فرهنگی و جایگاه بین‌المللی آن چیزی نبود که فتحی سرور بتواند نسبت به آن تجاهل کند.

آن هم در مقایسه با مصر که اقتصاد آن از بین رفته و در طول این سی سال بیش از گذشته به کمک‌های دیگر کشورها وابسته شده بود.

وقتی با فتحی سرور درباره قرارداد کمپ دیوید و اثرات آن گفت‌وگو می‌کردم، اشاره کرد که ما در حال بازی شطرنج با اسرائیل هستیم. بازی شما به از بین رفتن این رژیم منتهی نخواهد شد. این رژیم با بشریت مخالف است.

من می‌دانستم که سخن فتحی سرور، آرزوی همه مصری‌ها بوده و هست، اما یک نظام فاسد که با آمریکا روابط استراتژیک داشت و قرارداد صلح با رژیم صهیونیستی امضا کرده بود، چگونه می‌توانست این آرزو را محقق کند؟

نه ماه بعد از این ملاقات و در بهمن 1389، انقلاب مصر باعث سقوط مبارک شد و فتحی سرور و تعدادی از مسئولین نظام مبارک راهی زندان شدند. (البته هم اکنون فتحی سرور و عده‌ای دیگر از سران نظام مبارک بعد از سقوط مرسی و تسلط نظامیان بر حکومت با کفالت از زندان آزاد شده‌اند) امروز همچنان مصر خود را پایبند به قرارداد کمپ دیوید می‌داند. هر یک از این افراد بعد از آنکه زمام امور مصر را در دست گرفتند، بر پایبندی مصر به توافقات خود که قرارداد کمپ دیوید از مهمترین آنهاست، تاکید کردند.

متاسفانه این موهبت بزرگ، یعنی انقلاب اسلامی ایران از سوی بسیاری از حکومت‌های کشورهای عربی به علت تبعیت آنها از سیاست‌های آمریکایی قدر شناخته نمی‌شود و به همین سبب هزینه‌های زیادی بر ملتها تحمیل شده است.

https://shoma-weekly.ir/fltf1X